Моцарелата, която се произвежда във Великобритания, намира все по-голямо място на трапезата на британците и има надежда, че тя ще детронира италианската си братовчедка, възползвайки се от Брекзит.

На 2000 километра от италианската област Кампаня, насред зеленеещите се хълмове на Хемпшир, Англия, няколко десетки биволи излизат лениво от обора. Настъпил е часът за доене във фермата в Лейвърстоук.

Млякото им, богато на протеини и калций, е събрано и превърнато през деня в големи бели топки, които могат да бъдат опитани още същата вечер.

Джоди Шектър, 69-годишният бивш шампион във Формула 1 е сменил професията си и се насочил към био земеделието и отглеждането на животни. Той се зе заел с производството на моцарела от биволско мляко преди 10 години с цел да получи най-добрия вкус, без да се правят компромиси. Днес Шектър произвежда 150 тона био моцарела на година във фермата си от 1000 хектара.

Все пак вкусът на британците е трябвало да се приспособи към този нов местен специалитет.

„В началото бе сложно, тъй като моцарелата ми бе прясна, а по-голямата част от хората в Англия никога не са вкусвали прясна моцарела. Моцарелата, която те купуват в супермаркетите, е на поне 5 дни и започва да омеква“, обяснява Шектър.

Топките моцарела, които са произведени в тази ферма, се продават в супермаркетите Уейтроуз (Waitrose), в интернет от онлайн доставчика Окадо (Ocado) и могат да бъдат намерени в менюто на веригата за бързо хранене Прет а манже.

Няколко седмици преди излизането на Великобритания от ЕС, което е предвидено за края на март, Джоди Шектър гледа на бъдещето с оптимизъм.

Потенциални клиенти са се свързали с него, опипвайки почвата. „Има интерес“, твърди той.
Около една трета от консумираните хранителни продукти във Великобритания в момента идва от континента и търговците се страхуват от нарушения във веригата им за снабдяване в случай на Брекзитбез споразумение. Някои компании трупват запаси от храни, а други сменят доставчиците, обръщайки се към местния пазар.
Компанията Адзури (Azzurri) също залага на произведена във Великобритания моцарела във веригите си ресторанти Аск ителиън и Дзици. Там се използват 650 тона моцарела всяка година.

„Направихме дегустации на сляпо и британската моцарела спечели. Тя имаше много по-добра структура и бе по-кремообразна“, заяви пред Франс прес директорката за развитие на храните в Адзури Катрин Търнър. „Това е много добър продукт и то не само като вкус. Това е и по-местен продукт“, добави тя.

„Брекзит не бе единствената причина за избора ни, но бе взет предвид“, обяснява Катрин Търнър. Според нея да се смени произхода на на един от ключовите продукти „е нещо добро, като се има предвид сегашната несигурност".