Държавата е сключила три договора с “Лукойл България” за доставка на гориво за близо 63 млн. лева с ДДС в края на 2011 г., точно по времето, когато се решаваше съдбата на лиценза на бургаската рафинерия "Лукойл Нефтохим".
Това показа справка на &quot;Медиапул&quot; за договорите на Държавната агенция &ldquo;Държавен резерв и военновременни запаси&rdquo;, която е на подчинение на Министерски съвет. От контрактите става ясно, че &ldquo;Лукойл&rdquo; продава дизела на правителството на цени от 2870 лева за тон при положение, че в момента &ndash; в пика на цените на горивата, дизелът на &ldquo;Лукойл&rdquo; е 2551 лева за тон с ДДС. Бензинът за държавата пък е на цени от 3157 лева до 3186 лева за тон. Сумата е фрапираща на фона на обявените на сайта на &ldquo;Лукойл&rdquo; цени на едро за бензин А 95 &ndash; 2505 лева за тон.<br /> <br /> Контрактите са за доставка на зимен дизел и бензин А 95Н и са сключени след пряко договаряне в периода 16 ноември &ndash; 15 декември 2011 г. Това е малко преди развръзката на скандала с отнетия лиценз на бургаската рафинерия по нареждане на шефа на митниците Ваньо Танов. &ldquo;Лукойл&rdquo; остана без разрешително, защото не беше монтирал задължителните измервателни уреди в определения срок. Съдът отмени заповедта на Танов на 24 януари тази година, а малко преди това &ldquo;Лукойл&rdquo; постави датчиците в рафинерията, но не и на терминала &ldquo;Росенец&rdquo;. Срокът там бе отложен за края на 2012 г.<br /> <br /> Потърсени за коментар от агенция &ldquo;Държавен резeрв&rdquo; казаха само, че по закон имат задължение да поддържат определени количества горива и че нямат право да говорят за договорите повече от това, което е публикувано. От Закона за държавния бюджет за 2011 г. става ясно, че агенцията е разполагала със 73.56 млн. лева за осигуряване на задължителните запаси, което означава, че основата част от тях са отишли при &ldquo;Лукойл&rdquo; и то в самия край на годината.<br /> <br /> Договорът с &ldquo;Лукойл&rdquo; от 16 ноември е за доставка на 9728 зимен бензин, марка А 95Н, клас &ldquo;С&rdquo;, минерален без биокомпоненти и е за 30 999 997 лева. На 7 декември е сключен нов договор за по-малко количество от същото гориво &ndash; 1277 тона за 4 032 189 лева. Седмица по-късно &ldquo;Лукойл&rdquo; има подписан договор за доставка на 9615 зимен дизел, клас &ldquo;Е&rdquo;, без биокомпоненти за 27 599 999.88 лева.<br /> <br /> На 21 януари пък шефът на агенция &ldquo;Държавен запас&rdquo; Станимир Пеев прекратява поръчка за съхранение на 3569 тона самолетно гориво, защото единствената оферта от &ldquo;Лукойл Нефтохим Бургас&rdquo; &ldquo;надвишава предвидения финансов ресурс&rdquo;. &ldquo;Лукойл&rdquo; е поискал 15 лева без ДДС за съхранение на тон реактивно гориво Jet A-1. Излиза, че поръчката, която се струва прекалено скъпа на властта, е за 53 535 лева без ДДС, но не и предишните три.<br /> <br /> Сега, в абсолютния пик на цените на горивата, правителството е решило да обновява задължителните си запаси от дизел. Това става ясно от решение на Министерски съвет от заседанието му във вторник. В текста се посочва, че ресорната агенция ще попълва резервите от дизел клас &ldquo;Е&rdquo;, който се произвежда през зимния сезон т.е. същото гориво, от което &ldquo;Лукойл&rdquo; е доставил 9615 тона преди три месеца. Бюджетът на агенцията тази година е 45.6 млн. лева.<br /> <br /> &ldquo;Обновяването на запасите ще гарантира наличието на гориво с необходимите качествени показатели, което да се използва в случай на затруднения в доставките на нефт и нефтопродукти или при други кризисни ситуации&rdquo;, се казва в правителственото решение.<br /> <br /> Кабинетът на ГЕРБ обяви миналата година, че планира да закрие агенция &quot;Държавен резерв и военновременни запаси&quot; с мотивите за спестовност и икономии. Запасите на държавата ще бъдат разпределени между вътрешното, военното и транспортното министерства, предвиждаше проектозакон. Той обаче бе отхвърлен от депутатите като неясен и незавършен още на първо четене в комисия и бе върнат на Министерски съвет за доработване.<br />