A-10 Thunderbolt II и още три от най-страшните щурмовици в света (ОБЗОР)

Промененият характер на войните даде на бронираните самолети „втори живот”

Не висока скорост, здрава броня и мощно въоръжение – в тактическата авиация съчетаването на тези три качества е характерно само за щурмовиците. Златният век за тези страшни самолети за непосредствена поддръжка на сухопътните войски на бойното поле настъпи във Втората световна война. С настъпването на реактивната авиация тяхната слава позатихна, но локалните войни ги възродиха.

OV-10 Bronco на North American възроди потребността от тях в в края на 1960-те години в противопартизанската война във Виетнам. Последвалият опит във въоръжени конфликти през втората половина на 20-и век показа, че всеобхватната Трета световна война се отлага, но в света ще има множество локални войни и щурмовите самолети ще бъдат незаменими.
 
A-10 Thunderbolt II
 
Американският щурмовик А-10, приет на въоръжение във ВВС на САЩ, е посрещнат скептически. Бавен, крехък, неповратлив и откровено не красив на фона на съвременниците си F-15 и F-16. Именно заради външния му вид е наречен с обидното име Warthog (брадавичник) и дори е водена дискусия дали самолетът е нужен на армията. Спорът е решен от започнатата операция „Пустинна буря”. Според признания на американски военни, 150 от тези „не красиви” машини за 7 месеца унищожили над 3000 единици иракска бронирана техника. От зенитен огън са свалени само 7 щурмовика.
 
Главна особеност на „брадавичника” е неговото основно въоръжение. Самолетът буквално е построен „около” огромното 7-цевно оръдие GAU-8 – дълго 2,9 м и с маса 280 кг. То е способно за секунда да изстреля 70 броя 33-мм бронебойни и фугасни снаряди с тегло по половин килограм. Самолетът носи управляеми и неуправляеми ракети.
 
А-10 има максимално опростена електроника, която не винаги позволява правилно да се определи целта на бойното поле, затова започне ли да стреля, бягат чужди и свои.

Су-25
 

Знаменитият съветски „грач” (гарван) за първи път се издигнал във въздуха през февруари 1975 г. и до сега се намира на въоръжение в над 20 страни (включително в България).
 
Самолетът е изключително надежден, мощен и издръжлив на въздействия. Притежава внушителен комплекс от 33 вида въоръжения: вградено двуцевно 30-мм оръдие, авиационни оръдия, бомби различен калибър, управляеми и неуправляеми ракети „въздух-земя”, управляеми ракети „въздух-въздух”, допълнителни контейнери с оръдия под крилото...
 
Визитна картичка на Су-25 е неговата защитеност. Кабината на пилота е покрита с титанови бронеплочи от 10 до 24 мм. Всички критично важни системи са обшити с титан и са дублирани – при повредата на една, веднага се включва резервната.
 
За 10 г. в Афганистан са свалени 23 щурмовика. Няма загубен самолет поради взрив на горивните резервоари или гибел на пилота. Средно на един свален самолет се падат по 80-90 бойни повреди. Връщали са се от полет с най 100 пробойни в тялото. Именно в Афганистан той наследил от Ил-2 името „летящ танк”.
 
EMB-314 Super Tucano
 
В сравнение с реактивните тежко въоръжени Су-25 и А-10, лекият бразилски турбовитлов щурмовик Super Tucano изглежда като самолет за спортен или тренировъчен пилотаж. Машината наистина отначало е проектирана като учебна за военните пилоти. Впоследствие вдигналият се във въздуха за първи път през юни 1999 г. EMB-314 е сериозно доработен.
 
Кабината на пилота е защитена с кевларена броня, в тялото са встроени две 12,7-мм картечници. Под крилото могат да се окачват 20-мм оръдия, неуправляеми ракети и свободно падащи бомби.
 
Super Tucano се използва в операции против партизани, в Колумбия ги ползват срещу наркомафията. Сега бразилският щурмовик участва в търг на ВВС на САЩ по закупуването на 200 самолета, които ще бъдат използвани в Афганистан против талибаните.
 
Alpha Jet
 

Лекият реактивен щурмовик, разработен от немската компания Dornier и френския концерн Dassault-Breguet, е в експлоатация от 1977 г. и досега е не въоръжение в 14 страни. Машините са предназначени за поразяване на движещи се и стационарни цели главно на бойното поле и в тактическата дълбочина на отбраната. Те позволява да бъдат решавани задачи по непосредствената авиационна поддръжка на сухопътните войски, изолиране на полето на боя, възпрепятстване на подвозването на резерви и боеприпаси, а също така въздушно разузнаване.
 
Особеност на Alpha Jet е високата маневреност и голямото бойно натоварване – при собствена маса (празен) от 3,5 тона може да поеме бойно натоварване от 2,5 тона. Под тялото си има възел за окачване на 30-мм оръдие DEFA 553, 27-мм оръдие Mauser или две картечници 12,7 мм. На 4 възела под крилото се окачват фугасни бомби с маса до 400 кг, запалителни бомби, контейнери с неуправляеми ракети калибър 70 мм. Въоръжението позволява на лекия и не скъп щурмовик да се бори с всякакви наземни цели – от пехота до танкове и полеви укрепления.
 
Редакция БЛИЦ (по публикация в ria.ru)