Анализ: Как вървят ваксинaционни кампании: Кеш, понички и марихуана в САЩ, ваучери в Китай...
Към 29 март Китай е осъществил над 106 млн. ваксинации.
От 29 март пък ваксинациите стават по-леснодостъпни за чужди граждани в Шанхай, Пекин и Нанкин, като се очаква нови градове да се присъединят към кампанията за ваксиниране на чуждестранните си жители. Резервацията в Шанхай това става чрез онлайн портал, в Нанкин - с телефонно обаждане. Това пише в свой анализ, предоставен на БЛИЦ, Асен Велинов.
За чуждите граждани в останалата част от Китай, положението остава непроменено - резервациите не могат да бъдат направени директно, но могат да бъдат координирани от техния работодател или учебно заведение.
За всички, ваксинацията е с китайска ваксина, най-често SinoVac, и струва 100 юана (ок. 13 евро) за тези без медицинска застраховка. Освен за чужди граждани, ваксините вече са достъпни за повече групи - като тези над 60 г. в добро здравословно състояние, служители на супермаркети, студенти в университети и др., като разбира се има регионални различия.
В последните дни Китай започна да ускорява националната кампания за имунизации - след неочаквано бавен старт, на 26 март са осъществени 6.11 млн. ваксинации - рекорден ден до момента.
Изглежда повечето китайци нямаха мотивация да се ваксинират, епидемията е овладяна тук от почти година, а международните граници остават затворени. Центърът за Епидемиологичен Контрол очаква около 560 милиона да бъдат ваксинирани до края на юни, и 64% от населението до края на годината, така че да бъде постигнат стаден имунитет.
Властите дават сигнали, че международните пътувания ще станат възможни, за момента има преференциални мерки за пътуване към Китай за ваксинираните с китайски ваксини чужденци (като всички пристигащи, независимо от ваксинационен статус и националност продължават да подлежат на карантина).
Без това да е изрично заявен фактор все още, все пак през 2022 на Китай предстои да е домакин на Зимните Олимпийски Игри, и е логично да желае да избегне съдбата на отложената Олимпиада в Токио - която все пак ще се състои с година закъснение, но без чуждестранни гости.
В добавка към вече инвестираните в подготовка и инфраструктура средства, преди дни Пекин обяви началото на кампания за оптимизиране на езиковата атмосфера по време на Олимпиадата, която включва пътни и обществени знаци, преводачески и други услуги на осем езика.
Наскоро район на Пекин, Дасин започна да предлага ваучери за хранителни и други стоки на ваксинираните си жители.
За целта са били отделени 200 млн. юана, а след втората доза гражданите получават автоматично съобщение за участващите в кампанията магазини - ваучерите обаче могат да бъдат използвани само при покупка на стойност поне 100 юана и не се на голяма стойност - по 20 или 30 юана, но са няколко на брой.
В Дасин се намира отвореното през 2019 едноименно летище, с най-големия терминал в света, и с капацитет да се превърне в най-натовареното световно летище.
Китайските медии споменават, че на различни места в страната има и други подобни инициативи, но няма конкретна информация.
Не се очаква, че подобни промоции и кампании ще се превърнат в честа практика обаче. Интегрирането на ваксинационния статус в електронните здравни кодове означава, че на по-късен етап ваксинираните граждани може би ще имат преференциален или ексклузивен достъп до определени места и локации, и е възможно, без това да е официално обявено, ваксинациите да станат задължителни за определени групи.
В няколко държави вече ваксинираните получават “ваксинационен паспорт” - често електронен и виждат директни ползи - в Израел той дава достъп до фитнес зали и хотели, в Дания - до фризьорски салони, ресторанти и кина. Франция, Великобритания и други държави са в процес на създаване на подобни системи.
Какво още се случва по света? Много държави все още нямат достъп до ваксини, някои нямат достатъчни количества, има проблеми с пратки ваксини или техните опаковки, а пък в други населението е скептично настроено по принцип, или след подобни проблеми и новини за усложнения.
На други места, където няма недостиг виждаме и интересни инициативи и “промоции”, от страна на работодателите и бизнеса - те варират от финансова помощ за служители, до преференциален достъп за закупуване на билети за Формула 1. За разлика от Пекинската инициатива в Дасин, повечето от тях не са по идея на властите.
Наскоро стана популярна новината, че веригата за донъти Krispy Kreme предлага по една поничка на ден до края на годината на напълно напълно ваксинирани срещу COVID клиенти - но само в САЩ.
Реакциите в социалните медии бяха противоречиви - лекари напомниха, че донътите водят до наднормено тегло, а то до повишаване на риска от COVID усложнение при заразяване, а хора, с противопоказания за ваксиниране заявиха, че са дискриминирани, така че Krispy Kreme модифицира кампанията, и всички, независимо от ваксинационен статус, ще могат да получат безплатна поничка и кафе всеки понеделник до 24 май. Сред стреса от локдауни, лични и финансови загуби, през 2021 дори поничката не е просто поничка.
Други примери от САЩ за това какво можете да получите срещу ваксинационна карта - продукт с канабис във Финикс, джойнт в Мичигън, 10 центова бира в бирария в Кливланд, пуканки в няколко кина, безплатен превоз към ваксинационния център и обратно от Uber или Lyft в няколко града, отстъпки в ресторанти.
В Дубай на ваксинираните се предлагат намаления за шофьорски курсове, 25% намаление за престой в определени курорти, и безплатно кафе от местна верига.
В Израел се предлагат храна след ваксинация, а в някои нощни заведения - бира. Също там и също в заведения са били организирани мобилни ваксинационни клиники, така че по-младите да бъдат мотивирвани да участват. В Бахрейн - преференциален достъп за закупуване на билети за F1.
Работодатели по света също предприемат действия, за да помогнат на служителите си да се ваксинират, както и да мотивират тези от тях, които не са взели окончателно решение.
Правят го обикновено предлагайки им платена почивка или финансови стимули, които варират от няколко часа платено отсъствие на получена доза ваксина, допълнителен ден годишен отпуск, и няколко примера за по 100 долара в брой. Един от щедрите примери е LIDL USA - 200 щ.д.
AT&T, Target, Trader Joe’s, McDonald’s, AMTRAK, American Airlines са сред големите компани с подобни програми.
В Индия, компанията за доставки Swiggy покрива загубените приходи свързани с ваксинацията на доставчиците си.
Реакциите са противоречиви - подобни “ползи” едва ли могат да променят решението на нежелаещите да се ваксинират, но може би позитивната им страна дава малък тласък на бавещите се. Съществуват рискове свързани с потенциална отговорност за възникнали странични ефекти след ваксинация в рамките на подобни програми и за обвинения в дискриминация от хора, които имат противопоказания за ваксиниране.
Отново няма универсални решения, но има рискове и потенциал за негативна обществена реакция към подобни инициативи. През 2021 дори поничките не са просто понички.