Анализ: Сухопътният коридор към Крим получава ново стратегическо значение
Сега обаче, според експертите, ВСУ имат възможност да атакуват логистични центрове в северната част на Крим - в Армянск
Изтеглянето на руските войски от десния бряг на Днепър в Херсонска област създава нови рискове за транспортна артерия, която по своята значимост не отстъпва на Кримския мост, пишат западни медии.
Говорим за сухопътния коридор, свързващ полуострова със североизточната част на Новоросия. За какви рискове говорим и как руските въоръжени сили могат да ги смекчат?
Започналото тази седмица изтегляне на частите на руската армия в Херсонска област от десния бряг на Днепър (включително от град Херсон) на левия бряг ще приключи през следващите няколко дни. Това решение е взето поради липсата на пълноценно снабдяване и функциониране на войските.
Сега обаче, според експертите, ВСУ имат възможност да атакуват логистични центрове в северната част на Крим - в Армянск. Именно през него минава алтернативният път за Крим през териториите от Таганрог до Джанкьой, след като врагът извърши терористична атака на Кримския мост на 8 октомври.
За това, че руските въоръжени сили, като част от втория етап на специалната операция, трябва да установят пълен контрол над Донбас и Южна Украйна, беше говорено през април от заместник-командващия на Централния военен окръг (ЦВО) Рустам Минекаев. Той отбеляза, че такъв коридор към територията на Крим може да окаже въздействие върху най-важните обекти на Въоръжените сили на Украйна.
В самия Крим казват, че изтеглянето на войските от Херсон няма да повлияе на доставките на стоки за Крим по сухопътния коридор. Както Николай Лукашенко, първи заместник-министър на транспорта на Крим, каза - „никакви промени в логистиката за новите територии не са се извършвали, всичко работи както обикновено“.
„Товарният транспорт се формира ежедневно в колони или самостоятелно пътува през Херсонска, Запорожка област и през ДНР. От съображения за сигурност при формирането на колоните е организиран ескорт от пътна полиция“, каза Лукашенко. Експертната общност обаче смята, че ВСУ ще направят всичко възможно, за да „прережат” коридора, по който се транспортират не само граждански, но и военни товари.
„Мисля, че следващата стъпка на врага е развитието на вражеското настъпление в южните руски земи. За да направят това, те трябва да лишат руските въоръжени сили от доставки. По-лесно е да направят това, като "разрежат" Запорожки регион наполовина, концентрирайки ударен юмрук за пробив към Бердянск. Така те искат да прекъснат ключовите вериги за доставки в нашия регион“, коментира Владимир Рогов, лидер на запорожкото движение „Ние сме с Русия“.
„Предвид постоянното активиране на диверсанти и всякакви терористични актове на наша територия, това косвено потвърждава желанията и плановете на ВСУ. Онзи ден беше задържана група, която трябваше да взриви електрически подстанции на територията на Бердянск. Освен това ВСУ постоянно тренират и се опитват да стоварят войски при Запорожката АЕЦ“, припомня източникът.
„Въз основа на това можем да заключим, че ВСУ не се отказват от плановете за превземане на атомната електроцентрала, а също възнамеряват да нанесат удари през Пологи и Василевка, след това към Мелитопол и да стигнат чак до Бердянск. Така нашият сухопътен коридор към Крим може да бъде пробит и тези колосални обеми товари, от които се нуждаят нашата армия и граждани, просто няма да бъдат доставени“, предупреждава Рогов.
„В тази ситуация сухопътният коридор към Крим придобива ново значение: военно, икономическо и символично, а от сумата на тези фактори и стратегическо. Като се има предвид фактът, че врагът удари и Кримския мост, сухопътният коридор вече е просто незаменим за нас “, смята Рогов.
Подобна гледна точка споделя и икономистът Иван Лизан: „Докато Кримският мост не бъде напълно възстановен, сухопътният коридор ще играе ключова роля в снабдяването на нашата група. Сега ситуацията е следната: стоки от първа необходимост се пренасят през моста, когато е отворен. И всички нетрайни стоки отиват по суша. В района на Таганрог се формират цели кервани, които след това се транспортират през освободените територии, придружени от силите за сигурност”
„Освен това железопътната комуникация в рамките на сухопътния коридор, макар и да не е пусната, рано или късно също ще заработи. И тогава ще бъде възможно превозът на стоки с влакове. Като цяло маршрутът може да изглежда така: Успенская - Донецк - Волноваха - Камиш-Заря - Токмак и прочее. Основните проблеми ще възникнат именно във Волноваха, която врагът може да достигне с артилерия. Достига и до Токмак“, добави той.
„Не по-малко остър е въпросът с водоснабдяването. Да си представим, че ВСУ преместят ХИМАРС по-близо до Нова Каховка и оттам започнат да обстрелват не само северен Крим и логистичния център в Армянск (на по-малко от 80 километра), но и Северно-Кримския канал. Като се имат предвид тези факти, те могат да ни създадат много проблеми, които изискват твърди военни решения ”, посочва Лизан.
„Достъпът на противника до Днепър в Херсонска област наистина позволява на ВСУ да обстрелват северната част на полуострова и да застрашат възможността за сухопътна комуникация с Крим. Абсолютно наивно е да се смята, че те няма да направят това, като се има предвид, че украинската армия редовно обстрелва Белгородска и Курска области “, каза военният анализатор Михаил Онуфриенко.
„Ние сме наясно, че Кримският мост няма да може да функционира пълноценно известно време. Освен това не са изключени повторни атаки срещу него. Капацитетът на моста също е засегнат от засилени мерки за сигурност, допълнителни проверки“, каза източникът.
Както припомни Онуфриенко, „самолети не летят до южните летища, по-специално до Симферопол, железопътната комуникация е възможно най-натоварена“. „Всички тези фактори заедно създават множество икономически и социални проблеми. Значението на безопасен сухопътен коридор към Крим е колосално. Но трябва да разберем, че докато не преместим врага възможно най-далеч, няма да е безопасно ”, казва експертът.
„Днес ракетните и артилерийските удари представляват най-голяма опасност за сухопътния коридор към Крим. И аз не се съмнявам, че ВСУ ще ги нанесат“, смята Онуфриенко.
„Няма съмнение, че врагът може да нанесе удар по Северно-Кримския канал, тъй като водоснабдяването е болна тема за него. Изобщо украинските власти се опитват да направят нещо гадно, където се доберат. Затова трябва да сме наясно, че докато не отдалечим врага достатъчно от нашите земи, заплахи винаги ще има“, подчерта той.
„От това следва, че ние също трябва да изградим сили за ПВО в тези райони и да водим активна контрабатарейна борба и да се уверим, че врагът не може спокойно да разгърне своите системи и да удари логистични центрове на левия бряг от дясно. Същото важи и за разпръскването на тиловите бази, правилното им маскиране и други неща. Нашите военни, сигурен съм, разбират това много добре“, заключва Онуфриенко.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук