Анализатори начертаха схемата: Правителство най-рано през юли или...
ГЕРБ-СДС, ДПС и ППДБ при президента Румен Радев на консултации днес
Най-рано в началото на юли България може да има редовно правителство, но ако формациите в парламента не постигнат съгласие за кабинет, то поредните предсрочни избори ще са най-рано през октомври. Това заявиха конституционалисти и юристи, които коментираха започващите консултации в президентството пред "Труд".
Процедурата по Конституция ще бъде задействана още днес, като първи на “Дондуков” 2 в 9 ч. държавният глава Румен Радев е поканил ГЕРБ-СДС. След тях в 11 ч. са ДПС, а “Продължаваме Промяната” - “Демократична България” ще са в президентството в 14.00 ч. Предстои да бъде обявен и графикът за това кога президентът ще извика и останалите партии в 50-ото Народно събрание.
Според конституционалисти, това че Румен Радев не се бави, а веднага след конституирането на Народното събрание с избора на председател на парламента в лицето на Рая Назарян от ГЕРБ-СДС, започва консултации, е знак, че държавният глава иска да избегне възможни обвинения, че нарочно бави процедурите и гледа към служебен кабинет.
Затова прогнозите на юристите са, че е възможно да връчи първият мандат още в края на тази седмица. А по процедурата от момента, в който това е факт, партиите имат 7-дневен срок, в който да предложат състав на Министерския съвет. Ако първите не успеят за седмица, Радев връчва мандат на вторите - в случая на ДПС, ако се стигне до трети мандат - изборът за това на коя парламентарно представена партия да даде шанс, тук е на държавният глава. Везните сериозно се накланят в посока на ИТН, които открито поискаха третия мандат (виж карето).
“Първо, ако президентът се забави, това би довело до обвинения от страна на народните представители, както и в публичното пространство, че той не иска да има парламентарно правителство.
Второ, президентът използва най-ранната възможност да покани партиите на консултации, защото докато нямаше председател на Народното събрание то все още не бе конституирано пълноценно. И на трето място - след като започва от най-голямата по численост парламентарна група, това дава време на ГЕРБ-СДС да проведат свои преговори.
Защото връщайки се назад може да видим случаи, в които консултациите са започвали от най-малката към най-голямата политическа сила. И тогава е очаквано да покани най-голямата заедно с кандидата им за премиер, за да му връчи мандат.
Така че ако консултациите са в понеделник, то можем да очакваме до края на седмицата и връчване на проучвателен мандат. И вече гледаме календара - до края на месеца или началото на следващия може да се завършен първия кръг от връчване на проучвателни мандати”, обяснява пред изданието доцентът по конституционно право Наталия Киселова.
Така, ако трябва да се на прави прогноза кога най-рано България може да има редовно правителство с първия мандат, то това е началото на юли.
“До връчване му очаквам този кандидат, който ГЕРБ-СДС посочи, за да получи проучвателния мандат, да търси подкрепа в други парламентарни групи. Дали това ще бъде ИТН или ще бъдат проведени разговори и с други партии, това вече е въпрос на усилия от страна на кандидата, който ГЕРБ посочи”, допълни доц. Киселова.
Ако не бъде съставено правителство в рамките на 50-ото Народно събрание, отново отиваме на извънредни парламентарни избори. Вероятният срок за тях е октомври, тъй като президентът ги насрочва и оттам насетне започват да текат 2 месеца по Конституция за провеждането на вота.
От конституцията
Процедурата по член 99 - сроковете са по седем дни
Чл. 99. (1) Президентът след консултации с парламентарните групи възлага на кандидат за министър-председател, посочен от най-голямата по численост парламентарна група, да състави правителство.
(2) Когато в 7-дневен срок кандидатът за министър-председател не успее да предложи състав на Министерския съвет, президентът възлага това на посочен от втората по численост парламентарна група кандидат за министър-председател.
(3) Ако и в този случай не бъде предложен състав на Министерския съвет, президентът в срока по предходната алинея възлага на някоя следваща парламентарна група да посочи кандидат за министър-председател.
(4) Когато проучвателният мандат е приключил успешно, президентът предлага на Народното събрание да избере кандидата за министър-председател.
Нови избори след два месеца
(5) Ако не се постигне съгласие за образуване на правителство, президентът след консултации с парламентарните групи и по предложение на кандидата за служебен министър-председател назначава служебно правителство и насрочва нови избори в двумесечен срок.
За служебен министър-председател се назначава измежду председателя на Народното събрание, управителя или подуправител на Българската народна банка, председателя или заместник-председател на Сметната палата и омбудсмана или негов заместник.
Доц. Татяна Буруджиева, политолог: Кабинет ще има, ако ГЕРБ са сигурни, че ще имат стабилна подкрепа, а не плаващи мнозинства
Действието на президента Радев да започне консултации в партиите преди връчване на първия мандат още в понеделник, е очаквано, защото твърде много избори направихме за твърде кратко време и политическите субекти не са чак толкова променени.
Но имаше достатъчно време, за да обмислят, ако щете още от миналата есен с тази злощастна комбинация в управление и последвалите избори, какво трябва да се прави.
Още повече, че всички партии заявиха в началото на този парламент, че е много важно да има правителство. Следователно би трябвало да се очаква, че са наясно и с ангажиментите, които имат към избирателите. Считам, че президентът постъпва правилно, като не бави папките, още повече, че ако не успеят все пак да се разберат и се отиде към избори, не трябва да се губи излишно време.
Сътресението, което партиите преживяха в парламента в първите дни, като че ли намести нещата. Преди започването на парламента бях убедена, че ще има правителство. След като започнаха, логиката съвсем се наруши - както на позициите на партиите, така и на очакванията на избирателите.
Но като виждаме как вървят нещата само ден след като се поддадоха на емоциите и може би мераците си, вече влизат в кондиция. Вече дали ще бъде устойчиво правителството, е друг въпрос.
Правителство ще има тогава, когато ГЕРБ са сигурни, че ще имат здрава основа от над 120 депутати, а не плаващо мнозинство от самото начало при гласуване на правителството.
Засега изглежда, че ГЕРБ ще могат да постигнат такова разбиране за нещата, които имат да вършат. Иначе смятам, това ще бъде краткотрайно, защото позволиха да се обтегнат отношенията още от самото начало и зад това се крият неща, които не виждаме публично. Такова правителство няма да е от най-силно устойчивите.
Желанието за пълен мандат на правителството като че ли се отдалечи след този първи ден от парламента. ГЕРБ отново се връща на първоначалната си позиция, че иска да състави правителство с ДПС и ППДБ, а виждаме тежкото мълчание от страна на ПП и ДБ, знаковото напускане на Христо Иванов.
Преди изборите Кирил Петков обеща да комуникира повече, а тотално замлъкна, така че какво се случва там, също не знаем. Не изключвам правителство около ГЕРБ да бъде подкрепено и от ДБ, а не съм сигурна, че няма такива хора и в самата “Промяна”.
Наталия Киселова, доцент по конституционно право: Ако КС се произнесе, ще имаме нова правна среда
- Доц. Киселова, кога е най-крайният срок за съставяне на редовно правителство според действащата Конституция?
- До момента, в който не е връчен първият проучвателен мандат, все още няма яснота. От момента, в който се връчи първият мандат, партиите имат по 7 дни, това може да бъде месец с разтегляне на процедурите между отделните мандати, а с разтегляне от страна на президента например между първия и втория проучвателен мандат, този срок може да премине и в 2 месеца.
- Ако 50-ото Народно събрание се провали с избора на редовен кабинет, то кога може да отидем на нови предсрочни избори?
- Според промените в Конституцията президентът не разпуска Народното събрание, то продължава да работи и ако не се е произнесъл Конституционният съд по промените във върховния закон, които засягат служебното правителство в чл. 99, президентът ще трябва да се съобрази със съществуващата процедура.
Ако обаче междувременно протекат преговорите за съставяне на правителство и КС се произнесе, то ще имаме нова правна среда и тогава е възможно или да се върнем към старото положение или президентът да е в по-изгодна позиция и на него да принадлежи преценката за това кого да посочи за министър-председател и да състави правителство.
Ако не бъде съставено правителство от 50-ото Народно събрание, то най-рано може да говорим за избори през октомври. Вече дали в началото или края на месеца, това вече зависи от момента, в който президентът ги насрочи, защото между насрочването и провеждането има 2 месеца. И винаги се гледа денят на избора и спрямо него се издава указа за насрочване на изборите.
- Кога можем да очакваме Конституционният съд да се произнесе по направените промени във върховния закон?
- Първо, на сайта на КС не е оповестено дали решението предстои. Но според мен е редно съдът първо да се произнесе по двете дела, които са във връзка със законосъобразността на двамата новоназначени в началото на годината съдии – Борислав Белазелков и Десислава Атанасова, за да може в последствие при гласуване на проекта за решение във връзка с конституционните промени да е безспорно, ако те са избрани при спазване на конституционната процедура.
Защото иначе би се поставило под съмнение решението, всеки един глас на 12-те конституционни съдии е важен. Така че ако в началото или в средата на юли сее произнесат по тези две дела, то можем да очакваме до края на юли произнасяне по-ефективно служебното правителство, което в момента не е отговорно пред никого.
И типичен пример за тази липса на отговорност е решението на правителството е да пътуват и президентът, и служебният премиер на срещата на върха на НАТО. И това показва, че служебният министър-председател на може сам да понесе отговорността да представлява държавата.
Ако с промените го бяха довели докрай да е парламентарно правителството, макар и служебно, щяха в петък да му дадат отговор на въпроса кой да представлява държавата на срещата на върха във Вашингтон.
"Възраждане" заговориха за 125 гласа мнозинство
Партии бутат към третия мандат
БСП клони към ИТН
“Искаме третия мандат, за да представим експертен кабинет в разговор с всички политически партии”, заяви вчера за пореден път Тошко Йорданов. Той потвърди, че от ИТН няма да подкрепят първия и втория мандат на ГЕРБ-СДС и ДПС. Според него третият бил отговорност на президента Радев, а във всяка една партия имало добри експерти.
По думите му изборът на Рая Назарян за председател на парламента не било протягане на ръка, а практичен подход. “Ако отидем на нови избори, няма никакво значение, че Рая Назарян ще бъде 2 месеца председател на Народното събрание”, заяви Йорданов.
Изненадващо вчера лидерът на “Възраждане” Костадин Костадинов коментира, че правителство може да бъде съставено от всички партии в 50-ото Народно събрание, но без ГЕРБ-СДС и ДПС, с мандат на “Възраждане”, защото това са 125 гласа. Според него, ако не се случи правителство с първия мандат - на ГЕРБ, вариантите са два - “или кабинет с мандата на “Възраждане”, или нови избори”.
“Затова протягаме ръка към всички останали. В тази ситуация или се опитваме да покажем на българските граждани, които отчетливо, вижда се, не желаят ГЕРБ и ДПС да управляват държавата, или агонията ще продължи да унищожава държавата. Това е - няма среден път”.
От БСП също настояват за третия мандат, като зам.-председателят на парламента Драгомир Стойнев отново заяви, че ИТН били прегърнали идеята на левицата за експертен кабинет.
“Удовлетворен съм, че от ИТН припознаха едно такова предложение, което ние първи дадохме преди 2 месеца. Следователно можем да намерим разбирателство и за третия мандат”, каза Стойнев. Той добави, че контролният орган на БСП е взел решение партията да не подкрепи правителство с първите два мандата, а предстои вземане на решение за кабинет с третия мандат.