Bloomberg: След COVID-19 иде комунизъм?
Слабите приходи за бизнеса може да доведат до национализиране на части от икономиката
Коронавирусът ще бъде временен шок или ще окаже по-дългосрочен натиск върху глобалната икономика? Това е въпросът, който определя какви мерки вземат компаниите за намаляване на разходите и запазване на резервите си. А също така и той определя формата и ефективността на финансовата подкрепа за бизнеса, която ще осигурят правителствата.
Що се отнася до отговора на този въпрос, може да се каже, че никоя от големите компании все още не знае какво ще се случи, тъй като не ѝ се е налагало да се справи с подобна пандемия, пишат от Bloomberg в свой анализ, цитирани от money.bg.
Засега международните лидери в бизнеса предприемат различни мерки, като постоянно ревизират прогнозите си не в положителен аспект. През миналата седмица някои от автомобилните производители все още звучаха относително оптимистично заради възстановяването на дейността си в Китай.
От BMW смятат, че ситуацията в азиатската държава може да послужи като пример за това какво може да се случи в останалите части на света на фона на драконовските мерки, предприети от правителството, за ограничаване на разпространението на вируса.
Това може да обясни и защо германската компания все още планира да изплати дивиденти в размер на 1,65 милиарда евро или 1,8 милиарда долара на акционерите си. От Volvo Cars смятат, че бизнесът може да се върне към "нормалността" след Великден.
От друга страна европейският лидер в авиоиндустрията Airbus предприема различни действия. Тя обяви, че ще намали изплащаните дивиденти и ще се насочи към кредитни линии.
Успоредно с това гигантът има готовност да възобнови частично производството си във Франция и Испания през тази седмица. Основно раздвижването на бизнеса ѝ идва от постепенното възстановяване на въздушния трафик в Китай.
Това звучи обнадеждаващо след изказванията на шефа на германската Lufthansa от миналата седмица. Карстен Шпор предупреди, че когато епидемията приключи "глобалната икономика ще бъде по-малка, а това означава и по-малко авиокомпании".
Значението на неговото послание е свързано с това, че германският превозвач трябва да започне да се подготвя за по-слабо търсене. Подобни мнения отразяват отчасти това как туризмът ще бъде засегнат от корованируса.
"Ако правителствата продължават да налагат карантина докато не бъде открита ваксина, което може да отнеме повече от година, бързото възстановяване може да се окаже илюзорно.
Дори ако заводите на компаниите могат да работят, потокът от ключови компоненти и системи ще бъде прекъснат от новите огнища на вируса или от мерките за противодействие", предупреждават от Bloomberg.
"Тъй като САЩ последваха Европа и наредиха на американците да си останат у дома, влиянието върху потреблението и заетостта ще бъде сериозно", допълват от медията.
Според анализа, ако компаниите бъдат изправени пред месеци на слаби приходи, национализирането на големи части от икономиката може да се окаже "неизбежно".
"Предвид сериозната несигурност, компаниите трябва да се надяват на най-доброто, но да планират най-лошото", завършват от Bloomberg.