“Блумбърг”: Как въздушните санкции срещу Русия наказаха Европа
Авиокомпаниите от ЕС и САЩ търпят загуби заради затвореното небе над Русия
Авиокомпаниите от ЕС и САЩ търпят загуби заради затвореното небе над Русия. Тази мярка беше въведена от Москва в отговор на подобни санкции от страна на Запада.
Природата не търпи празно място затова от грешката на европейците и американците се възползваха колегите им от други региони. За кои държави и авиокомпании става дума?
Преди ден “Блумбърг” съобщи, че полетите до Азия за авиопревозвачи от САЩ и ЕС значително са поскъпнали, тъй като руското въздушно пространство е затворено за тях. “Еър Франс”, КЛМ и други авиокомпании, когато летят до Япония, заобикалят руската територия през Казахстан и Монголия, което увеличава времето на полета с часове, пише вестникът.
Маршрутът от Париж до Токио вече продължава 14 часа. Британският превозвач “Върджин Атлантик” беше принуден да спре полетите си до Хонконг. Финландският превозвач “Финеър” има затруднения с полетите до Япония, Китай и Корея.
Полетното време до Токио е увеличено от 9,5 на 13,5 часа. Увеличаването на разхода на гориво направи тези полети нерентабилни. В същото време заобикалянето на Русия, според “Финеър” увеличава продължителността на полетите до Азия с 15-40%.
Друго опасение е, че по-дългите полети ще принудят европейските и американските компании да сменят самолетите, да увеличат заплатите на екипажа и да разберат как самолетите могат да летят с по-малко натоварване при новите условия.
В същото време индийският превозвач “Еър Индия” спечели предимства пред западните си колеги: през изминалата седмица времето за полет на авиокомхания до САЩ и Канада беше с около час и половина по-малко от това на “Еър Канада” и “Юнайдет Еърлайнс”. По сравними маршрути “Еър Индия” използва около 7,5 тона по-малко гориво от своите западни конкуренти, което означава спестявания от около 8500 долара на полет.
Също в неделя стана известно, че хонконгската авиокомпания “Катай Пасифик” планира да възобнови полетите в руското въздушно пространство от 1 ноември. Според “Блумбърг” това е директен полет по маршрута Хонконг-Ню Йорк, който преди това се изпълняваше извън руското въздушно пространство. Според агенцията авиокомпанията е решила да използва повторно така наречения полярен маршрут.
„Има други големи авиокомпании, които летят в руското въздушно пространство и няма санкции, които биха попречили на Катай Пасифик” да лети над Русия“, се казва в изявление на авиокомпанията.
На този фон близкоизточните въздушни превозвачи, чиито собственици в лицето на държави се въздържат от санкции срещу Русия, продължават да използват руското небе. Това дава на “Емирейтс”, “Катар Еъруейс” и “Етихад” - тримата доминиращи играчи - решаващо предимство пред техните колеги в Европа и САЩ.
Припомняме, че през февруари ЕС и САЩ затвориха въздушното си пространство за руски самолети заради специалната военна операция на Русия в Украйна. На свой ред Русия предприе съответните ответни мерки срещу авиокомпаниите на неприятелски настроени страни.
„Разбира се, забраната за полети над Русия беше сериозен удар за западните превозвачи, предвид повишените цени на авиационното гориво. Освен това през последните осем месеца имаше значителна промяна между европейските и азиатските въздушни превозвачи по маршрути, свързващи дестинации на тези континенти.
Все повече пътници предпочитат да летят с азиатски авиокомпании“, каза Олег Пантелеев, изпълнителен директор на агенция “Авиа Порт”.
„Въпреки това не може да се каже, че на европейските авиокомпании им предстоят мрачни времена. След пандемията трафикът се възстановява по маршрутите в Европа и до други дестинации извън Азия. През този сезон европейците съобщиха за значителен недостиг на самолети, пилоти и най-важното, имаха проблеми с обслужването на летища, които не са готови за бързо възстановяване на трафика след пандемията“, каза източникът.
„Западните авиокомпании като цяло имат възможности и сценарии за минимизиране на негативните последици в настоящата ситуация. Например използването на механизма за споделяне на кодове, когато няколко авиокомпании съвместно изпълняват полет.
Тоест физически полетът ще се изпълнява от азиатски превозвач, а част от билетите за него ще се продават от европейска компания. Но на сегашния етап това не е практично, сега няма да се получи“, смята експертът.
„Следователно авиокомпаниите на страни, които не са наложили санкции срещу Русия, остават победители. Например предния ден стана известно, че хонконгската авиокомпания “Катай Пасифик”, която преди това отказа да лети над руска територия, трезво оцени ситуацията и реши да възобнови използването на руското въздушно пространство“, добави Пантелеев.
На свой ред главният редактор на портала “Авиа.Ру” Роман Гусаров в разговор отбеляза, че "страните от Европа всъщност се самонаказаха".
„Традиционно има много голям пътнически и товарен поток между Азия и Европа, така че европейските авиокомпании летяха активно в тази посока и правиха добри пари. След налагането на санкциите някои компании спряха изцяло полетите, защото стана икономически неизгодно - времето за пътуване се увеличи. Цената на горивото също се е увеличила, както и много други неща, свързани с поддръжката на полета и навигацията“, каза източникът.
„Тези, които не се поддадоха на истерията със санкциите, спечелиха конкурентно предимство. Сега те летят тихо и печелят пари“, подчерта експертът. Гусаров отбеляза, че "колкото и да се опитват европейците да заобиколят санкциите за сметка на азиатските страни, компаниите от този регион няма да им дадат такава възможност - и правилно".
„Като цяло има само един изход от сегашната ситуация, който ще устройва и нас, и Европа, и това е премахването на санкциите. Само тогава ще бъде възможно да си сътрудничим нормално при взаимно изгодни условия. Защото и за нас няма особена полза от затвореното небе “, смята Гусаров.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук