Години наред японски, холандски, италиански и турски фирми дават акъл как да се справим със задръстванията. Но общината все не може да реши какво иска и откъде да вземе пари
<em>Дори август вече не може да предложи спасение от задръстванията в София. Категорично е доказано, че дори да се изнесат половината коли от града, останалите пак не могат да вземат надмощие над затворените улици, ремонтиращите се мостове и пр. препятствия. Има ли идеи общината как да се справи с този проблем?</em><br /> <br /> О, да! Стотици! Защо нищо не е направено? Защото колкото припрени са на обещания и бомбастики управляващите в общината, толкова са предпазливи, като стане дума за дела. Там нищо не е по-силно от правилото &quot;три пъти мери, един път режи&quot;. Само дето не е три пъти и краят му не се вижда.<br /> <br /> София е много отворена към всякакви идеи за оправяне на транспортната инфраструктура - каквото и да види, все го иска. През столицата досега се извървяха експерти от два континента, написаха се дебели анализи от над 100 страници, но ефект няма.<br /> <br /> Изследвания на софийския трафик с препоръки за подобряването му са правени от италиански, японски и холандски фирми. Отделно черпим опит от Истанбул, Виена и други градове, посетени от премиера. Досега обаче нито една препоръка или челен опит не са приложени на практика.<br /> <br /> Холандското правителство например финансира проучване за интелигентна система за управление на трафика в София - координация на светофарите, използване на камери и софтуер, система за управление на движението на градския транспорт и контролни центрове за наблюдение и директно управление на пътната обстановка. Холандците препоръчаха камери по кръстовищата и въвеждане на зелена вълна по 13-те най-натоварени булеварда, съобразена с това колко коли минават в различните часове на деня. Дори реализираха пилотен проект за зелени вълни по булевардите &quot;Тодор Александров&quot; и &quot;Царица Йоанна&quot; и докладваха резултатите: намаляване на времето за пътуване наполовина и 15-20% по-малко вредни емисии.<br /> <br /> На пръв поглед прости, но ефективни препоръки. Необходими са обаче близо 28 млн. лв. за внедряването на системата, а както е известно, столицата няма пари. Гражданите й обаче явно имат достатъчно, защото от години ги губят заедно с време и нерви в задръстванията.<br /> <br /> А холандците са изчислили, че косвените ползи от въвеждането на зелената вълна по 13 булеварда и от системите за следене на трафика са малко над 18 млн. евро на година. Само спестеното време за пътуване на година е изчислено на 8.5 млн. евро, а икономисаните пари за гориво от чакане по задръствания - на 9.4 млн. евро. Дори цифровизацията на кръстовищата ни не е изпълнена на 100% - големите и сега продължават да се управляват механично - нещо, което не се препоръчва от чуждите експерти. Камери пък има само на 12 кръстовища.<br /> <br /> След като преминахме през европейския опит, дойде ред и на комшиите. Бойко Борисов прескочи до Истанбул и се възхити на транспортните им тунели и разпореди. И веднага нареди - и в София да има такива! Турските експерти дойдоха и до един месец трябваше да представят &quot;идейни проекти за оптимизиране на пътната инфраструктура у нас&quot;, които да включват изграждане на тунели, за да се избегне наличието на кръстовища и да се облекчи движението. За да неутрализират всякакъв песимизъм, от общината бодро обясниха, че в Истанбул само за 4 г. били изградени 217 подземни тунела. А един тунел го строели за 45 до 60 дни. Ако докато беше кмет Борисов строеше и той така тунели, сега софиянци само по тунели щяха да се движат...<br /> <br /> Но тогава Борисов се целеше не под земята, а във въздуха. Негова бе идеята София да отпуши 4 кръстовища с временни сглобяеми метални мостове - своеобразен връх в идейната битка за транспорта. И това щеше да стане за нула време - изграждането им трябваше да отнеме само месец. А после според главния архитект Петър Диков мостовете можеха да се демонтират и да се местят по други конфликтни точки из столицата. До ден-днешен обаче не са се появили нито временни, нито безвременни естакади по софийските булеварди.<br /> <br /> Месецът на турските експерти пък изтече отдавна и сигурно затова никой и дума вече не отваря за тунели. И добре, че е така, защото насред целия транспортен ад за софиянци с метро, дупки, ремонти и мостове, остава да разкопаем и за тунели.<br /> <br /> Междувременно София плати и на консултант, който да изработи генерален план за движението в града. Той трябва да е първият сериозен анализ на транспортната инфраструктура в града от години насам. Най-вероятно и тези консултанти ще стигнат до вече известни заключения. Въпросът е как и кога ще се осъществят те, защото анализи, които си стоят само на хартия, вече има достатъчно. Всъщност е хубаво да търсим чуждия опит, защото очевидно наш си нямаме. Ние рисуваме велоалеи за колоездачи факири, строим кръстовища на две нива (от години), подземни паркинги (от много години) и т.н., и т.н. И вечно се упражняваме в красноречие на тема транспорт. А за 20 г. преход София можеше да стане неузнаваема, ако, разбира се, наред с приватизация и спорни сделки, някой бе правил по малко и за инфраструктурата.<br /> <br /> <strong>Десислава Колева, в. &quot;Сега&quot;</strong><br />