Експерти искат шофьорските курсове да станат 2 бона, причината смайва
Според Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ), най-сетне се вижда светлина в тунела и то благодарение на жените
Нека да направим шофьорския курс 2000 лева за цяла България, да плащаме от тях данък 500 лева, така 50 милиона на година да отиват към училищата. Така тези ученици, които са пешеходци, велосипедисти, мотористи, шофьори, ще завършват със знания. И на 18 г. този ученик да положи изпит по теория, ето ги тези 50 милиона лева, никой няма да се оплаче.
Това предложи Борис Гаврилов, председател на Български автомобилен съюз (БАС), по повод предложението часовете по практика в шофьорските курсове да се увеличат от 31 на 42 часа, съобщава Канал 3.
"С тези 2000 лв. инструкторът ще бъде истински преподавател, ще работи на хубав автомобил, и накрая всички ще са печеливши по системата. Хората нямат пари? А как имат 2000 лв. за един телефон, който изхвърлят след няколко месеца? С този курс от 2000 лв. ще имаме 50 милиона гарантирани към децата - ще излизат от автошколите към децата.
Обучението никога не е достатъчно, както е казал Мечо Пух - "Колкото повече, толкова повече. В случая с предложеното увеличаване на часовете по кормуване от 31 на 42 няма губещи. Ще го кажа другояче. Имаме на 100 курсиста 10 родени шофьори, имаме 20, които са средна ръка, и на останалите им трябва повече обучение. Всяко нещо, което ще доведе до намаляването на произшествията, е добре дошло", убеден е Борис Гаврилов, според когото "един нормален курс би трябвало да е в рамките на 2 месеца, няма да има претупване".
Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи, го подкрепи: "Шофьорският курс не е гарантиран от конституцията. Говорим за едни различни цифри, но как един родител е готов да даде 2000 лв. за телефон на детето си, а не може да даде 1000 лв. за да обучи детето си. Тази вечер всички ще сме на едно мнение. Истината е, че младите водачи досега реализират 20-25% от всички катастрофа. Защо? Защото не са добре подготвени. Системата допуска да бъде манипулирана. Вместо 31 часа, курсистите реално взимат малко над 10 часа".
За увеличения брой часове той посочи, че това трябва да се въведе едва когато е готова системата за контрол. "Тези 42 часа ги въвеждаме, когато стане готова системата за контрол. И в момента ИААА (Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация") подготвя системата за контрол, за да изчезне този бележник на курсиста, който се манипулира. Когато имаме реална система за контрол, аз съм убеден, че Автомобилната администрация ще въведе такава система, в която се вижда всичко - началото на часа, средната скорост, тогава ще влезе и това увеличение", добави Владимир Тодоров.
Според Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ), най-сетне се вижда светлина в тунела и то благодарение на жените.
"Аз съм участвал във всички работни срещи, работни групи, но в момента има една заместник-министърка (на образованието) Таня Михайлова, може би трябва да се появи жена, за да има реформа. Мисля си, че жените са по-смели от нас, мъжете: тази жена не се уплаши от институции и академии. Ще ви кажа, че има още една жена, която подкрепя подобно нещо - Малина Крумова (председател на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" - бел. ред.). 40 г. не вярвах, че нещо ще се случи", обнадежден е той. "От 3 г. вече експериментирам - имам два типа курсове, резултатът е с голяма разлика в полза на по-скъпия курс: над 90% изкарват от първи път (книжка), много по-уверени са."