Ето кой ще натрупа тлъсти пачки по време на ужаса от COVID-19
Онлайн търговията, технологиите и частните услуги може да са печелившите от коронавируса
Борсовите индекси падат свободно, компаниите са изпаднали в големи затруднения. Икономическото въздействие на пандемията от коронавируса, което вече е огромно, би могло да доведе до дълбоки сътресения. Някои от играчите в сектора на технологиите и интернета изглежда са големите печеливши.
В момент, когато близо един милиард души по света са поставени под ограничителен режим, хората се обръщат към тези нови услуги и механизми, които ни позволяват да се приспособим към тези най-малкото необичайни обстоятелства. Това пише Индия Бурке в анализ за агенция „Франс прес”, цитиран от БТА.
"Мисля, че някои аспекти на работата и организацията й ще се променят за добро след края на сегашната ситуация", посочва Сали Майтлис, преподавател по организационно поведение в бизнес училището Саид бизнес към Оксфордския университет.
"Хората ще открият, че могат да работят и да общуват по начин, който досега те не са могли и да си представят. Това ще ги принуди да станат на "ти" с технологията", обяснява Майтлис.
Ето различните сектори, които бяха затруднени от тази епидемия, и секторите, които ще се възползват от нея:
Гигантите в онлайн търговията срещу независимите търговски обекти
Големите сайтове за търговия в интернет отчетоха увеличение на поръчките, защото потребителите, които са принудени да си останат у дома, купуват онлайн продукти от първа необходимост.
Акциите на американските гиганти в търговията Walmart и Amazon се сринаха на 16 март, черния ден за световните борси. Walmart се възстанови след това с повишение на котировките от 25% спрямо началото на седмицата, а Amazon също се изправи на крака.
"Констатираме увеличение на онлайн покупките и поради това запасите на някои стоки като основни продукти за бита и медицински консумативи са изчерпани", обяви Amazon.
Малките независими търговски обекти са изправени пред сериозни трудности, подчертава Майк Чери, президент на Британската федерация на дребния бизнес.
"Времената вече са много тежки за всички малки търговски обекти в страната. Веригите за снабдяване предизвикват сериозно безпокойство, а в същото време клиентите продължават да намаляват. Перспективите пред тях през идните седмици вероятно ще стават все по-мрачни", посочва Чери.
Стриймингът срещу киното
Заради бума в търсенето редица играчи в сектора на видеото и онлайн телевизията ограничиха дебитите, за да се намали натискът върху интернета в Европа.
На световно равнище влизанията в платформи за стрийминг отчетоха увеличение от 20% през миналия уикенд, според данни на агенция Блумбърг нюз.
И тъкмо обратното - големите вериги от киносалони преживяват безпрецедентен спад на посещенията. Някои са затворили временно, за да дадат приноса си в овладяването на разпространението на вируса.
В САЩ акциите на Cinemark и AMC Entertainment в петък се сринаха с 60% спрямо максимумите на котировките им през януари и февруари.
Частните самолети срещу редовните полети
Сега авиокомпаниите плащат за карантинните мерки и затварянето на границата и редица дружества от сектора са на ръба н фалита. Международната асоциация на въздушния транспорт (Iata) отчете в четвъртък, че въздушните превозвачи се нуждаят от спешна помощ от 200 милиарда долара.
"Кризата (...) е много по-тежка и по-мащабна, отколкото след 11 септември, епидемията от САРС (през 2002-2003) или пък световната финансова криза от 2008-а", предупреди генералният директор на Iata Александър де Жуниак.
И тъкмо обратното компаниите, които управляват частни самолети, са във възход и търсенето на услугите им нараства. Заможните клиенти искат да не са принудени да пътуват заедно със стотици други хора, за които не знаят какво са правили преди полета, посочва Даниел Тан от MayJets, компания, чиято централа се намира в Хонконг.
"Запитванията за предоставяне на услугите ни отбелязаха бум" с нарастване от 400%, според Ричард Захер, главен изпълнителен директор на компания за частни самолети в САЩ.
Онлайн курсовете срещу спортните зали
Много спортни зали вече са затворени, а запалените по спорта се насочват към онлайн курсове, за да могат да тренират у дома.
Акциите на Peloton, американска компания за индивидуално спортно оборудване, скочиха и инвеститорите залагат на увеличено търсене за нейните велосипеди и бягащи пътеки, свързани с интернет, както и на онлайн курсовете, които тя организира.