Как да се овладее сенчестия флот на Русия

Страните, които купуват петрол, транспортиран от тези тъмни кораби са изправени пред значителни рискове

Застаряващите, незастраховани кораби с неясна собственост, които съставляват сенчестия флот на Русия, продължават да заплашват невинни страни. Западните правителства се опитаха да санкционират тези кораби, като накрая издадоха строг „призив за действие“ миналия месец – но флотът продължава да плава. Това пише в свой анализ politico.eu, специално преведен от БЛИЦ.

И все пак има някои участници в тази сенчеста търговия, които биха могли да бъдат по-възприемчиви и това са страните, които купуват петрол, транспортиран от тези сенчести кораби - защото те също са изправени пред значителна вреда на своите води.

Миналият месец предостави плашеща доза реалност: танкерите Hafnia Nile и Ceres I се сблъскаха в малайзийски води, което доведе до пожари и на двата кораба и сериозен проблем за малайзийските власти. Hafnia Nile, плаващ под сингапурски флаг, работеше законно, с около 300 000 барела нафта на борда. Ceres I обаче, плаващ под флага на Сао Томе и Принсипи, извършваше по-сенчести дейности.

Корабите, които задължават морските правила и норми, не се регистрират под знамената на Сао Томе и Принсипи или други флагове за удобство, които са близо до дъното на класацията за респектабельност. И когато Ceres I и Hafnia Nile се сблъскаха, това беше, защото Ceres I беше неподвижен във водите на Малайзия в резултат на механични проблеми.

Hafnia Nile се опита да избегне удара в танкера, но когато екипажът го забеляза, беше твърде късно.

Подобни сценарии са причината от търговските кораби да се изисква да използват система за автоматична идентификация (AIS), морска форма на GPS, която им позволява да знаят къде се намират другите кораби. Ceres I обаче изглежда е манипулирал своя AIS.

Не е изненадващо, че Ceres I принадлежи към гореспоменатата флота в сянка, която плава под флаговете на държави, които имат ограничен, ако има такъв, морски опит. Съдовете са стари; нямат подходяща застраховка; собствениците им полагат големи усилия, за да скрият самоличността им; и те често манипулират своя AIS, за да скрият движенията си. Нещо повече, подобно на Ceres I, тези кораби транспортират изключително опасни товари. И след нахлуването на Русия в Украйна сенчестият флот набъбна бързо - транспортирането на санкциониран руски петрол е добър бизнес.

Където и да отидат, тези сенчести съдове - известни също като тъмни съдове - представляват заплаха. Те представляват заплаха за други кораби, за водата и морския живот. И доскоро, когато те превозваха най-вече санкционирани ирански и венецуелски стоки или провеждаха от време на време трафик на наркотици за южноамерикански наркобанди, ситуацията беше управляема по отношение на корабоплаването.

Днес обаче се смята, че над 1400 кораба са преминали от законната страна на корабоплаването към тъмната му страна, обслужваща Русия, и по-голямата част от тях сега са петролни танкери.

Това представлява значителна част от почти 51 000 кораба, които днес превозват товари по света, голяма част от световния танкерен флот и особено голяма част от трафика във водите близо до руските пристанища, включително Балтийско море.

Сблъсъкът с един от тези кораби е като да попаднете в катастрофа с незастрахован шофьор. Точно както незастрахован шофьор е малко вероятно да поиска прошка, да се поправи и да се изправи пред последствията от действията си, Русия няма да спре да изнася санкциониран петрол само поради инциденти, нефтени разливи или замърсяване на морето.

Както може да се очаква в ситуация като тази, застрахователите на Hafnia Nile сега трябва да платят щетите, причинени от сблъсъка, въпреки че Ceres I изглежда виновен.

Санкциите на Запада срещу отделни кораби в сянка също не са спрели тази опасна тенденция. Събирането на достатъчно доказателства, за да се установи, че корабът наистина е тъмен кораб, действащ от името на Русия, изисква много време и ресурси. И веднага щом един кораб напусне армадата, друг - или два - се присъединяват.

Но има участници в този жалък спектакъл, които биха могли да бъдат по-възприемчиви към побутванията.

Сенчестият руски флот съществува само благодарение на страните, които желаят да купуват санкциониран руски петрол - тоест руски петрол над ценовата граница, наложена от западните страни.

Водещи в тази група са Китай, Индия, Турция, Египет и Обединените арабски емирства, държави, които може би не се интересуват от западните санкции - или дори от Украйна.

Всъщност тези правителства открито останаха встрани от войната в Украйна, отказвайки да използват влиянието си, за да убедят руския президент Владимир Путин да изтегли руските войски.

Все пак те също рискуват да бъдат наранени от сенчести съдове. Най-очевидните потенциални жертви на сенчестата армада са, разбира се, невинните страни, през чиито води те плават.

Но плавателните съдове могат да причинят сблъсъци, изтичане на масло, неизправност, дори да потънат във водите на страните вносителки. И страните получатели трябва да бъдат загрижени за тези рискове. Всяко от тези събития би довело до значителни разходи за тези страни, защото - не забравяйте - корабите в сянка нямат подходяща застраховка.

Разбира се, страните могат да купуват каквото искат петрол. Китай, Индия, Турция и другите незападни нации в света нямат задължения да се присъединят към западните действия срещу Русия или дори да се съобразяват с тях. Но рисковете, породени от руския флот в сянка, са много реални и за тях. И когато в техните води се появи първият сериозен нефтен разлив, техните граждани ще се запитат защо техните правителства са пренебрегнали такава опасност.