Какво ще завари Бойко в хазната
Вероятността бюджет 2009 да излезе на огромен дефицит бе червена нишка в приказките на икономически анализатори, бизнес организации и естествено на политиците от опозицията в последните предизборни седмици. БЛИЦ се обърна към някои от тях да обяснят по-подробно за какво иде реч. И какво правим, ако наистина новият премиер се изправи пред изгребана каса?
Данните на Министерството на финансите за изпълнението на бюджета през първите пет месеца на годината сочат, че приходите изостават с 6% спрямо миналата година и са 11 млрд. лв. В същото време разходите (10.4 млрд. лв. към май) са по-големи с над 24% в сравнение със същия период на 2008 г. Натрупаният от началото на годината бюджетен излишък вече е с 92% по-малък от същия период на предходната година. <br /> <br /> Още малко повече от месец запазване на сегашната тенденция и бюджетът излиза на червено. Единствено управляващите са на мнение, че това не е така и всъщност няма от какво да се притесняваме, икономиката на страната е стабилна въпреки кризата, заложените буфери в бюджета действат. Последните оценки на икономистите у нас са, че<br /> <br /> <b>в края на годината държавата ще е на червено с между 1.5 и 2.5 млрд. лв., <br /> </b><br /> ако не се промени разходната политика на кабинета.<br /> <br /> От различни страни предупреждаваха, че ако правителството продължава да харчи повече, отколкото може да си позволи, бюджет 2009 ще завърши с голям дефицит. Идеята е, че ако дефицитът продължи да расте, а приходите да падат, няма как да не се създаде впечатление за хаос, неуправляемост и неуравновесеност, което ще е неприятно за икономиката като цяло, а това ще се отрази и на чуждите инвестиции. <br /> <br /> По думите на <b>финансовия експерт Кольо Парамов </b>се харчеше като за последно, макар, че няма пари, а от друга страна ако се спрат плащанията, ще се ограничи системата.<br /> <br /> “Около правителството всичко е забулено в мистерия и не става ясно какви договори вече е подписало, нито какви ангажименти е поело да изпълни. Действията на управляващите са крайно непредсказуеми, но е твърде късно да им търсим кусур”, смята Парамов. <br /> <br /> Празната хазна и безконтролното харчене не са само чиста инерция. Те са породени и от некомпетентността на управляващите, смята експертът. Политиците и олихархията по думите му реализираха такава програма, която доведе до това <br /> <br /> <b>88 – 89 на сто да са бедни и гладът да е повсеместен, <br /> <br /> </b>да няма конкурентоспособност, целият икономически модел да е сбъркан и т.н. Според Парамов всичко се прави целенасочено от 8 години насам и е плод на една завършена програма за някакви утопични резерви и спестявания, които де факто гарантират само глад и задлъжнялост. <br /> Крайно необходимо е да се сключи споразумение с Международния валутен фонд, за да се гарантира на 100% валутният борд, посочи икономистът. Колкото по-бързо се сключи, толкова по-добре. Иначе рискът от революция нараства драстично. Блокира ли се ли бюджетът – ще блокират и борда, категоричен е Парамов. <br /> При евентуално споразумение с МВФ обаче, МВФ няма как да не постави конкретни условия, например сериозно съкращаване на разходите, което плаши управляващите.<br /> <br /> Според <b>Методи Методиев от Института за пазарна икономика<br /> </b><br /> голямото харчене на управляващите е започнало още от 2008 г. <br /> <br /> Още тогава започнаха да теглят пари от излишъка и фискалния резерв, като целта беше да се стабилизира икономиката. Систематичното и последователното източване на пари не доведе до стабилизиране на икономиката, а само до предизборното харчене и раздаване на пари на партньорите. <br /> <br /> Картинката е такава, че новото правителство трябва да преразгледа разходната си част и да свие значително разходите си. <br /> <br /> По думите на Методиев старият кабинет спазваше доста строга политика по отношение на финансите до едно време, после е започнало неконтролируемо харчене. Сега вече никой не знае какво е наследството в хазната. Възможностите на новото правителство са две: може или да преразгледа бюджета, или да свие драстично разходите си. <br /> <br /> По думите на Методиев през първите 4 месеца на 2009 само данъчните приходи са паднали с около 12 на сто, което автоматично означава, че <br /> <br /> <b>разходите трябва да се свият с 15%, ако не и с 25% <br /> <br /> </b>Заложените буфери не са нормална мярка, която ще има реален ефект върху икономиката, това си беше чисто популистка мярка. Фонд работна заплата трябва да бъде замразен. Големите проекти като АЕЦ “Белене” и други, които носят много неясни ефекти за икономиката ни, трябва също да бъдат замразени. Трябва и да се улеснят регулациите за бизнеса и бюрократичните пречки, които сега съществуват. <br /> <br /> Това правителство трябва да направи в самото начало поне една фундаментална реформа, примерно в здравеопазването. Имаше натрупани резерви в държавния фиск за реформи преди кризата, но тези пари са изядени. Сега пикът на кризата обаче е преминал, последиците ще се проявяват в реалната икономика поне края на годината. <br /> <br /> Ръстът на икономиката ще е около 1%, въпреки че Световната банка дава 1,5%. <br /> Евентуално споразумение с МВФ би могло да донесе положителни сигнали, че България търси своята стабилност. От друга страна влизането в преговори с фонда ще изплаши инвеститорите. По-добре да се съкрати разходната част, а не да се търси помощ от МВФ, смята Методиев. <br /> <br /> По думите му правителството нарочно е забавило данните на МФ за бюджета, за да не се видят дупките, които се образуват със знак минус. <br /> Според икономиста проф. д-р Димитър Иванов кризата у нас е преди всичко не криза на ликвидността, а на задлъжнялостта, на свръх кредитирането и на платежоспособността. Тази криза удря реалната икономика, тя не се изразява светкавично в макроикономиката. По думите му основната болест на българската икономика е силната задлъжнялост. Следователно антикризисната програма трябва да бъде насочена в преструктуриране на задълженията на фирмите и домакинствата. “България влиза в период не по-малко от 3-4-5 години на фискална неустойчивост и бюджетни дефицити”, категоричен бе той. <br /> <br /> Иванов прогнозира, че тази година вероятно ще имаме трудно балансиран бюджет, а бюджетният дефицит ще бъде не по-малко от минус 1,5 – минус 2%. По думите му полезните стъпки във финансовия и банковия сектор на страната са подоходно прогресивно данъчно облагане, намаляване на ДДС на 15-18 % и съкращаване на срока на връщане, данъчни бонуси по 1500 лв., неданъчни семейни бонуси, бонуси за студенти от бедни семейства. “България трябва да използва следващите 3-4-5 години за<br /> <br /> <b>тотална смяна модела <br /> <br /> </b>на икономиката. В момента у нас продължава да доминира некоректна, неточна, неясна интерпретация на причините за кризата. А когато няма точна диагноза, терапията е грешна, смята Иванов. Необходимо е и гъвкаво споразумение с МФВ, което дава възможност на страната да ползва според своята антикризисна програма възможностите на фонда. <br /> <br /> “Имаме информация, че здравословното състояние на някои банки не е така стабилно. Необходимо е законодателство, предотвратяващо фалита на банките. Необходимо е и въвеждане на законодателство за рекапитализация на банки”, коментира още Иванов. <br /> <br /> <b>Право на отговор<br /> </b><br /> Според <b>Георги Кадиев от БСП </b>правителството се движи в рамките на разходите, които са заложени в бюджета. Проблемът е, че в приходната част наистина има липсващи приходи, които се очертава да бъдат около 20% в края на годината от заложеното в бюджета. В същото време обаче има буфери, които са приблизително равни на тези 20%.<br /> <br /> “Ако нещата вървят по същия начин, в края на годината бюджетът ще е или на 0, или на лек дефицит”, категоричен е Кадиев.<br /> <br /> Ако приходите се срутят още надолу, тогава положението ще стане наистина сериозно, смята той. Приходната част зависи много и от външните фактори, данъците например зависят изключително много от цената на петрола. <br /> <br /> По думите на Кадиев липсващите приходи в хазната са само 4 млрд. лева, но резервите плюс бюджетния излишък, който е 30 на сто, правят горе-долу същата сума. <br /> <br /> В Закона за бюджета има текст, който казва, че правителството има право да съкращава разходите до получените приходи, т.е. дори и без актуализация на бюджета правителството може спокойно да съкращава разходи, като вижда, че приходите не му идват. <br /> Досегашните управляващи са категорични, че политиката им в областта на финансите е правилна и заложените буфери в бюджета са приблизително равни на това, което липсва. Така че в края на годината бюджет 2009 нямало да излезе на минус, а приблизително на нула. <br /> <br /> Според Кадиев спадът в постъпленията в хазната не е особено драстичен и място за драма няма. В БСП били наясно, че ще се иска неотложна актуализация на бюджета. “Но да не си дават много зор, защото в крайна сметка 90 или ако не 100% резултатът при тях ще е същият”.<br /> <br /> За споразумението с МВФ - не трябва да го сключваме и да взимаме пари от там, защото още не сме притиснати до стената, за разлика например от Турция и Хърватия. “Имаме повече резерви и по-ниска инфлация от тях, няма нужда да се сключва това предпазно споразумение, за което говорят всички икономически анализатори”, отбеляза Кадиев. <br /> <br /> Според него МВФ ни дава два сигнала – положителен и отрицателен. Положителният сигнал е, че предпазното споразумение дава повече сигурност на инвеститорите у нас и че съществува още един гарант на правилната икономическа политика. “Но самият факт, че изобщо си стигнал до фонда, дава точно обратния сигнал – това, че правителството не вярва на самото себе си и търси помощ от МВФ”, добави той. <br /> <br /> <b>Десислава Вангелова, БЛИЦ<br /> </b><br />