Летовник от Германия поръча на сервитьорка в Созопол "Секс он дъ бийч" и стана страшно

Бележим (авто)гол след гол в туризма, а после румънците ни криви

За гафовете в БГ туризма могат да се изпишат тонове мастило. Както са казали старите и мъдри хора, „каквото сам си направиш, няма кой да ти го направи“. И наистина сме царе на умението сами да си вкарваме автоголове в бранша за почивки и развлечения.

Цени извън контрол

От скука или поради липсата на друг такъв всеобщ проблем, историята на клиента във варненски ресторант, който плати 500 лева за рибай стек, стана тема №1 за няколко дни. Общо взето обаче, положението бе „чешем си езиците“, а КЗП обяви, че проверката на заведението ще приключи след края на сезона.

Каквото и да казват шеф готвачите, любителите на гурме кухнята и хората, които пътуват много по света, действащият в България Закон за туризма изисква изрично в менютата да има цени за порция, не за грамаж, като задължително трябва да бъде указано и колко голяма е порцията. Точка.

Чу се и за морски ресторант, който таксува по левче леда за питиетата. Поцъкахме с език и за странна касова бележка от пицария, където за това, че клиентът е пожелал пицата без доматен сос, е таксуван също с левче. За съжаление, няма закон, който да спре такива практики.

Същото важи и за цената, която ресторантьорът ще сложи за услугата си, пише "Марица". Щом е преценил, че бутилка минерална вода на плажа е 5 лева, това е положението.

А кой ще носи таблата с поръчките

Преди няколко дни една снимка, публикувана във Фейсбук, каза всичко по темата с липсата на персонал по Черноморието. "Днес заведението няма да работи поради липсата на сериозен персонал."

Такова съобщение, написано ръкописно на хвърчащ лист, посрещаше гладни и жадни на плажа. Разбира се, под поста в социалната медия коментарите бяха все от рода: Ами, като не им плащате, няма да имате персонал!

Ето ви една друга история от Созопол, разказана от собственик на хотел. От немай-къде той наел за открития бар младо момиче с нулев опит. Това обаче не бил най-големият проблем. Тя не знаела и бъкел английски. „Някакъв немец поръчва коктейл "Секс он дъ бийч".

Нейните познания по английски стигат дотам, че да си преведе буквално само първата дума. Помислила си, че този немец я сваля и иска неприлични неща от нея. Толкова се притеснила, че получила сърцебиене и се скрила зад бара. След като се разбрало, че човекът иска просто да пийне популярния коктейл, така й докривяло, че изкарала смяната си… затворена в тоалетната.

Заради скъпите пържоли - ровят цените на морето

Започват масови проверки в заведенията за хранене в цялата страна. Комисията за защита на потребителите се е сезирала след медийни публикаци...

Друг собственик на ресторант пък доста се срамил, след като чул току-що назначената си сервитьорка сопнато да пита клиент: Пернооооо? К''во е т'ва? (за неосведомените перно е доста популярна лятна алкохолна напитка на основата на анасон).

И така, за липсата на персонал, особено квалифициран, се говори от години. Работодателите са хулени, че плащат малко. А те пък се оправдават, че повече пари не могат да отделят, защото иначе няма да им излезе сметката.

На нас все някой друг ни е виновен

Летният сезон по морето тръгна с дъжд и концесионерите по плажовете дълго чакаха първите туристи да опънат хавлиите. После беше взривен украинският язовир „Нова Каховка“, което ​донесе много притеснения и въпроси относно чистотата на Черно море.

Властта, в лицето на министъра на околната среда Юлиян Попов, дори обвини Русия в пропаганда и опит да провали сезона в България. Министърът на туризма Зарица Динкова пък обяви, че ще сезира службите заради това. И влезе по бански в морето заедно със сина си, за да покаже, че водата е чиста.

Самата Зарица Динкова пък, откакто е назначена, е на нож с ресторантьорския бранш. Хвърчаха писма през медиите, а накрая и две браншови организации й поискаха оставката.

„В една лодка сме с ресторантьорите и се опитваме да осигурим по-добър сезон в пика на лятото", заяви твърдо министърката в телевизионно интервю. А от друго тв студио Мартин Захариев, зам.-шеф на Националния борд по туризъм, откровено заяви, че „с този министър няма как да плуваме в една лодка“.

Извън границите на България туристическият бранш съзря опит за саботаж на сезона и от румънски медии. В поредица от негативни статии онлайн изданието на вестник "Адевърул" разказа напоително за несгодите на румънско семейство в хотел на "Елените".

Противно на журналистическите стандарти, там бе отразено само впечатлението на румънците за вехтите чаршафи в хотелската стая, повредения климатик и неработещия аквапарк.

Трима са много

Според Габриела Руменова, основател на платформата „Ние, потребителите“, нелоялна практика е и да се продават задължително комплект от два шезлонга и един чадър.

„Съществуват различни семейства, различни компании. Ако са трима или петима, трудно би могла да се направи композиция, която да не увреди икономическите интереси на потребителите. Но когато на такива места поискаме да ползваме своя компилация, различна от предварително обявения комплект, получаваме отказ“, коментира тя.

И това се случва, независимо че всеки от плажните атрибути е с отделна цена.

Светлото бъдеще предстои: Оборотът тази година ще надмине 11 милиарда лева

Туристическият сектор в България се очаква да нарасне с 14%, достигайки оборот от 11.4 млрд. лв. през тази година. Но въпреки добрите резултати все още страната ни се намира под нивата от рекордната 2019 г., когато секторът успя да генерира 14.8 млрд. лева.

Според годишното изследване на Световния съвет за пътуване и туризъм (WTTC) една трета от туризма в България вече се е възстановил след загубените работни места по време на пандемията. В подкрепа на това твърдение са данни от миналата година, когато браншът е разкрил 270 000 работни места, което е с 18 000 повече в сравнение с 2021 г.

През изминалата година започна и поетапното връщане на чуждестранните туристи, освен това се увеличават и отделените средства за вътрешен туризъм.

Туристическият сектор в България показва забележителна устойчивост при възстановяването от последствията, които бяха нанесени от пандемията, както и на фона на продължаващите регионални конфликти“, казва Джулия Симпсън, президент и главен изпълнителен директор на WTTC.

Тя отбелязва още, че крайбрежни дестинации като Слънчев бряг отбелязват значителен „скок“ в популярността си, привличайки все по-голям брой посетители, търсещи нови дестинации.

 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук