Едно опасно плевелче тайно покълва в спретнатата лехичка от проекти и поправки на действащи закони.
<i>То се е скрило в проекта за промяна на Закона за движение по пътищата и цели да забрани на шофьорите дори чаша бира. Или иначе казано &ndash; никакъв алкохол, когато и да е. Няма 0.5, няма 0.4 промила! Стерилна чистота. Една боза да изпиеш &ndash; режат ти главата.<br /> </i><br /> Боже опази да защитавам пияниците зад волана. И треперя тоя, дето кара срещу мен да не е на градус. Но истината е, че от КАТ имитират активност и борба с пътните произшествия по възможно най-неподходящия начин. <br /> <br /> Ние винаги вървим по пътя на най-малкото съпротивление и го правим обикновено с количествени натрупвания. Прост пример &ndash; борим се с престъпността единствено като увеличаваме размера на наказанията. Тук е същото, че и по-лошо. Защо? Защото ако искаме да спрем войната по пътищата и убийците-шофьори трябва да се захванем с корена на злото и да започнем борбата срещу основните причинители на смърт и катастрофи. <br /> <br /> Ето ви малко статистика. Годишно (с много малки разлики) по пътищата у нас загиват около 1000 души. Сега &ndash; забележете &ndash; от тях по официална статистика на КАТ изнесена от полк. Алекси Кесяков, заради пияни шофьори намират смъртта си 60(!) души.&nbsp;И при тези случаи&nbsp;огромното болшинство са с концентрация на алкохола далеч надхвърлящи сега разрешената граница от 0.5 промила. Обикновено четем и слушаме за количества от 1.2 &ndash; 1.8, дори 2.3 промила. Да, това са пияниците на които главите им трябва да се режат до кръста. Но колко от смъртните случаи и изобщо от катастрофите са причинени от водачи с 0.5 или 0.4 промила при направената проба, за да снижаваме границата?&nbsp;<br /> <br /> Откъде идва най-големият брой на катастрофи? Половината от тях стават заради превишена и несъобразена скорост. Друга част &ndash; заради неправилно изпреварване, за отнемане на предимство, заради неправоспособни и неподготвени шофьори. Заради фалшиви книжки. От лошите пътища. И всичко това е далеч преди катастрофите, причинени от едната бира. Но КАТ иска да ми вземе бирата, вместо да озапти джигитите. <br /> <br /> Чета, че във Франция пътищата били осеяни с камери за видеонаблюдение. Но струват пари. Както и оборудването на повече коли на пътна полиция с радари. И тъй като у нас пари няма въпреки данъците, ще се борим с катастрофите като вземем на шофьора едната бира. Не съм съгласен. И за това има още една причина. <br /> <br /> Оказа се, че в седмицата за борба срещу пияните шофьори, която се проведе в цяла Европа резултатите у нас са някъде към средното за стария континент. По-пияни карат швейцарци, белгийци и други напреднали нации. Но те нямат 1.25 загинали на всеки 10 000 жители, а много по-малко. <br /> <br /> Така че да не преиграваме с проблема, че българинът кара пиян. Още по-малко да внушаваме, че разковничето се крие в нещастните промили под 0.5. Когато преди време тази граница е определяна, също са използвани медицински аргументи. А сегашните са повече в сферата на предполагаемото, но не и на статистиката или медицинските изследвания. <br /> <br /> Ето ви и пример за &bdquo;обтекаеми&rdquo; аргументи на секретаря на държавно-обществената комисия по безопасността на движението Алекси Кесяков в интервю: &bdquo;&hellip;ако някой стресиран или депресиран, изпие 1 бира, той може да стане напълно неадекватен.&rdquo; Да ви кажа, някой депресиран я от тъща си, я от началника си и с минус 0.5 промила да е, пак може да направи белята. <br /> <br /> Накрая излиза така, че се опитваме да затегнем кранчето на чешмата, която капе, докато край нас спуканият водопровод наводнява къщата. <br /> <br /> Затова &ndash; жестоки мерки срещу действително пияните шофьори, както и срещу пишман-състезателите по пътищата, но ми оставете бирата. С нея и без нея пак ще спирам на пешеходна пътека, но фукльото и без капка алкохол може да помете една автобусна спирка хора. Въпросът е в съзнанието на шофьорите.<br /> <br /> <b><i>Евгени Петров</i></b><i>, БЛИЦ</i><br />