Политолог: Курсът на Тръмп ще улесни Радев

Разведряването между Запада и Москва ще се отрази и на България, казва Димитър Ганев

Ще промени ли и как България новият американски президент Доналд Тръмп ? Този въпрос се задава все по-често напоследък в публичното пространство. Това ще стане ако действително започнат процеси на разведряване между Запада и Москва. Това си пролича още в предизборната кампания на нашия нов президент Румен Радев. Тогава той заяви категорично, че е за подобряването на диалога между САЩ и Русия, че ще търси баланса и няма да взема такава крайна позиция като предшественика си Росен Плевнелиев. Това коментира политологът Димитър Ганев за "Стандарт".

В случая на Радев наистина може да му е по-лесно, защото той встъпва в длъжност в момента, в който Тръмп влиза в Белия дом. Същият Тръмп, който по време на своята предизборна кампания заяви, че ще намали напрежението между Вашингтон и Москва. Една е ситуацията днес, съвсем друга беше ситуацията преди 3 години, когато Плевнелиев зае тази позиция. Защото от три години насам котата на взаимоотношенията между Москва и Запада е на най-ниското си ниво от Студената война насам. Така че в този смисъл Радев може да се впише в един мащабен международен процес на разведряване между Москва и Запада. Това е единствената възможност за по-сериозно влияние на президентската администрация на Вашингтон върху България.

Иначе много по-голямата част от инициативите, които Тръмп обяви по време на предизборната си кампания, са насочени предимно към вътрешно-политическите процеси в САЩ. И реформата в здравеопазването на Обама, която той вече отмени, и понижаването на данъците, и връщането на индустриалния капитал в Щатите, а даже и очакваното влошаване на търговските отношения с Китай – всичко това няма да се отрази по някакъв начин на България. Може да повлияе пряко само едно евентуално сближаване между Москва и Вашингтон.

Трябва да имаме предвид още едно много важно нещо – Доналд Тръмп е избраният президент на САЩ. Всяка една българска партия, всяко едно българско правителство, което дойде на власт оттук нататък, ще трябва да се съобразява с волята на американския народ. В този случай е наивно и лековато да се мисли, че някоя наше правителство ще се обяви против Тръмп и неговата администрация. В хода на президентството на Тръмп всяка една власт в България ще търси добри отношения със САЩ, защото Вашингтон е изключително важен за нас съюзник. Така че в България не могат да се очакват съществени различия в политиката ни към САЩ заради Тръмп.

Прочетох доста критики към поведението на предишния президент – Росен Плавнелиев, че си тръгвал с твърде много самохвалби. Не трябва да забравяме, това е един човек, който напуска политиката в нейната активна фаза. И най-нормалното нещо, което той може да направи в този момент, е да направи обобщение с положителен знак за своя мандат. В крайна сметка това му остава и мисля, че беше съвършено нормално да очакваме подобно поведение. Не виждам нещо изненадващо или екстраординерно.

Пред Румен Радев сега стои вечният въпрос как да си президент на всички българи. Една много трудна мисия. Тази концепция за обединител на нацията е изключително трудно да се наложи. Не заради друго, а защото в крайна сметка за никого не е тайна, че президентът се избира от хората, но се предлага и издига от партиите. Забележете ,че всички досегашни демократично избрани български президенти са издигани от партии. И е съвсем нормално електоратът на тези, за когото президентът не е бил партийният избор, да не го припознават за свой. Затова обединител на нацията е една много трудно приложима концепция.

Радев със сигурност ще направи стъпка в тази посока – ще се опита да внесе дистанция между себе си и БСП, за да не бъде олицетворяван като президент единствено на левицата. Мисля, че още първите му стъпки в служебното правителство ще покажат точно това. Радев ще потърси по-широк кръг от хора, които да назначи за министри, а не толкова партийно оцветени. В интерес на истината БСП също заяви, че не искат това. И си имат логично обяснение – нямат намерение да носят отговорността на властта в предизборен период.