Има такъв термин в бокса – клинч, когато единият играч блокира ръцете на противника си и е нужна съдийска намеса за раздалечаването им и продължаване на рунда. Нещо подобно се получи на политическия ринг между президента Георги Първанов и военния министър Аню Ангелов. Ако уточним ролите, то в мъглата на мълчанието май прозира, че президентът държи министъра.
На 24 август министър Аню Ангелов се ожали в Нова телевизия от действията на президента, като заяви, че от две седмици президентът пази гробно мълчание относно кандидатурата на комодор Валентин Гагашев за шеф на военното разузнаване (Служба &bdquo;Военна информация&rdquo;). При това и той като Ангелов казва изключително добри думи за комодора, впечатление за когото е придобил и от началника на политическия си кабинет ген. Никола Колев. Ако отворим малка скоба, то във Военноморското командване на НАТО в Неапол Колев е чул изключително ласкави думи за служещия там Гагашев (&bdquo;Пращайте ни повече такива офицери, г-н генерал!&rdquo;), а после след завръщането му в България с намесата пак на Колев е назначен за началник на управление &bdquo;Стратегическо планиране&rdquo; в Генералния щаб.<br /> <br /> Няма причина за съмнение в думите на ген. Ангелов, че Първанов бави топката и то най-вероятно умишлено. С това президентът спечели недоволство дори сред своите фенове между висшите военни, на които той също лази по нервите, както и на министър Ангелов. Защото Първанов пое ангажимент до края на месеца проблемът да бъде разрешен, но не е честен изходът да натикаш противника си в остър цайтнот и да го принудиш да се предаде. Поне в случая двамата е недопустимо да играят ролята на противници, защото устройството на държавата предполага да са партньори. Носещите пагони фенове на президента са предани преди всичко към ведомството, а след това изповядват партийни пристрастия. И остро недоволстват.<br /> <br /> Защо президентът мълчи необяснимо и поражда съмнения в некоректност? Той може да зададе множество въпроси към военния министър, които действително са основателни. Не е допустимо те да не са му известни и едва ли са останали необсъдени с ген. Колев.<br /> <br /> <strong>Първо</strong>, защо военният министър иска реформа на военното разузнаване? Вече няма начин той да не изплюе камъчето относно причините за критичната си оценка на Служба &bdquo;Военна информация&rdquo;. От НАТО ли е дошло подсказване, че службата трябва да се реформира? Или пък е саботирано изпълнението на негови указания и поставени задачи? Дала ли е службата погрешни оценки и информации, с които е подведено ръководството на министерството и на държавата, от които са настъпили вредни последствия? А може би тя е пропуснала важни процеси във военнополитически план в държавите, към които проявяваме разбираеми интереси? Или имаме провалени агенти с последващи международни скандали?<br /> <br /> <strong>Второ</strong>, министър Ангелов видимо се дразни, че не може да погледне в &bdquo;черната кутия&rdquo;, каквото безспорно е (и трябва да бъде по презумпция!) военното разузнаване. &bdquo;Не може да съществуват такива черни кутии, в които не знаеш какво става. И затова искам да вкарам външен човек там, а не това, което ми се предлага - човек, който през цялата служба е бил в разузнавателно управление и който няма начин да не бъде свързан по някакъв начин с досегашното ръководство&quot; - смята министърът. Така смятал и целият му екип, което е несериозен довод, защото той е по-компетентен от този целокупен екип.<br /> <br /> Тъй като ген. Ангелов е един от най-ерудираните български генерали, той не може да не знае, че структурите от типа на &bdquo;черни кутии&rdquo; е допустимо да се оценяват само по три групи сравнително косвени показатели: На входа на &bdquo;кутията&rdquo; се оценяват поставените задачи и отпуснатите ресурси, като се търси баланс между тях, който да осигури постигането на целите; На изхода се оценяват изпълнените задачи и изразходените ресурси от гледна точка на тяхната обоснованост и законност; Трето, вътре в &bdquo;кутията&rdquo; гражданският контрол трябва постоянно да следи за спазване на Конституцията, законите и специалните наредби. Следенето на тези показатели е не само право, но и задължение на военния министър, на правителството и на парламента. Ако в своята съвкупност показателите дават основание за трайно незадоволителна комплексна оценка на структурата, то тя наистина се нуждае от кардинално реформиране. Какво налага в случая реформирането?<br /> <br /> В голяма степен обаче специално за военния министър този граждански контрол се отъждествява с административно ръководство. Няма защо да правим археологически разкопки как РУ-ГЩ бе ръководено по времето на министрите Александър Сталийски и Димитър Луджев. Достатъчно е да погледнем през последните 10 години, след операцията на НАТО в Югославия, когато получихме адмирации от страна на Алианса за ефективността на военното ни разузнаване. Кой изобщо го ръководеше &ndash; Николай Свинаров, Веселин Близнаков, Николай Цонев или през няколкото месеца Николай Младенов? То беше оставено почти на самоконтрол и политиците ни трябва да са доволни, че то работеше задоволително добре благодарение на професионализма, без да допуска провали. В този ред на въпроси може да бъде попитан и министър Аню Ангелов как е ръководил СВИ вече повече от половин година и с какво неговото ръководство е допринесло с нещо за повишаване на ефективността?<br /> <br /> <strong>Трето</strong>, защо министър Ангелов толкова много настоява външен човек да влезе в службата, а не разузнавач от кариерата да застане на върха? Не че това е невъзможно &ndash; генерал Васил Зикулов от командващ армия директно го оглави през 1967 година за цели 23 години, при това всички оценки за него са изключително високи. Само че необходимостта от външна кандидатура трябва да бъде солидно мотивирана от министър Ангелов, което той все още не е направил.<br /> <br /> Министърът защитава правото да си създаде екип, с който ще работи, и затова толкова държи на комодор Гагашев. Така е, но може само в кръга на политическия си кабинет, които доведе със себе си, а после всички ще си тръгнат заедно с него. Ангелов прекрасно знае, че не може да назначава висши военни, само защото с тях ще работи екипно. Ако иска да свали някого от длъжност, има си съответен ред.<br /> <br /> В интервюто си пред Нова телевизия министърът директо отправи съмнения, че е възможно да е злоупотребявано със средства от фондовете за най-секретните агенти. Защо министър Ангелов счита, че външен човек ще се справи по-добре, отколкото честен човек от службата? Или там според него няма честни хора?<br /> <br /> Отхвърляйки кандидатурата на сегашния заместник-началник полковник Венцислав Истатков, военният министър трябва да се мотивира защо не го одобрява? Дамгосването с думите &bdquo;човек от обкръжението на ген. Студенков&rdquo;, при това дадено с половин уста, не върши работа. Министърът трябва да има доблест да отсече &bdquo;Не става, некадърен е!&rdquo; и полковникът още същия ден ще си пусне рапорта за незабавно уволнение. Същото се отнася и за ген. Детелин Мажгуров, който кой знае защо никой не го слага в сметките.<br /> <br /> И нещо прелюбопитно: Как ще напусне армията досегашният шеф на службата ген. Пламен Студенков &ndash; с почести, които ще изпразнят от съдържание мотивите за реформи и искането за външен човек, или той ще бъде тихичко изсулен като срам за войската и министерството? Следва да се припомни, че през 2002 година той е награден с лично огнестрелно оръжие, а през 2007 година е получил &quot;За вярна служба под знамената&quot;-І степен, с като по този начин е отличен с най-висшите награди в армията.<br /> <br /> <strong>Четвърто</strong>, в какво ще се изразява реформата във военното разузнаване? Едва ли тя ще разбута креватите, ясно е, че ще засегне хората и служебните връзки между тях. Какво възнамерява да преобърне в 18-етажната сграда на Бъкстон, само министър Ангелов си знае. Но и на него му е известно, че комодор Валентин Гагашев е интелигентен, волеви и достатъчно честен, за да е марионетка в чужди ръце. За да настоява за него, очевидно министър Ангелов има добри намерения към службата. Но кардиналната реформа няма ли да се превърне като слон в стъкларски магазин? <br /> <br /> <strong>Пето</strong>, назначаването на външен човек, който в значителна степен е дилетант, няма ли да е лош прецедент за НРС и ДАНС? Министър Ангелов публично споменава, че държи да се изработят нови закони за спецслужбите и това може би е резонно. В тия закони обаче той дали ще защити възможността начело на тях да застават външни хора, а не задължително да са професионалисти от кариерата?<br /> <br /> Написаните дотук редове съдържат повече въпросителни, отколкото&nbsp; твърдения. БЛИЦ не очаква отговори на тях от страна на министър Ангелов. Но не би било лошо той да използва изданието за спаринг-партньор, за да се мотивира по-добре пред президента и пред обществото.<br /> <br /> Ганчо Каменарски, БЛИЦ<br /> [email protected]<br /> <br />