Руските олигарси започнаха да връщат частните си самолети
Руският олигарх Олег Дерипаска е върнал три частни самолета, които изплаща, защото не може да си позволи да продължи да ги използва след наложените му през миналия месец санкции от САЩ. Самолетите вече са обявени за продан.
Върнатите самолети са марка Gulfstream, предпочитани от бизнесмените заради дългите разстояния, които могат прелитат с едно зареждане и луксозния си интериор. Самолетите се продават като цената на два от тях е по 29.95 млн. долара.
Връщането на самолетите е индикация за това колко сериозно санкциите са засегнали бизнес империята на Дерипаска, излизайки извън пределите на неговата компания за производство на алуминий Русал.
Алиреза Итихадиех, директор на Freestream - компанията, обявила самолетите за продажба, споделя пред Reuters, че те са били собственост на Credit Suisse и Raiffeisen, след което са били продадени на изплащане чрез друга компания на контролирани от Дерипаска фирми.
“Кой ги е използвал? Висшето ръководство, в това число и самия Дерипаска,” казва Итихадиех.
“Срещу него и неговите компании са наложени санкции, той трябва да върне самолетите. Съгласно правилата на санкциите, той трябва да прекрати договорите за лизинг”, споделя Итихадиех, без да конкретизира какви точно са тези правила.
Дерипаска бе включен в черен списък със санкции на 6 април, защото според Вашингтон той и други руски олигарси са се облагодетелствали от “зловредните дейности” на Кремъл по света.
На всички в списъка е забранено да влизат в САЩ, а щатски компании и граждани нямат право да правят бизнес с лица или компании, които са в черния списък.
Според регистрите на остров Ман, където са регистрирани трите самолета, техните собственици са офшорни компании, чиито акционери не могат да бъдат разкривани публично.
Всичките три самолета са Gulfstream G550, като всеки от тях е струвал по 50 млн. долара, когато е бил нов.
Самолетите G550 могат да прелитат 12 500 км. с едно зареждане, а от компанията предлагат най-различни луксозни доработки по интериора.
Според Итихадиех собствениците на самолетите са решили да ги продадат веднага, след като Дерипаска е прекратил договора за лизинг.
“Банката няма нужда от тези активи,” казва той. “Банките вземат активи. След като нещо, което се изплаща на лизинг, бъде върнато, те или го продават директно или отново го пускат на лизинг. В този случай те имат петгодишни активи, които са избрали да продадат.”
Двата самолета, които се продават за по 29.95 млн. долара, са произведени през 2012 г. Третият самолет, за който няма обявена цена, е произведен през 2005 г.
При предишни санкции, наложени от САЩ, други руски олигарх, Генади Тимченко, бе споделил, че от Gulfstream просто са спрели да обслужват самолета му, защото влязъл в черен списък на САЩ през 2014.