Какво е най-сигурното, когато гледате телевизионните водещи Иван и Андрей в ефир? Задължителна мигрена. При някои наблюдаващи се проявяват и остри симптоми на повръщане. Някога в началото на нещото, наречено кариера, Иван и Андрей впечатляваха с истински качества. С времето незнайно защо предпочетоха да кандидатстват за олигофренското училище и още по-учудващо ги приеха от раз. Оттам нататък двамата тв „куку и пипи” влязоха в острата фаза на мъже с най-отвратителното качество – досадно бърборене до степен мозъкът да няма представа какви думи изхвърля към устата. Когато това се случва в телевизионен ефир, зрителят категорично трябва да се въоръжи с няколко диазепама, за да изтърпи словесният атентат върху главата си.
В българските телевизии продължава потресаващата баналност и липса на въображение.<br /> <br /> Всички &bdquo;топ&rdquo; телевизии вместо да търсят нови, неупотребявани лица, неизкушени от рутина, лимонадена слава и изхабена визия, правят точно обратното. Менкат и връткат едни и същи заплюти &bdquo;любимци&rdquo; и ако човек се напъне да изгледа една цяла програма на водеща телевизия, се събужда и заспива с едни и същи физиомутри.<br /> <br /> Иван и Андрей ни преследват като финикийци. Тук Иван, там &ndash; Андрей, а по средата &ndash; финикийските знаци.<br /> Сега като екстра ни набутаха и жените си &ndash; да не би да пропуснем, че и те са талантливи и стават за телевизия. <br /> <br /> В телевизионните изяви на Андрей и Иван има едно запомнящо се събитие &ndash; никога, по никакъв начин, защото просто няма как, не можеш да разбереш кой какво говори в ефир. <br /> <br /> Абсолютна крясъчна говорилня. Гости и водещи говорят и крещят един въз друг, никой никого не слуша, никой не разбира какво другият говори, а зрителят, в случай, че не е сам, през пет секунди пита седящия до себе си: Абе, ти чу ли тоя кво каза?<br /> <br /> Всъщност, няма абсолютно никакво значение кой какво е рекъл, защото Андрей и Иван самовлюбено не спират да плямпат и да ръсят някакви неща, които трябва да минат за смешки и се хилят на себе си, защото не обичат зрителите, а образите си в камерите. В новата им продукция &bdquo;Станция Нова&rdquo;, която се движи по телевизионните коловози цели осем часа, те двамата са навсякъде. <br /> <br /> Не е ясно защо трябва да присъстват във всяка рубрика. Нито единият е Ричард Гиър, нито другият е Робърт де Ниро. Които умеят забележително да мълчат и с мълчанието си да запълват камерата. <br /> <br /> &bdquo;Ние сме целодневна детска градина&rdquo;, чистосърдечно призна в ефир Андрей, анонсирайки рубрика, в която деца от детска градина отговаряха на въпроса &bdquo;Какво яде Бойко Борисов?&rdquo;. Хубаво, обаче не можахме да чуем дечицата какво мислят за храносмилането на премиера, защото от озвучаването и насложения музикален фон нищо не се разбираше. И така пропуснахме прехода на Б.Б. между боба и сьомгата.<br /> <br /> Андрей и Иван садистично обаче решиха освен себе си, да ни стоварят с два часа ефир и собствените си съпруги, наречени от тях &bdquo;отчаяни&rdquo;. Удивително е защо всички, изживяващи се за &bdquo;телевизионни звезди&rdquo; считат, че близките, роднините, шуролинките и баджанаците им стават за телевизия. <br /> <br /> <b>Лошо няма да уредиш някъде половинката си,</b><br /> <br /> ама да я набуташ и в собствената си телевизионна продукция, си е чисто самоубийство. <br /> <br /> Един от водещите някак си обобщи семейната телевизионна философия с изтъркания лаф от края на 80-те: &bdquo;По-добре на колене пред бара, отколкото прав пред струга&rdquo;.<br /> <br /> В случая с &bdquo;отчаяните съпруги&rdquo; Даниела и Вихра работата се завъртя около &bdquo;по-добре на колене в телевизията, отколкото права в кухнята&rdquo;.<br /> <br /> Първият гост на съпругите на Андрей и Иван &ndash; Даниела и Вихра, бе също фундаментална фигура &ndash; външният министър Румяна Желева. <br /> <br /> Сръбската съпруга Даниела, която говори на трудно схващащ се български, очевидно е в ролята на лидер. Даниела е симпатично телевизионно перде, което непрекъснато бърза да каже нещо прекъсвайки, мислейки си, че това е задачата на водещия. Андрей май не е имал време да й обясни, че когато извикаш гост срещу себе си, не го викаш, за да говориш повече от него. <br /> <br /> Другата &bdquo;отчаяна&rdquo; Вихра пък се налага да наблегне на работата пред огледалото и да овладее дразнещото кокорене, както и саваринените лафове от рода на &bdquo;ах, как блестящо изглеждате&rdquo;, &bdquo;ох, каква е уникална тази рокля&rdquo;. Звучи инфантилно и по женски издайнически, защото камерата нищо не скрива. Най-вече комплексите.<br /> <br /> Външната министърка Румяна Желева печално си пасна с целия този &bdquo;отчайващо съпружески&rdquo; интериор. Желева четири пъти повтори, че била от консервативно семейство, което според нея означавало, че човек трябвало да крие чувствата и емоциите си. Желева искаше да ни убеди ударно, че от взимането на властта на ГЕРБ се е събудила в някаква приказка, в която минимум е била родена в английския двор. Обаче камерата показа нещо абсолютно различно. Една жена, която няма нищо общо с това, което твърди &ndash; че е научена да крие емоциите и чувствата си. Жена, която ръкомаха изумяващо излишно, която търси трудно думите и не винаги ги намира точно там, където се намират. Като истинската находка, че майка й мислела, че на 26 години Желева била стара мома и така женитбата й станала &bdquo;естествен акт, така да се каже&rdquo;. <br /> <br /> Ако сръбкинята Даниела и Вихра умееха да се вглеждат дълбоко в събеседника си, а не в роклята му, щяха да обезкостят Желева.<br /> <br /> Нищо подобно обаче не се случи. От Желева успяхме да чуем, че &bdquo;ендорфинът на щастието я зареждал&rdquo;, и че &bdquo;и да ме свалят мъжете, аз не забелязвам&rdquo;. При последното така завъртя очи, че май ни излъга. Външният министър каза и нещо забележително, което двете &bdquo;съпруги&rdquo; трябваше да сграбчат с усмивка моментално, за да разнищят психо-проблема на Желева &ndash; &bdquo;никога не съм го практикувала това &ndash; да ходя на кафе с приятелки&rdquo;. Вместо това Даниела и Вихра хихикаха. Точно като мъжете си.<br /> <br /> Нататък българското население бе занимавано със сакралното събитие, че плеймейтката Златка си търсила гадже. Влязохме в къщата и на Жорж Ганчев, а после на диванчето седна Драган Нешич &ndash; треньорът на женския ни национален отбор по волейбол. Впрочем Драган Нешич стоеше великолепно на екран и в един момент човек искрено съжалявяше, че не той е водещият. <br /> <br /> Ексхибиционизмът на Иван и Андрей ни закваси и с кадри от сватбата на Андрей, а темата натрапчиво се пренесе и в &bdquo;Сблъсък&rdquo;, където трябваше нищо да не разберем от крясъци и викове един върху друг, защо е по-хубаво един мъж да работи на едно и също място с жена си.<br /> <br /> Даниела всъщност каза нещо, с което я запомнихме. <br /> <br /> <b>На сръбски жива музика било жива свирка.</b><br /> <br /> На това му се казва знаменателна метафора.<br /> &bdquo;Те са родени за телевизия, те не млъкват&rdquo;, обобщи изявите на съпругите Андрей, глътвайки от марковото уиски в ефир и тихичко отбелязвайки, че било много ... сладко.<br /> <br /> До тях бе асистентката им Мария, която непростимо бе наблегнала на брутален солариум, в който липсваше каквато и да е класа и бе извадила циците си с такава пищяща кичозност, че ако някой я видеше в тъмното със сигурност би я сбъркал с обект на &bdquo;жива свирка&rdquo; за 10 лева. Впрочем същата Мария направи нескопосан опит да зададе въпрос на външния министър Румяна Желева. От него обаче разбрахме единствено, че Мария с голите цици работела по едно време в държавната администрация и другите жени завиждали. <br /> <br /> &bdquo;Станция Нова&rdquo; може да стегне ритъма и динамиката, и вместо разточените като кори от баница осем часа, да успее да осъществи нещо качествено.<br /> <br /> Съмнително е обаче дали лигавщината на Андрей и Иван може така лесно да бъде овладяна.<br /> <br /> Люба Кулезич, Дияна Найденова и Надя Чолакова на целия този общ концептуален фон засега стоят като кръпки. Но не изпипани квалитетно кръпки върху дънки Долче и Габана, а върху панталони китайско менте от пазара на Петолъчката.<br /> <br /> Всеядността в телевизията е натрапчива мания. А неистовото желание да се появяваш непрекъснато на екран, си е направо фобия. В &bdquo;топ&rdquo; телевизиите едни и същи лица се въртят на караминьол и ако не танцуват, говорят нещо си, ако не гледат в една точка, танцуват, ако пък не се движат, готвят, или изказват дълбокомислени фрази за семейния си интимен живот.<br /> <br /> Няма ли кой да напомни на изживяващите се за ТВ &bdquo;звезди&rdquo;, че преекспонирането е пагубно, и че приемането на всяка покана да ти видят прическата, роклята или мутричката някъде е катастрофално за истинската ти професионална класа. И цена, разбира се. Цена не обаче във финикийски знаци.<br /> <br /> Истинският класен журналист, дори и с цената на липса и загуба, трябва да умее да се пази от суетата да го виждат навсякъде. Защото няма как да тежи с позиция и лице, при положение, че излиза и от тоалетната ти чиния.<br /> <br /> &bdquo;Мария е политолог. Тя е много умна, но тук се прави на тъпа&rdquo;, ни каза от екрана Андрей за прегорялата като баклава сътрудничка Мария. Тя пък умно допълни: &bdquo;И ме карат да ходят гола...&rdquo;.<br /> <br /> Изведнъж си я представих тая Мария по прашки в Министерския съвет.<br /> <br /> А Румяна Желева по цици в &bdquo;Станция Нова&rdquo;.<br /> <br /> Разликата е в гледната точка. На отчаяните съпруги. <br /> <br /> <b>Веселина Томова*</b><br /> <br /> <br /> Веселина Томова е главен редактор на интернет сайта за журналистически разследвания Afera.bg <br /> <br /> <br /> /БЛИЦ<br /> <br /> <br />