Стояна Георгиева - майката на фалшивите новини
Вече 20 години е глас на Костов, от които само две официално
* Сайтът й е критичен, но само срещу враговете на Командира
* Громи Филчев в „Бръмбъргейт“, пуска фалшификат срещу Цацаров
Основоположникът на бизнеса с фалшиви новини в България, който десетилетия успешно печели от насаждането на манипулации в обществото, безспорно е първият говорител на Иван Костов Стояна Георгиева, пише в. "Телеграф".
Тенденцията, наречена фалшиви новини (fake news), е пропагандното оръжие за манипулиране на обществото, изобретено от медийните пипала на милиардера спекулант Джордж Сорос и употребявано в угода на интересите му по цял свят. В началото на годината „Телеграф“ и „Монитор“ стартираха кампания, която изобличава фалшивите новини, които слугите на Сорос у нас и по света публикуват с цел обслужване на конкретни олигархични интереси. Непрестанно разкриваме грубото изнасилване на фактите, което медиите от кръга „Капитал“ и присъдружните им сайтове практикуват в изгода на олигархичните интереси, които ги издържат. Задълбоченият поглед в добре смазаната машина за манипулация на обществото обаче показва, че тази тенденция, която отскоро е модна по света, а в някои държави дори вече е подгонена от закона, има много дълбоки корени у нас. Толкова дълбоки, че дори в основата си са тъмносини на цвят. Едно от основните остриета на фабриката – сайта „Медиапул“, всъщност е създадено единствено и само с цел обслужване на определени интереси и производството на фалшиви новини и вече почти две десетилетия се издържа от това.
Израстване
В основата на всяка задкулисна схема по традиция стои властта. И по-точно едноличната, всеобхватна, а впоследствие и доказано крадлива власт, която Иван Костов упражнява от 1997 до 2001 г., докато управлява България. Именно в мандата му като премиер израства младичката радиорепортерка Стояна Георгиева, която десетилетия по-късно ще се превърне в кръстница на пропагандната машина, прислугваща на политическите и бизнес кръгове, създадени от Командира. Стояна работи 2 години и половина като шеф на правителствената пресслужба, като напуска в края на 1999 г. Без да се дадат логични обяснения защо, но неофициално се насажда мълвата за конфликт с Командира. Колко силно люби и мрази Костов е повод за редица митове, но в случая с Георгиева легендата, която се опитва да си създаде за скарване с него, е разбита на пух и прах само няколко месеца по-късно, когато е инсталирана на ръководен пост в новоизлюпената частна национална телевизия бТВ.
Заедно с друг верен костовистки кадър - Нели Огнянова, двете са нарочени за политкомисари на кабинета „Костов“, които трябва да бъдат трудоустроени в частната медия в замяна на благоразположението на властта, което на първо време се изразява в даването на лиценз. Кариерата на Георгиева като тв шеф обаче трае само няколко месеца и без излишни обяснения тя напуска и този пост. Години по-късно завесата по случая повдига политологът и тв водещ Георги Харизанов, който публично задава реторичните въпроси дали Стояна е отишла в бТВ с листче, подписано от Костов, на което пише да бъде назначена в ръководството. А също така дали е поискала огромна заплата, която да се превежда в офшорка и след като от телевизията са се оплакали на Командира, е била отзована. Отговорите на тези въпроси така и не са дадени и до днес. Но пък за сметка на това по-нататъшната кариера на Георгиева говори сама за себе си.
От много години Командира и вярното му пресаташе споделят обща трапеза.
Медия - манипулация
Така може би най-точно описва дейността на Георгиева от 2001 г. досега – манипулация чрез медии. Тя създава интернет сайт, гръмко наричащ се електронен вестник, чиято претенциозна мисия е да създава собствени новини и да стане основен информационен източник за сънародниците ни в чужбина. Стартът на сайта е напоително отразен в държавните медии, контролирани от управляващия тогава Костов, което предизвиква немалко завистливи подмятания на конкуренцията им от частния сектор. Само месеци след летящият си старт „Медиапул“ запретва ръкави и започва да създава „собствени новини“, разбивайки и мимолетните съмнения в чия изгода ще са те.
В разгара на „Бръмбаргейт“ и все по-силно обтегнатите отношения между тогавашния главен прокурор Никола Филчев и премиера Костов, самата собственичка на сайта Стояна Георгиева взема скандално интервю с пенсионирания военен прокурор Николай Колев, в което той обвинява противника на Командира във всички грехове на света. Напълно в рамките на нуждите за един сайт тя записва интервюто на професионална видеокасета, която услужливо предлага на БНТ. Държавната телевизия отказва да се замесва в компроматната война, но други електронни медии изразяват готовност да излъчат записа. Междувременно, Костов и Филчев провеждат прословутия обяд в ресторант „Крим“, след който поне временно, заравят томахавките и съответно часове след промяната на ситуацията независимата и обективна Стояна отказва да предостави записа на Канал 3, за което признава тогавашният му шеф Сашо Диков. С други думи – мирът е обявен и медийните бухалки са прибрани.
Кампании
През годините тезите, които защитава „Медиапул“, и скандалите, които продуцира, се менят, константа остава само една величина – те винаги са в полза на драгалевския лаборант. Поради тази причина и сайтът безпроблемно влиза в ролята на опозиционна медия, тъй като от 2001 г. насам избирателите категорично държат Костов извън властта. Лека засечка с „гласа на народа“ „Медиапул“ има само в края на мандата на Командира, когато една от прословутите им угоднически анкети е хакната и Симеон Втори се оказва с огромна преднина пред Костов в предпочитанията на читателите им. Естествено, Стояна сваля анкетата с оправданието, че от един компютър е гласувано многократно, а „злосторникът“ пише по-късно до друга медия, че е искал да покаже, колко лесно се манипулират тези допитвания, които „Медиапул“ гордо афишира като представителни, когато посочват правилните данни. Иначе след падането на Костов на мушката им попада омразното НДСВ и съответно се произвеждат скандали като този с покойния МВР шеф Георги Петканов и американската шпионка, който бива опроверган не само от българска страна, но дори и от любимото на този кръжец US посолство. Стояна е пионер и в тактиката манипулативни новини от чужбина да се представят у нас като достоверна информация. В самото начало на кабинета „Сакскобургготски“ гордо цитира американски съмнителен сайт, според който шефът на „Мултигруп“ Илия Павлов ще стане съветник на премиера. Сериозната експертиза на „Медиапул“ не пречи да отсеят фалшивата информация въпреки пасажа, който казва, че Павлов е роден във Виена, но защо да се разваля хубавата манипулация с факти.
Дейността на Стояна през годините, разбира се, е насочена и към вътрешните врагове на Командира, които са жестоко громени от сайта, а за разкош тя е в основата на редица скандали, породени от македонското списание „Форум“ с остра антибългарска насоченост. Очаквано Георгиева е основният сътрудник на списанието у нас.
Основоположничката на фалшивите новини у нас естествено е от главните участници в аферата „Гном“, която близките на Костов Атанас Атанасов и Йордан Бакалов продуцират с цел удар срещу Филчев. Георгиева е от избраните журналисти, все близки до тъмносинята идея, които са подслушвани при разговори с бившия шеф на разузнаването Атанасов, известен като Ушите на Командира. По линия „бой по главния прокурор“ Стояна има дългогодишен опит, тъй като е искала оставката на Филчев, сега участва в кампанията срещу Цацаров. Винаги когато обвинител номер едно е неудобен за Костов и интересите му, гражданската и медийната съвест на „Медиапул“ е на крак и готова за война.
Фабрика
Безспорно най-учебникарският пример за производство на фалшиви новини Стояна дава с изфабрикуваното становище на Еврокомисията, че главният прокурор (вече Цацаров) трябва да подаде оставка. Скандалът преди година и половина се разрази до такава степен, че се наложи от Брюксел да дават официално изявление, с което да опровергават поредната фалшива новина на „Медиапул“. Именно тогава лъснаха и задкулисните връзки между фабриката за фалшиви новини на „Капитал“ и „Медиапул“ и действията на провалените политици Христо Иванов и Радан Кънев. Марионетките на задкулисието спряха дори да се преструват, че не служат на едни и същи господари, а техните кроежи най-ясно бяха показани в стенограмите от АРГО-гейт. Претендиращи за независимост издатели като Прокопиев и Стояна Георгиева заедно с обявяващите се за представители на „неправителствения сектор“ като Антоанета Цонева и Николай Стайков бабуваха заедно бъдещето на политическите си проекти около послушните политици Христо Иванов, Радан Кънев и Трайчо Трайков.
Като опитен журналист Стояна Георгиева със сигурност е наясно, че няма как да претендира за обективност, когато използва „ние“, говорейки за Радан Кънев и Христо Иванов. Така не говорят журналистите, а пресаташетата. 18 години по-късно, след толкова опити да изгради имидж на независима и обективна медия на „Медиапул“, обаче Стояна си остана просто едно пресаташе, което всички наричат Гласа на Костов.
Акушерка на партии
Журналистката Георгиева и „общественичката“ Антоанета Цонева лъснаха в стенограмите като строители на партия „Дай, България“
„Дай, България“ на Христо Иванов не е първият политически проект, на който Стояна акушира. В амплоато си на шеф на независима медия, говорителката на Костов винаги е помагала с всички сили на политическите му напъни. Много партии са създавали сайтове, но вероятно „Медиапул“ е първият сайт, който създаде партия. Поне такава е официалната версия на ДСБ. Едноличната формация на Костов в изпраната си история посочва, че идеята за регистриране на сектата на Командира се родила във форумите под статиите на „Медиапул“, където група съмишленици „спонтанно“ се организирали за среща с Костов, тъй като чувствали нуждата от него, след като се оттегли от СДС. Той с известната си човеколюбивост откликнал и на рандевуто читателите на „Медиапул“ успели да го убедят да им създаде партия. Така се родила ДСБ, а също и първата позната в историята фалшива новина за създаването на партия.
Вика: Дръжте крадеца
Особено лицемерно е поведението на Стояна Георгиева по повод битката с фалшиви новини. Далеч след като бе уличена, че в съучастие с кръга „Капитал“ е сформирала фабрика за манипулации, изненадващо в началото на годината „Медиапул“ стартира кампания срещу фалшивите новини, като направи сайт „Жълт байрак“, който генерира измислени скандални заглавия на случаен принцип. Стояна гордо се изпъчи и обясни, че по този начин иска да покаже на хората колко лесно се правят тези неща и как не бива да се лъжат, а да четат „Медиапул“. Кампанията беше широко отразена в другите медии, включително и национални телевизии, като кауза на „Медиапул“. Оказа се, обаче че тя е продукт на една от най-уважаваните рекламни компании, чиито клиенти са сериозни фирми. Наред с мастити рекламодатели от услугите им, струващи сериозни хонорари, се е възползвала и Стояна Георгиева. В сайта си Saatchi & Saatchi рекламират проектите си, в това число и кампанията на „Медиапул“. Пряко под внушението на Стояна от рекламната компания разказват, че „Медиапул“ са ги наели, за да популяризират сайта им. „Много бързо стана ясно, че най-важната ни задача ще бъде наново да дефинираме ролята им в живота на хората. Започнахме работата си с връщане към основите на бранда, а там се сблъскахме със същината на проблема – качествата, определящи за същността на Mediapool, сякаш бяха неконкурентни“, пише в резюмето. Излиза, че „Медиапул“ не се бори с фалшивите новини, а плаща на рекламна компания да им осигури повече читатели.
Обича заменките само когато ги прави тя
* Взе си депутатски апартамент
Стояна Георгиева живее в депутатски апартамент, който е получила със заменка, откакто е била на работа в Министерския съвет.
На 15 март 2001 г. Стояна Георгиева заменя апартамент от 44,4 кв.м в квартал „Сухата река” за далеч по-привлекателно място – ул. „Калиманци” 35, на броени метри от румънското посолство и току до парк „Гео Милев”. Апартаментът, който получава от областната управа на София, е 97,8 кв.м. Този, който тя заменя, е 44,4 кв.м, или повече от двойно по-малък. Същото важи и за пазарната стойност на двата имота.
Депутатският блок, в който се е уредила Георгиева
Облага
Сделката е вписана дни преди края на кабинета „Костов“, когато обаче официално Стояна Георгиева вече не е пресаташе на Командира. Докато получава облаги от близостта си със силните на деня, Георгиева се води независим журналист собственик на обективен електронен вестник, който е коректив на властта. Нейната заменка е описвана няколко пъти, като в единия от случаите при обширно разследване за храненици на властта, сдобили се с евтини имоти, тя все пак коментира постъпката си, като обяснява, че е направила сделката още през 1999 г., когато е била в пресцентъра на Министерския съвет. Апартаментът, който е в блок с ведомствени жилища на депутати, тя била купила, като си дала гарсониерата и доплатила с пари, спестени от заплатите й като репортер в „Свободна Европа“. Разбира се, откакто е далеч от държавната ясла и не може да се възползва от заменки на апетитни имоти, Георгиева е върл противник на тези практики.
Опит
В интерес на истината богат опит в далаверите с апетитни имоти има съдружничката на Стояна Десислава Гаврилова-Кръстева. Те притежават фондация „Инфо спейс“, която пък е собственик на дял от „Медиапул“. Защо Стояна притежава като физическо лице дял в медията, а останалата част притежава чрез фондация, е друг въпрос, който заслужава по-задълбочено внимание. Партньорката й във фондацията обаче през 2003 г. купува на търг 3,8 дка земеделска земя в Бяла, чийто кмет тогава естествено е от СДС. Земята е в изключително привлекателната местност Глико, а имотът е кацнал току на края на впечатляващите бели скали, с които тя е известна. Декарите са купени за 70 250 лева, което прави по 18 лева на квадрат. Цената е повече от символична, което се доказва и от факта, че през 2008 г., когато се прави ревизия на сделката заради допусната „грешка“, оценителите на общината вече са посочили пазарна стойност на имота 286 875 лева – четири пъти по-висока от платеното от Гаврилова-Кръстева. Всъщност имотните апетити на съдружничката на Стояна наскоро бяха огласени и от бившия министър на културата Вежди Рашидов. Той разкри, че хора от кръга „Капитал“ са го натискали да им прехвърли прословутата Червена къща, той отказал и те започнали да го атакуват с мръсни медийни кампании. Десислава Гаврилова-Кръстева естествено е дългогодишен стопанин именно на този апетитен държавен имот в центъра на София.
Източник: в. Телеграф, в. Монитор