Stratfor: Западът едва ли ще постигне икономически крах на Русия през 2020 г.
Всички решения в тази област трябва да се вземат внимателно, като се има предвид, че всякакви нови ограничителни мерки могат да влошат отношенията не само с Москва, но и с трети страни, които са засегнати косвено от санкциите, се подчертава в статията
Според прогнозите на анализаторите на Stratfor, въпреки че Западът има потенциал да влоши значително дългосрочните перспективи на Русия, санкциите вероятно няма да бъдат затегнати през следващата година.
Всички решения в тази област трябва да се вземат внимателно, като се има предвид, че всякакви нови ограничителни мерки могат да влошат отношенията не само с Москва, но и с трети страни, които са засегнати косвено от санкциите, се подчертава в статията.
Русия досега успява да се справи с нарастващия поток от санкции, които Съединените щати и Европейският съюз продължават да налагат в различни области от 2014 г., когато „превзеха Крим и нахлуха в Източна Украйна“, пише Stratfor.
Според анализатори на тази публикация Западът все още има възможност да „влоши значително“ дългосрочните перспективи на Русия. Въпреки това, с голяма степен на вероятност може да се прогнозира, че през 2020 г. той няма да предприеме мерки за затягане на съществуващите санкции, се казва в статията.
Съществуващите санкции вече са оказали доста сериозно въздействие върху руската икономика, принуждавайки Москва значително да промени структурата на търговията, особено в областта на храните, и да предприеме мерки за намаляване на зависимостта на руската промишленост от вноса, обясняват авторите.
„Като цяло Москва може да издържи на санкциите, но все още остава на прага на рецесия, въпреки че успя да възстанови скромен растеж след кризата 2015-2017 г.“, съобщава Stratfor.
„В същото време агресивната външна политика на Русия, включително опити за убийства в Европа и намеса в избори на Запад, прави риска от нови санкции съвсем реален“,- предупреждават авторите. Малко вероятно е обаче през 2020 г.
Западът да реши да затегне ограничителните мерки, въпреки че може да забави изпълнението на проекта „Северен поток-2“ и да ограничи възможностите на Русия в областта на международната търговия с оръжие, се казва в статията. В същото време, въпреки че Европейският съюз „явно не се стреми“ да затегне режима на санкции, той също не възнамерява да отмени санкциите , „докато Русия не отстъпи на Украйна“, подчертава Stratfor.
В същото време САЩ демонстрират готовността си постепенно да увеличават санкциите, продължавайки да заплашват Москва с нови мерки, се казва в статията.
По-специално, наскоро Вашингтон въведе нови санкции, насочени към руския енергиен сектор. Вниманието на американските законодатели беше привлечено от опитите на Русия, за които търговията с енергия остава основен източник на приходи от правителството, да разшири инфраструктурата за износ на газ, обясняват авторите.
Ето защо Конгресът реши да включи в Закона за националната отбрана, приет на 17 декември (регулаторен акт, одобряващ бюджета на САЩ за отбрана за 2020 г.), редица правила срещу газопроводи „Турски поток“ и „Северен поток 2“.
Но тъй като тези американски санкции засягат само компании, които притежават кораби за полагане на тръби, е малко вероятно да засегнат сериозно Турския поток, чиито тръби вече са положени, отбелязва Stratfor. Разбира се, това може да попречи на навременното приключване на проекта „Северен поток 2“.
Но дори и в този случай Москва вероятно ще успее да намери алтернативна руска компания, която може да доведе цялата работа до края, въпреки че това ще изисква допълнителни времеви и финансови разходи, казват експертите.
Ако САЩ все пак решат да предприемат „по-строги мерки“ срещу Русия , те могат да се възползват от съществуващия през август 2017 г. закон „За противодействие на противниците на Америка чрез санкции“ (CAATSA), който дава право на администрацията на Тръмп да въведе„Вторични санкции“ срещу страни, които сътрудничат на Москва в сектора на енергетиката и отбраната.
Перспективите за прилагане на този закон са свързани предимно с големи сделки с оръжие, което позволява на Вашингтон потенциално да „забие клин“ между Русия и нейните чуждестранни партньори, обяснено в статията: „Ограничаването на достъпа до световните пазари може да навреди на руската индустрия, която вече е нестабилна. Въпреки че трябва да се отбележи, че износът на оръжие далеч не е основният източник на приходи от руски износ. "
Американците обаче трябва да бъдат изключително внимателни, тъй като подобни стъпки могат сериозно да усложнят отношенията на Вашингтон с трети държави, подложени на санкции, предупреждават авторите.
Именно от тези съображения прилагането на този закон досега е ограничено - въпреки че някои членове на Конгреса предлагат да се въведат нови "драконови законопроекти", тази перспектива, очевидно, не се притеснява, отбелязва статията.
Друг законопроект, озаглавен „Защита на американската сигурност от агресията на Кремъл“ (DASKA), призовава за мащабни санкции срещу руския политически елит, финансовите институции и енергийния сектор.
Текущата му версия обаче е осезаемо по - мека,от предишния, който не можа да бъде одобрен през 2018 г., пише Stratfor. И дори ако новата версия на законопроекта бъде приета от парламентаристите, американският президент Доналд Тръмп винаги може да наложи на вето, "за да се избегнат непредвидени политически последици", се казва в статията.
Въпреки това Русия все още се страхува от тези санкции, тъй като тяхното въвеждане може потенциално сериозно да ограничи притока на чуждестранна валута и да намали доходите на страната от износ на енергия, заплашвайки руската икономика с нова рецесия, обясняват авторите.
Но в крайна сметка, въпреки че санкциите оказват сериозно отрицателно въздействие върху руската икономика и външната търговия, през следващата година „нещата вероятно няма да стигнат до крайности“и е малко вероятно Западът да реши да настоява за „икономическия крах на Русия “, прогнозира Стратфор.
От своя страна Русия "едва ли ще изостави своите външни операции, като анексията на * Крим", което означава, че и Западът няма да облекчи санкциите в близко бъдеще, подчертава статията.
* Крим стана част от Русия, след като огромното мнозинство от полуострова гласува на референдум на 16 март 2014 г. (приблизително InoTV).
Източник: pogled.info