Напоследък се появиха някои нови предавания и откъм телевизионния пазар се долавя сериозно боричкане. На гърба на Венета Райкова се намърда Вили Сечкова с &ldquo;В джаза събота вечер&rdquo; (Би Ти Ви). Добро заглавие, доста задължаващо, освен ако джаз не се възприема като нещо по-различно от това, което всъщност означава.<br /> <br /> Венета обаче е стара хиена и лесно няма да се даде. При първия сблъсък тя повика под знамената не друг, а човека, когото най-много ненавиждаше. Бяха врагове до гроб, и хоп - Азис цъфна в &ldquo;Горещо&rdquo;.<br /> <br /> Вили се задоволи с любимците на Обама от &ldquo;Харлем Госпъл Хор&rdquo; и с прочутия фотограф Лари Шилър, което автоматично означаваше тя да заеме престижното второ място, а пък Райкова, уви, да се класира предпоследна. Както гласеше старият соц виц - на олимпиадата американецът се класирал първи, а руснакът втори, а пък съветската агенция ТАСС съобщила за състезанието по гореописания начин. Сега американците закъсаха, но на Азис, особено когато си изяснява отношенията с Венета, трудно може да се устои.<br /> <br /> Интересно са се променяли рейтингите на двете предавания. В 22,30 ч Вили започва с фантастичните 10%, което вероятно ще й бъде за последен път, но тя е залепена за новините на Би Ти Ви, а пък те могат да съживят дори мъртвец в горнооряховската болница.<br /> <br /> Венета пък, която започва &ldquo;Горещо&rdquo;, когато й скимне на Нова телевизия - там програмният директор сякаш е вечно пиян е тръгнала по-скромно. После обаче Вили непрекъснато се смъква до жалките 3% и нещо, а Венета се задържа между 7 и 8%, което си е фантастично за събота вечер, когато всички телевизии изпразват арсеналите си. И накрая печели убедително срещу Вили - с почти двойно по-висок рейтинг.<br /> <br /> Хвърлях по едно око на двете предавания. Видях, че Шилър снима за спомен Вили, по нейна молба - дали това не означава, че тя вече се вижда като Мерилин Монро? Ако е така, тогава спокойно може да се откаже от телевизията. А Азис ми се стори по-човечен - време му е, след като опитоми с перверзиите си целокупното българско население.<br /> <br /> Следващата събота преимуществото на Венета се запази отново, а и стана очевидно, че Сечкова ще прави версия на &ldquo;Горещо&rdquo; - Шилър и прочие глезотии липсваха. В джаза се оказаха един красавец, който се прави на футболист, и някаква фолкмуха. А Нова телевизия пак направи всичко възможно да съсипе интереса към предаването си - като го лашка непрекъснато напред-назад във времето. В Нова обичат да правят услуги на конкурентите си, така си е открай време. Но шведите са ампутирани от мнителност, затова се изръсиха с цели 620 милиона евро за тази телевизия.<br /> <br /> Следващата събота пък Венета щяла да се появи в 22 часа без 10 минути. Много са неблагодарни към нея. А нейното предаване е единственото в Нова телевизия, което успява да се справи с конкуренцията на Би Ти Ви. За сравнение, &ldquo;Море от любов&rdquo; или &ldquo;Сеизмограф&rdquo; имат повече от два пъти по-висока гледаемост от предаванията на Нова, които кретат някак зад гърба им. Например &ldquo;Директно&rdquo; на Карбовски е с рейтинг под 5%, а по същото време &ldquo;Море от любов&rdquo; има 13,1%. &ldquo;Сеизмограф&rdquo; пък достига до 15,4%, докато &ldquo;Отечествен фронт&rdquo; на Карбовски се задоволява едва с 6,8%.<br /> <br /> Цифрите са нещо отегчително, но трябва да ги имате предвид, понеже самохвалството е едната от двете основни болести на хората от телевизиите. Другата е маниакалното самохвалство.<br /> <br /> Но, да ви кажа честно, всъщност се занимавам с двете прелестни дами (Венета и Вили) заради Спас Русев. Той първи ни съобщи за съществуването на Шилър, уреди му изложба и пр. Повечето българи вече са сигурни, че това е най-големият фотограф, откакто е измислен фотоапаратът. Което не е съвсем вярно, обаче Спас успя да постигне този ефект. И все пак това си е и направо справедливо, особено като се има предвид, че други се опитаха да изкарат &ldquo;онази Мишел&rdquo; най-голямото чудо от Люмиер насам.<br /> <br /> Спас все повече ми изглежда нещо като прочутия Лари Бърд, героят от &ldquo;Агент на председателя&rdquo; на Ъптон Синклер. Забравил съм тази книга, но нещо подобно като Спас е останало в паметта ми. Тия дни, докато си губехме времето с &ldquo;онази Мишел&rdquo; (Бонев), Спас пак направи нещо извънредно и без много приказки. Дори не видях да е опънал някакъв червен килим заради Вежди или Бойко. Купи и представи един филм за Джон Ленън, с което събуди хормоните и в последния заспал интелектуалец.<br /> <br /> Той действа по такъв начин - винаги намира най-доброто, дори то да е от Китай. Преди време доведе художника Зенг Фанджи, който е направо манифик, както би казал царят на Спас, ако все още има желание да говори за нещо друго освен за имотите си. И доведе Зенг заедно с цяла банда знаменитости, между които и австралийското парче Ел Макферсън. Дори Бойко намаза от това, понеже &ldquo;парчето&rdquo; каза, че бил много голям, физически имам предвид.<br /> <br /> Спас винаги изпипва всички детайли, ентусиазмът му е умопомрачителен, той тихомълком е станал третият действащ министър на културата, понеже вторият, както съм го казвал вече, е Митко Пайнера. Но Спас гледа да извлече публиката от кошарите на Пайнера.<br /> <br /> Освен това плаща всичко от джоба си, което си е живо неудобство за истинските министри. Той е толкова неотразим, когато започне да увещава някой, че дори успя да навие ръководството на БНТ да излъчат филма за Ленън. Това със сигурност никак не е било лесно, особено ако им го е подарил. В такива случаи в БНТ стават подозрителни - те са ларж към тъпите проекти, най-вече когато са прекалено скъпи. Но Спас е успял да съживи в тях някакъв интерес, а това е като да съживиш интерес към човечността в българските политици.<br /> <br /> Навремето той осигури за един от най-знаменитите телевизионни мостове на &ldquo;Всяка неделя&rdquo; един забележителен човек, един истински герой на Америка - Керик, легендарният бивш първи полицай на Ню Йорк. Той сетне беше министър във временното правителство на Ирак, а сега е в затвора. За него можете да прочетете в дописката ми &ldquo;Керик&rdquo;.<br /> <br /> Но през 2004 година да го осигуриш беше същински подвиг, а Спас успя да го уреди. Мисля, че е използвал някоя от невероятните си връзки, може би е помолил дори Антъни Кавъндиш, една от бившите звезди на английското разузнаване МИ 6, с когото обаче разговорът се провали. Останах си със спомените от книгата му. В нея има невероятни истории. Как е стигнал Спас до този човек, не ми е ясно, но си е цяло чудо. За Кавъндиш колегите му казват, че в сравнение с него Джеймс Бонд е просто един глуповат слабак.<br /> <br /> Тези жестове на Спас трябва да се схващат по единствения коректен начин - тъкмо като жестове.<br /> &hellip;<br /> <br /> Появяват се и други нови предавания. Очертават се нови сблъсъци. Да се надяваме, че те ще отрезвят водещите, ще ги измъкнат от досегашния им унес по псевдозвездички, по някакви семпли хорица, които телевизиите с прекомерния си интерес превръщат в уж подходяща стока за публиката. Експлоатират ги до пълната им несъстоятелност и изхабяване, а повечето от тях и поначало имат стойността на използван кондом, нищо повече.<br /> <br /> Тия дни някои нежни души скочиха срещу клипа на Камен Воденичаров за антиСПИН кампанията. &ldquo;Презерватирай се&rdquo; им се видял грубичък - бре, колко претенциозни били някои хора. Поне от пет години търпят и дори поощряват абсолютните сквернословия на биг брадърите и останалата телевизионна измет, а сега се оказа, че ясните послания на този иначе семпъл клип са засегнали нежните им души.<br /> <br /> Години наред телевизиите са се втренчили в направо невъзможни екземпляри. И това взиране, извън всичко останало, имаше опустошителен ефект върху стилистиката на телевизионното общуване. Напоследък то почти изцяло се подчинява на врякането и крякането, на желанието да се добереш до все по-скандалното, независимо от какво естество е то. Водещите се отучиха да разговарят смислено, това не е и възможно, когато насреща ти се цъкли поредната глупачка. Те избягват умните хора, виждат им се нелепи, опасни, ненужни.<br /> <br /> Тия дни се опитаха да потърсят някакво обяснение за скотския език, който използват лекарите от Горна Оряховица. Професията ги деформирала и пр. глупости. Е, аз съм разговарял в продължение на десетилетия с най-великите български лекари - от проф. Карли Огнянов до проф. Юрий Белов, от проф. Николай Василев до &hellip; Техният език бе изряден, чувствителността им бе неземна, това бяха изящни хора, натоварени с огромна култура.<br /> <br /> Беше цяло представление да слушаш проф. Огнянов да разказва как неговият родственик, великият артист Сава Огнянов, произнася думата &ldquo;шепот&rdquo;, и &ldquo;т&rdquo; се долавя чак до последния ред на балкона. Тия хора притъпяваха болките си от чуждата смърт с изкуство, например проф. Василев беше добър цигулар. Веднъж да те погледнат - и погледът им те съпровождаше докрай.<br /> <br /> Телевизията съсипа почти всичко. Цяло чудо е, ако случайно се добереш до нещо свястно, до някаква фраза, която да те сграбчи за гърлото. Понякога посред нощ долитат някакви думи и отминават. FOX CRIME представя и забележителни филми, за мен безспорният лидер е &ldquo;Вашингтон, окръг Колумбия&rdquo;, но това е друга тема. Онази нощ, абсолютно неочаквано, чух най-ясното определение на Мрежата - във финала на поредния епизод от &ldquo;Престъпни намерения&rdquo;. Ето го:<br /> <br /> &ldquo;Интернет е най-големият експеримент в анархията, правен някога&rdquo;.<br /> <br /> Думите не са на някакъв мърморко, на някой заклет привърженик на домоливната цивилизация. Казал ги е Ерик Шмид, а той е главен изпълнителен директор на Google, член на Съвета по наука и технологии към президента Обама.<br /> <br /> Одиозното взе връх<br /> <br /> Както и любопитството към все по-незначителни хора, обаче шумно представяни от самите телевизии за единствено валидните. Въвлякоха в тази лъжа цяло поколение млади зрители, накараха ги да й повярват, навряха в устата им инфантилния език на нищожествата от екрана.<br /> <br /> И въпросът вече не е някой да ти довежда на тепсия знаменити световни личности. Това нищо не променя. Повечето от днешните водещи се чувстват удобно с поредната муха Цеца, с нея те са в безопасност. Няма възможност да се види колко ти е акълът, можеш да си плещиш свободно всякакви нелепости. Студиото днес е нещо като изповедалнята на &ldquo;Биг Брадър&rdquo;, а това означава, че от теб се очаква да си единствено свободен - свободен да нямаш никакви задръжки.<br /> <br /> Накрая обаче свободата се оказа лайно, както казваше Салвадор Дали.<br /> <br /> Сетих се за един епизод от книгата на Кавъндиш &ldquo;Вътрешно разузнаване&rdquo;. Той я написва, за да защити Морис Олдфийлд - дългогодишен шеф на МИ 6 и негов верен приятел, обвинен в хомосексуализъм.<br /> <br /> В един мразовит зимен ден, в малко селце на стотици километри от Москва, селянин намира премръзнала птица със счупено крило и решава да я сложи в купчина с тор, за да се сгрее. Малко по-късно по пътя се задава друг селянин, който чува щастливо пеещото птиче, изважда го от купчината тор и го сготвя за вечеря.<br /> <br /> Според Кавъндиш в тази стара история има три поуки: Не вярвай, че всеки, който те бута в лайната, е твой враг. Не вярвай, че всеки, който те изважда от лайната, ти е приятел. Ако си потънал в лайна, е добре да си траеш.<br /> <br /> <a href="https://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=707935" target="_blank"><strong>Кеворк Кеворкян, в. &quot;Труд&quot;</strong></a>