Втора бомба цъка под АМ „Струма” СНИМКИ

Планина от пластмаси продължава да е струпана на метри от обгорелите колони

Камара от боклуци остава струпана под магистрала “Струма” на метри от пожара, който повреди колоните на пътното съоръжение и го затвори за дълго. Огромната купчина от пластмасови и алуминиеви опаковки за лекарства стоят повече от седмица след потушаването на огъня и не са извозени, пише “Труд”.

Никой особено не се и старае да ги махне оттам. Камиони на фирма “Феникс Дупница”, използвала мястото за незаконно складиране на вторичните суровини, са паркирани на мястото, но ги товари само един електрокар, без да бърза.

С такива темпове боклуците няма да бъдат извозени за месеци, а опасността новата планина от пластмасата да пламне, е голяма, само някой циганин с каруца да мине и да си хвърли фаса.

Вчера работници с водоноска обливаха горелите колони, за да бъдат идеално изчистени, защото ще има още огледи от експертите, които трябва да определят какви са щетите и как могат да бъдат оправени.
 

На метри от сметището се намира офисът на фирма “Феникс Дупница” – лъскава къща сред камарите от боклуци. Собственикът Кольо Илиев вчера се скри по съвет на колежки, които с крясъци се нахвърлиха върху репортерите от екипа ни.

Срещу Илиев има две обвинения – за престъпление против околната среда, при което е създал опасност за здравето и живота на хората и затова, че е запалил чужд имот на значителна стойност – съоръженията на магистрала “Струма”.

Той може да влезе в затвора до 8 г. и да плати глоба до 50 хил. лв. От АПИ се заканиха, че ще искат виновната фирма да плати за ремонта на съоръжението. Кольо Илиев обяви, че няма такива пари, но ако трябва, ще тегли кредит.

Саботаж за 2 млрд. лв. срещу магистрала „Струма“ 

Според запознати, пожарът не го е изненадал и той отлично е знаел какво може да се случи, защото същото сметище е горяло през 2014 г., когато все още оттам не е минавала магистрала.

Въпреки това не направил нищо да извози отпадъците. Нещо повече – никой не се намесва да му помага, за да се махне опасната камара от боклуци.

Най-вероятно лицензът на “Феникс Дупница” ще бъде отнет, каза директорът на РИОСВ-Перник Пламен Ангелов. Той твърди, че обгазяването от горящите пластмасови, сред които и опаковки от лекарства, не е опасно за хората.


Уточни, че най-потърпевши са били селата Блажиево и Джерман. “Всички резултати са под допустимите норми”, заявява Ангелов. Около мястото обаче седмица след огнената стихия още задушливо мирише на изгоряла пластмаса.

Фирмата “Феникс Дупница” е регистрирана през януари 1996 г. Основната є дейност е рециклиране и сортиране на отпадъци. За компанията работят 47 души, които най-вероятно ще останат безработни, след отнемането на лиценза й.

Категорично под мостовете не може да има сметища. Такова нещо при евентуално възникнал пожар представлява изключителна опасност за съоръжението. Това каза вчера шефът на пожарната Николай Николов.

Той допълни, че след пожара под магистрала “Струма” край Дупница, шефът на АПИ е разпоредил незабавна проверка на всички мостови съоръжения, дали под тях няма подобни сметища.

Николай Николов каза, че вчера са получили постановление на следовател, с което се назначава експертиза за точните причини за пожара. “При всички случаи има някаква намеса”, заяви шефът на огнеборците.

Статистиката покзва, че от началото на годината огнеборците са реагирали на 36 хиляди сигнала за произшествия. Ликвидирани са повече от 25 000 пожара. Само за последната седмица са възникнали над 1200 огнени стихии. Огнеборци са гасили и 33 сметища.

Собственикът на депото за отпадъци, запалили се под АМ "Струма" ще си скубе косите 
 

“Високите температури и човешкият фактор са основните причини за възникването на пожарите. “Нека да бъдем внимателни при използването на огън. Не бива да се пали такъв при наличието на силен вятър. Спазването на правилата за пожарна безопасност е изключително важно”, призова Николов.

Министърът на околната среда Нено Димов каза вчера, че през тази година са отделени 70 милиона лева за рекултивация на стари сметища. “Такива в страната са около 116 стари депа”, обяви министърът.

След пожара в сметището на Свищов няма замърсяване на въздуха, съобщиха от РИОСВ-Велико Търново. Взето е решение от сряда да започне запръстяване на сметището.

През това време огнеборците ще продължат да обливат с вода горящите места. Засипването с пръст на старото сметище е част от проекта на общината за неговата рекултивация.

Поне 45 дни се очаква да отнеме ремонтът на горелия мост от магистрала “Струма”. След месец и половина – два ще бъде пуснато автомобилното движение по съоръжението в посока Гърция, коментира инж. Димитър Назърски, който е представител на Университета по архитектура, строителство и геодезия в работната група, която обследва пораженията от пожара.

Според взетите проби температурата на огъня е била над 800 градуса по Целзий и в резултат на това на част от колоните са засегнати по-тежко бетонът и арматурата.

По-тежки са пораженията върху платното на моста, което води към Гърция, обясни Назърски пред БНР. Затова и движението в посока Кулата ще бъде възстановено след поне месец и половина, категоричен е експертът.

Огънят, предизвикан от запалването на вторичните суровини, е засегнал 13 колони, от които 5 много сериозно. Освен това са пострадали 2 ригела, 3 греди и няколко лагера на съоръжението.

Проблемът реално е можел да бъде предотвратен, тъй като съществува през последните години на същото място.

При изграждането на тази отсечка строителите са разчистили отпадъците, но те отново са били натрупани.

От компаниите, които поддържат този магистрален участък, отказаха коментар. Но отговорността за констатиране на подобни отпадъци покрай пътните участъци обаче е на Областното пътно управление-Кюстендил, освен ако не са прехвърлили това задължение с контракта за поддръжка на трасето.

По разпореждане на председателя на УС на Агенция “Пътна инфраструктура” Георги Терзийски всички 27 областни пътни управления трябва да направят обход на пътните съоръжения, които се намират на тяхна територия ида проверят за нерегламентирани отпадъци под тях, както и на прилежащия сервитут на шосетата.