Днес след заседанието на Министерския съвет военният министър Аню Ангелов отлетя за Швеция с граждански самолет. Съпровождат го само трима души, като най-значимият от тях е командващият ВВС ген.-майор Константин Попов. Според информацията, с която БЛИЦ разполага, утре целият ден военната ни делегация ще пребивава в самолетостроителната компания „Сааб".
Но ако някой си мисли, че министърът е отишъл на сгледа какъв изтребител да си купим, той греши. Първо, процедурата е дълга и при това още не е стартирала. Второ, решението за тази покупка ще е привидно политическо, а всъщност трудно ще стане ясно кой ще е е кукловодът и кои са куклите в този спектакъл.<br /> <br /> Така че не е ясно дали ще бъде изобщо отредена роля на министър Ангелов във вземане на решението или той ще участва само в миманса. Защото по нова, но вече позастаряваща традиция, нищо значимо в България не може да стане, ако то не е продиктувано от нечий значим личен интерес.<br /> <br /> Тези разсъждения са по принцип верни, но когато се конкретизират, се появяват доста въпроси. При това отговорът на много от тях не прояснява информационната мъгла.<br /> <br /> В Министерството на отбраната има силни настроения да вземем американски изтребители Ф-16 &bdquo;втора ръка&rdquo;. Те са толкова силни, че ако търгът стартира днес, неговият финал може да се счита предопределен в полза на &bdquo;Биещия се сокол&rdquo;. Това си има своето обяснение. Ако признаем честно чия е основната заслуга да бъдем приети в НАТО през 2004 година, то отговорът е категоричен, че го дължим на САЩ. (Друг е въпросът за плюсовете и минусите на това членство.) България в определена степен е протеже на САЩ, защото освен своенравната и трудно предвидима в бъдещето Турция тя няма друга опора в Югоизточна Европа. В този смисъл плановете на САЩ по отношение на армията ни не са деструктивни.<br /> <br /> Сагата за Ф-16 &bdquo;втора ръка&rdquo; започна през 2000 година, когато тогавашният военен министър Бойко Ноев и командващият ВВС ген. Стефан Попов посетиха САЩ. След като се завърнаха, те обявиха, че ни е предложено да вземем ескадрила употребявани Ф-16 срещу $400 млн. Пазарлъкът не стана.<br /> <br /> В средата на 2006 година от българска страна са изпратени писма със запитвания&nbsp; до потенциалните участници в един конкурс за нов изтребител до &bdquo;Грипен интернешънъл&rdquo;, до &bdquo;Дасо&rdquo; за &bdquo;Рафал&rdquo;, до &bdquo;Локхийд Мартин&rdquo; за Ф-16, до ЕАДС за &bdquo;Еврофайтър&rdquo; и до &bdquo;Боинг&rdquo; за Ф-18 &bdquo;Хорнет&rdquo;. Тази стъпка на българското Министерство на отбраната раздвижи духовете чак зад океана.<br /> <br /> Едва днес (2 февруари) стана известно какво се е случило тогава. Това стана възможно, след като скандалният сайт &bdquo;Уикилийкс&rdquo; огласи секретен доклад на тогавашния посланик в България Джон Байърли до Държавния департамент от 29 октомври 2007 година.<br /> <br /> В доклада на Байърли се начертават препоръки, които да бъдат давани на различните видове войски в Българската армия. В препоръките за ВВС е записано, че България се нуждае от достъпен и съвместим с НАТО боен самолет за операции по &bdquo;еър полисинг&rdquo;. Там е записано също, че при всички случаи трябва България да се разколебава от желанията да купува допълнителни бойни самолети от Русия, тъй като руските самолети са пречка за трансформирането на българската армия в по-гъвкава организация.<br /> <br /> Най-интересната част на доклад на Байърли са препоръките България да се насочи към &bdquo;сравнително стари и използвани бойни самолети със средни бойни възможности&rdquo;, тъй като те ще бъдат усвоени най-бързо от българските пилоти. В доклада ясно се посочва, че посолството на САЩ ще лобира срещу покупката на нови и скъпи бойни самолети като Eurofighter, Gripen или F-35 JSF. Вместо това трябва да се настоява за придобиването на стари, но все още способни модели на F-16 и F/A-18. Според доклада България, както и американските самолетостроители, ще се стремят към нови бойни самолет, но високата цена на такива проекти ще ги направи неефективни, тъй като няма да има средства за тренировка и поддръжка при все по-намаляващ военен бюджет.<br /> <br /> В резултат от тази линия на поведение на американското посолство в края на 2008 година дойде предложение от САЩ да придобием 8 изтребителя Ф-16 срещу 432 млн. долара. Обаче с 8 машини (от които две учебни двуместни) не може да се решат никакви тактически задачи, в цената не влиза никакво въоръжение, не може да се договори никакъв офсет, защото машините са собственост на Пентагона и т. н.<br /> <br /> Американците може би наистина са убедени, че старите Ф-16 са най-добри за нас. Но те така мислеха и за други страни от постсъветското пространство. Полша обаче купи абсолютно нови Ф-16, Чехия и Унгария избраха шведските &bdquo;Грипен&rdquo;. Редно е и България да прецени своя национален интерес.<br /> <br /> Пресцентърът на Министерство на отбраната оповести, че по дипломатически път вече са изпратени писма-запитвания <font size="2" face="Arial">RFI</font><font size="2" face="Arial"> (</font><font size="2" face="Arial">Request</font><font size="2" face="Arial"> </font><font size="2" face="Arial">for</font><font size="2" face="Arial"> </font><font size="2" face="Arial">Information</font><font size="2" face="Arial">) </font> до държави-производителки &ndash; САЩ, Франция, Германия и Швеция &ndash; за 8 употребявани или нови многоцелеви изтребители. В тази насока могат да се направят интересни разсъждения: Първо, средства за такъв проект (примерно един милиард долара) просто няма и не се вижда откъде ще бъдат намерени; Второ, ако правителството не осигури изтребители в близките 5 години, ВВС ще престанат да съществуват, а е редно правителството, което започне проекта, то да го изпълни.<br /> <br /> Нагласите в Министерство на отбраната за Ф-16 &bdquo;втора ръка&rdquo; трудно се връзват с предположенията за лично облагодетелстване от ранг на милиони, защото продаваните стари Ф-16 са собственост на САЩ и никой държавен служител няма право да даде комисионна дори един цент. Последното става по околни пътища чрез изплащане на хонорари за консултантски услуги от неправителствени организации. По-скоро става дума за трупане на политически капитал, който впоследствие ще бъде материализиран.<br /> <br /> На брифинг от БЛИЦ бе зададен въпрос на военния министър Аню Ангелов дали министерството ще издаде &bdquo;Бяла книга&rdquo; за този скъпоструващ проект. Последва отговор, че българското общество ще мине и без тази книга, защото при проекти над 100 милиона лева министерството е длъжно да внесе в Народното събрание инвестиционен проект за одобрение.<br /> <br /> Парламентарната ни опозиция е мижава и дискредитирана, в нея няма достатъчно добри експерти за армията. Но отделни депутати, които са в час с нещата, очакват някога министър Ангелов да внесе проекта за обсъждане. Те се канят да зададат логични въпроси: Какви задачи ще изпълняват тези изтребители до края на своя жизнен цикъл, за да се изберат машини със съответните бойни възможности; С какви средства разполага държавата, за да купи изтребителите, и какво ще струва тяхната издръжка по години.<br /> <br /> С позоваване на експерти могат да се твърдят поне две неща: 1. Изтребителите ще изпълняват задачи само по &bdquo;еър полисинг&rdquo; (препоръчва ни го и посланик Байърли); 2. Те се очертават да са само 8 и никога няма да участват в операции извън граница.<br /> <br /> Вече можем да се върнем към началото на разказа и да зададем хипотетични въпроси: Защо все пак министър Ангелов отива в Швеция - само за да демонстрира непредубеденост и лично безпристрастие към един предстоящ и обременен от слухове конкурс? Или неговите експерти са го уверили, че &bdquo;Грипен&rdquo; покрива задачите на новия изтребител и че ескадрила нови &bdquo;Грипен&rdquo; ще ни струва колкото ескадрила стари Ф-16, та затова си струва да се увери на място как стоят нещата? И последно - след заседанието на Министерския съвет какво е заръчал финансовият министър Симеон Дянков на колегата си Аню Ангелов?<br /> <br /> Трудно е да се отговори на въпроси, за които са необходими множество разчети и знанията на десетки експерти. Но проблемите могат поне да се маркират. А отговорите, да е живот и здраве, министър Ангелов ще ги даде в парламента.<br /> <br /> <strong>Ганчо КАМЕНАРСКИ<br /> [email protected]</strong><br />