Актьорът Юрий Ангелов: Аз единствен напуснах Народния театър по собствено желание

За да се препитавам, станах хамалин на летището, спомня си чаровният артист

За да се препитавам, станах хамалин на летището, спомня си чаровният артист

<i>На 13 ноември актьорът Юрий Асенов Ангелов навърши 60 години. Ученик е на Апостол Карамитев, завършил е единствения негов 4-годишен клас във ВИТИЗ &bdquo;Кръстьо Сарафов&rdquo;. След дипломирането си роденият в плевенското село Тотлебен артист играе за малко в Сливенския театър, а после 23 г. е част от трупата на Народния театър &bdquo;Иван Вазов&rdquo;. В началото на прехода го напуска доброволно и избира да живее в дебрите на Странджа планина. <br /> Повече от 10 г. той играе на сцената на ДТ &bdquo;Адриана Будевска&rdquo; в Бургас. Има над 20 роли в киното. Снимал се е в &bdquo;Завръщане от Рим&rdquo;, &bdquo;И дойде денят&rdquo;, &bdquo;Сладко и горчиво&rdquo; и др. За ролята на доцента в &bdquo;Малки разговори&rdquo; на Владимир Краев Юрий Ангелов получи миналогодишната награда на Съюза на българските филмови дейци за най-добро мъжко присъствие на екрана. </i><br /> <br /> Специално за читателите на в. &ldquo;Над 55&rdquo; актьорът разкри доста любопитни моменти от своя изпълнен с превратности живот, за които досега никога не е говорил.<br /> <br /> <i><b>- Г-н Ангелов, защо се махнахте от Народния театър &ldquo;Иван Вазов&rdquo; в София? Вие май сте единственият актьор, който сам си е подал молбата за напускане. </b></i><br /> - Да. При това два пъти доброволно съм напускал! Първият път беше, когато обидиха старите артисти и ги низвергнаха. Тогава 2 години бях на свободна практика хамалин на летище София. В Народния театър имаше колкото играещи, толкова и неиграещи артисти, които нямаха и 1 час работно време, а получаваха големи заплати. След промените обидиха много действащи артисти, а онези пак се спотаиха. Някои дори все още са на щат там &ndash; например Милена Атанасова. Тогава напуснах, защото бях оскърбен, че директорът Васил Стефанов преди промените беше цензор в ЦК на БКП. Всички го коментираха, но само аз го попитах пред целия състав: &ldquo;Вие бяхте ли цензор в ЦК?&rdquo; Все едно мина изтребител през залата. Той потвърди. Но не ми се обиди. Подадох си оставката и станах хамалин на летище София. <br /> <br /> <i><b>- Не ви ли тежеше да работите като хамалин?</b></i><br /> - Това е най-хубавият, най-артистичният ми период! Хамалите на летището бяха яки бабаити, бандити. Край тях изглеждах като някаква японска гейша, но те много ме обичаха - знаеха, че съм артист. Работата беше много тежка - на взаимопомощ. Но аз бях равностоен, защото тогава бях вегетарианец и много жилав. Връщах се в театъра, когато имах представление &ndash; по това време играех на хонорар. И когато всички трепереха за заплатите си, аз хвърлях 300 долара в кафето и казвах: &ldquo;Тази нощ един Боинг за 300 долара&rdquo;. Колегите оставаха с убеждението, че всяка вечер изкарвам по 300 долара, а аз ги бях събирал да си плащам издръжката на децата, но нарочно правех такива артистични демонстрации.<br /> <br /> <i><b>- Как решихте отново да се върнете към артистичната професия?</b></i><br /> - След 2 години ни съкратиха от летището и аз увиснах без работа. Разбрах, че съм обучаван за театъра и отново си подадох молбата на същия този директор Васил Стефанов. Заявих, че кандидатствам за гардеробиер или за сценичен работник. Той ме погледна и каза: &ldquo;Ти пак се подиграваш!&rdquo; Отговорих му: &ldquo;Не. Желая да бъда гардеробиер и вечер да се докосвам до телата на тези велики артисти.&rdquo; Той обаче ми резолира молбата за актьор. А аз си казах: &ldquo;Е, няма да се противя на съдбата!&rdquo; Пак станах актьор, но след това наново напуснах. Напуснах и София. И отпраших на село.<br /> <br /> <i><b>- Вашите близки как погледнаха на решението ви да напуснете Народния театър и да се заселите на село?</b></i><br /> - Съвсем се изумиха и ме обявиха за луд. &ldquo;Как може, бе? Хората драпат за Народния театър, ти накъде си тръгнал?&rdquo;, се чудеха те. По това време аз направих най-голямата крачка в неизвестното. <br /> <br /> Не знаех дали ще имам успех. Затова дълго мълчах. Сега казвам на баща ми: &ldquo;Нали помниш какво ти казвах, че ще успея?&rdquo;<br /> <br /> <i><b>- Били сте един от учениците на Апостол Карамитев?</b></i><br /> - Заедно с Велко Кънев, Искра Радева, Богдан Глишев бяхме в неговия клас. Велко е най-известният сред нас. Викам му: &ldquo;Само ти имаш право да казваш, че си негов ученик, защото получи орден &ldquo;Кирил и Методий&rdquo;. А другите, които казват, че са били ученици на Апостол Карамитев, са просто нескромни. И се слагат да печелят известност с името на великия си учител. Бяхме щастливци, че сме били в неговия клас и сме били близо до такъв невероятен човек.<br /> <br /> <i><b>- Във времето, когато е умирал Апостол Карамитев, вие сте сънували някакъв сън.</b></i><br /> - То не е сън. Бяха ми изострени сетивата от това, че се лекувах с гладуване и вече бях вегетарианец. Имах усещането за едно блато, в което ние всички живеем и всичко е покрито с полиетилен. А главата на Апостол Карамитев се мъчи да пробие полиетилена. Само той се беше надигнал и искаше да излезе. И изведнъж 2-3 светкавици се забиха в него. <br /> <br /> <i><b>- Що за човек беше Апостол Карамитев?</b></i><br /> - Беше много добре образован &ndash; може би от италианското училище, в което беше учил, много буден. <br /> <br /> Той не беше директно против властта. Но беше истински борец за човещина. А за човещина по това време се бореха и най-големите американски артисти, които му бяха учители. Той и нас ни караше да гледаме американски филми с Марлон Брандо, с Пол Нюман... Караше ни да ходим в Дома на киното и да наблюдаваме жестовете, мимиките им... Той много ценеше Спенсър Трейси. Апостол беше изпреварил времето си човек. Питали сме го защо не е партиен член. Много интересно, в трупата на Народния театър, а не е партиен член. Не знам как е устоял. Толкова е бил заливащо талантлив, че не са могли да го сритат. Но винаги е бил обкръжен с тази завист, злоба.<br /> <br /> <i><b>- Кои му завиждаха най-много?</b></i><br /> - Посредствеността. Приспособленците. Защото Чапразов, Стефан Гецов, Черкела, Гец, Любо Кабакчиев, Славка Славова, Таня Масалитинова &ndash; те никога не са му завиждали. Те бяха приятели с него. Но имаше мижитурки, а те бяха болшинство, които от време на време играеха първи храсти &ndash; те се пукаха от злоба.<br /> <br /> <br /> <i><b>- Много се говори за нестандартната сексуална ориентация на Апостол Карамитев. Пред вас, неговите студенти, той показа ли своята слабост, усетихте ли, че е по-различен?</b></i><br /> - През четирите години, докато му бяхме ученици, никой от нас не разбра. Той с нищо не ни показа, че се различава. След години, когато чух за това, дълго не можех да повярвам. <br /> <br /> <i><b>- Играли сте в много постановки. Кой е най-големият ви гаф на сцената?</b></i><br /> - О, аз съм прочут с гафовете си. Сега казвам, че съм внедрил една система за съзнателно незаучаване на текста. Но ако си трениран да не се страхуваш от забравен текст, ако с мисълта си си на сцената, ти не можеш да излезеш от рамката на пиесата. Можеш да кажеш други думи, идиоми. Но тогава тези, които са зубрачи, изпадат в ужас, защото не могат да продължат. И се оплакват на директора. Сега тук карам младите да мислят, а не да са папагали. И си правим експерименти. Всъщност това го правят и Стоянка Мутафова, и Георги Калоянчев... Те започват едно, но почти не завършват тази пиеса.<br /> <br /> <b>Едно интервю на Марина ШИВАРОВА, Бургас</b>