ГОДИШНИНА
• 28 години от най-мистериозната катастрофа в нашата авиация
• Командирът направил груби грешки според експертите


Това е най-грижливо пазената в тайна самолетната катастрофа на БГА “Балкан”. Причината е в секретния товар на борда на машината. Ту 154 LZ BTB е бил пълен с оръжие на “Кинтекс”. От три камиона претоварват в аероплана десетки сандъци по 30 и 100 килограма. В тях има оръжие и боеприпаси за отрядите на палестинската съпротива. Според официалната версия командирът е допуснал груби грешки, с което е предизвикал катастрофата. Според друга версия самолетът е бил свален и по бронята е имало 20 пробойни от куршуми.

Самолетът е излетял за Дамаск от летище София в 20.50 ч на 23 март 1978 г. В 23.15 ч. самолетът се забива в скалиста местност, на 18 километра от летището в Дамаск. Експлозията е била толкова силна, че парчета от самолета са открити в радиус от 3 километра.
Екипажът с командир Рашко Белчов е уведомен за полета още предния ден. Излитането е било насрочено за 18 часа на 23 март. Екипажът пристига, както се полага, час по-рано и в стаята на дежурния щурман получават справка за аеронавигационната обстановка. Според информацията над Дамаск бушува буря със светкавици.
Камионите с оръжието обаче закъсняват и товаренето се проточва. Така вместо в 18 ч ТУ 154 излита малко преди 21ч.
Забавянето изнервя екипажа на машината. Това се потвърждава и от факта, че след инструктажа командирът забравя куфарчето със сборници от схеми и карти на аеродрумите и трасетата, по които летят самолетите на БГА “Балкан”.
Рашко Белчов и Кирил Александров бяха много спокойни преди полета, казва по-късно по време на разпита пред следователя дежурният щурман Георги Лалов. Според него инструктажът е бил достатъчно задълбочен и забравеното куфарче не може да е причина за трагедията.
Екипажът беше в добро настроение, когато се качиха в самолета, потвърждава и електрокаристът Кирил Любенов, който последен ги е видял живи и им пожелава успешен полет.
ТУ 154 излита нормално, полетът до Сирия също протича безпроблемно. Заради бурята над Дамаск екипажът иска от ръководството на полетите да му бъде оказана радарна помощ за насочване към трасето за заход и кацане на пистата.
Такава помощ не била оказана на нашия самолет, понеже локаторът не функционирал добре по време на гръмотевични бури. Кулата има връзка със самолета до 23.14 ч. и след това я изгубва. Малко преди това с изплашен глас от самолета поискали помощ от локатора. Обяснили му, че локаторът не гледа устойчиво в този сектор поради гръмотевичната буря и местните изображения.
Освен това обхватът на локатора е 10 мили, а самолетът е катастрофирал на 11 мили от летището.
Командирът Белчов поискал да запалят светлините на писатата. Той потвърждава, че вижда светлините, и започва снижаването. Секунди по-късно самолетът се разбива в скалите.
Машината се пръска на хиляди парчета
Всички прибори от кабината са помлени от катастрофата, с изключение на висотомера, който сочи 600 м, при настройка 760 м. Предполага се, че пилотът е поставил неточно данните на висотомера. Когато екипажът е мислел, че се намира на 600 м над летището, всъщност са се намирали на височина 0 м.
Преди излитането не е бил включен и магнетофонът на черната кутия. Затова няма запис на последните реплики между екипажа.
Същата вечер, независимо от лошото време, на летището в Дамаск кацат още три самолета. Всички, пълни с оръжие. Звездомир Тодоров, командир на друг самолет, кацнал минути след катастрофата и отишъл на местопроизшествието.
Пред следователя по-късно той разказва, че от лявата страна на самолета, гледано от опашката, имаше около 20 пробойни с диаметър около 1.5 см.
Те били недалеч от задните аварийни изходи. Две пробойни е имало и върху един от илюминаторите на самолета.
Комисията обаче отхвърля версията за стрелба по самолета, независимо от свидетелските показания на пилота Тодоров.

Божидар ТОДОРОВ

ЕКИПАЖЪТ
• Командирът Рашко Тодоров Белчов е 49-годишен, роден в Стрелча. През кариерата си е летял на пет типа самолети и има 6416 летателни часа във въздуха. От тях 1535 часа е летял като командир на ТУ 154.
• Вторият пилот Кирил Костадинов Александров е 48-годишен. 8510 летателни часа има във въздуха без медицински ограничения. Последният му полет до Дамаск е бил на 17 декември.
• Бордният инженер Манол Стефанов Манов е на 49 г. от с. Долни Криводол. Завършил е самолетостроене. Бил с първата група, която изучавала ТУ 154 в Уляновск през 1972 г. Бил е инструктор на бордните инженери към този момент.
• Рангел Василев Захариев е бил стюард.

КОМИСИЯТА
Самолетът е катастрофирал поради неизпълнение на операциите, предвидени в “Инструкция по летателна експлоатация” за работа с барометричните и радиовисотомерни уреди от екипажа на съответните етапи от полета.
При излитането от София за Дамаск командирът Белчов не е поставил на радиовисотомера предупредителен сигнал на 600 м за взимане на решение при сближаване със земята.
Поради тази причина при критично приближаване до земята не е имало звуков и светлинен сигнал в кабината.
Освен това командирът не е отбелязал на командирския висотомер и фактическото барометрично налягане, което е било предадено по радиообмена на екипажа. На висотомера е останало стандартното атмосферно налягане, което е заблудило екипажа в тежката метеорологична обстановка с около 600 м, колкото е височината на аеродрума спрямо морското равнище.