Научил за агентството й в ДС?
Един документ, който стана публично известен тези дни, хвърли в смут културната ни общественост, защото събори още един мит за богатите и известните у нас. Съпругата на оперния ас Никола Гюзелев била агент Чакъров от ДС. &ldquo;Долуподписаната Анна-Мария Людмилова Петрова декларирам да помагам вярно и честно на органите на Държавна сигурност в изпълнение на задачите срещу враговете на Народна Република България. Писмената информация, която ще съобщавам, ще подписвам с псевдонима &bdquo;Чакъров&rdquo;, написала красавицата още като балерина в Музикалния театър. Водещ офицер на Анна бил кап. Стефан Тенев. Двамата се срещали в явочни квартири с кодовите имена &quot;Албена&quot; и &quot;Вега&quot;. Първият съхранен документ е от 9 май 1984 г. Тогава за пръв път балерината споделя за евентуалната си женитба с оперния ас, но уверява началниците си, че ще продължи да сътрудничи. Въпросът е знаел ли е това Гюзелев. По спомените на приближени до семейството, Гюзелев нанесъл як пердах на булката си като бременна и това възмутило всички, като отдали това на сприхавия му характер и по принцип грубоватото му отношение към жените. Влюбената по онова време Юлия Винер-Ченишева обаче се добрала до тайната на побоя. Използвала всичките си връзки, за да извади компромат срещу &ldquo;дебелата балерина&rdquo;, както наричала Анна, и изглежда е споделила това с мъжа на несбъднатите си мечти Никола. Той, съответно, не могъл да понесе вестта и дал ултиматум на Анна да прекрати всякакви отношения с ДС, ако иска да роди дете с името му. В театъра бездруго Пепеляшка, както я наричали, не била обичана от колегите си. Някои от балета шушукали зад гърба й, че става за е...не, но иначе с килограмите си ще &ldquo;събори сцената&rdquo;. Анна-Мария наистина се отличава по онова време от крехките си колежки, но затова пък наистина блести с женски сексапил, което не остава незабелязано от женкар като Гюзелев.<br /> <br /> Запознават се в операта, където Гюзелев пее във &ldquo;Фауст&rdquo;. Той няма как да е знаел, че възлюблената му вече имала стаж да обсъжда колегите си по начин, че да им върне за обидите. През 1982 г. Анна обсъжда мохикани на Музикалния театър от ранга на Видин Даскалов и разкрива финансови интриги какви пари се отпускат и усвояват за постановките там. Като и за взаимоотношения между артистите &ndash; кой е дисциплиниран и кой не, какви са директивите и разместванията в йерархията на театъра. Има неин рапорт от 20 юни 1984 г., когато сватбата й с Гюзелев е вече факт и двамата се готвят за пътуване във Франция и Италия. Така се осуетява последната задача на агент Чакъров да следи кой от българските й колеги създава близки отношения с балетистите от гастролираща американска трупа. <br /> <br /> Последният съхранен рапорт за дейността на Анна-Мария Гюзелева като агент Чакъров е от 28 януари 1985 г. Оттам насетне е животът й в Италия, където живее от години. Предпочита Милано, а не Рим. Твърди, че предпочита да не се връща в България заради обучението на дъщеря си, която през миналата година завърши следването си по политически науки в Рим. В малкото си интервюта за българската преса Анна-Мария е премерена и свръхподозрителна. Особено когато я питат за брака й. Медиите ги развеждаха няколко пъти с Гюзелев. Напук на тях Анна-Мария принудила певеца да сключат повторен църковен брак. Красавицата бе спрягана в близки отношения с много италиански актьори, между които и с култовия Франко Неро. Според мнозина връзката им е била повече от дълга и Никола Гюзелев несъмнено е знаел за нея, но предпочитал да не вдига много шум. Според някои двамата се били разбрали, че бракът им отдавна е договор, който трябва да спазват. Така Гюзелев остана да живее в България и да преподава уроци по пеене, докато Анна-Мария се изживяваше като поетеса, устройваше вечеринки на български и на италиански, говореше за себе си, че е суперуспяла в киното и че е време да се пробва като продуцент. Ласкателите у нас й лепнаха прозвището &ldquo;красив мост между две култури&rdquo;. Когато Гюзелев получи инфаркт, дамата се прибра и взе да ръси как Никола обичал да яде нейните манджи свинско със зеле и пържени кюфтета. Човекът обаче в същия момент бе оплакан лично от културния министър, че няма пенсия, с която да се прехранва подобаващо за звездната си класа. Тогава Анна-Мария отвърна на удара, като се направи не само на водеща в семейството, но и на финансов фактор. Обяви чрез пресата, че не са искали пари от &ldquo;Токуда&rdquo;, а от болницата сами предложили услугите си и че семейството на Гюзелев няма никакви причини да се безпокои за разходите по лечението му. &ldquo;Изкараха Гюзелев клошар!&rdquo;, обиди се съпругата и от името на семейството публикува Отворено писмо, в което изкара апела за помощ &ldquo;политическа инсинуация&rdquo;. &ldquo;Никога пред нас не е стоял проблемът как ще платим за лечението му. Естествено, че ще си платим всичко, каквото струва. Но някой да си прави реклама на гърба на съпруга ми - независимо кой - преса, политици, или болничното заведение, няма да позволим!&rdquo;, каза Анна-Мария и си замина за Италия при дъщерята Адриана, като продължи да говори колко и двете много обичат Никола. &ldquo;В Бояна идва най-много няколко пъти годишно, колкото да нагледа домакинството!&rdquo;, носи съседската мълва. И допълват как прочулата се с ролята си на Неда в &ldquo;Пътят към София&rdquo; красавица развела Гюзелев с първата му съпруга Румяна. Това съвсем не е истина обаче, тъй като когато среща Анна, Гюзелев вече бил свободен и си имал вземане-даване с доста българки. Флиртовете му били многобройни. Двамата му сина &ndash; Ясен и Чавдар, също като баща си били &ldquo;талантливи, но зли&rdquo; и също побийвали жените си. <br /> <br /> След инфаркат Гюзелев е давал само веднъж интервю, в което казва, че му харесва да си е в къщата. Тя успешно е съчетала ателие, музикален салон, библиотека, спални, гостни и трапезария, без да се включва градината &ndash; най-любимото му място. Всички стени са заети от картини. Разкошни мебели говорят за изящество, познание, стил. Анна-Мария направо го покорила от раз. Когато я забелязва, играела Клеопатра в сцената Валпургиева нощ във &ldquo;Фауст&rdquo;. Вече била балерина в състава на Софийската опера. &rdquo;Бях хубаво момче, нямах още 48 г., смее се певецът. Питам две хубави момичета: &ldquo;Вие, момичета, кои сте?&rdquo;, а те ми отговарят &quot;Клео и Лаис&quot;, и се кикотят. Анна буквално ми събра очите!&rdquo;, признава си той. Предложението за брак обаче направил не оперният ас, а негов приятел &ndash; Изидор Соломон &ndash; покойният вече бивш гл. редактор на някогашния вестник &ldquo;Отечествен фронт&rdquo;. По време на едно гостуване на Никола и Анна-Мария, той им подхвърлил: &rdquo;Хайде, бе &ndash; омръзна ми да ви гледам, няма ли най-сетне да се ожените?!&rdquo; Така Гюзелев уж на шега се осмелил да каже на Анна-Мария: &ldquo;Искаш ли да се оженим?&rdquo; Още същата вечер двамата прегледали календара и определили датата. Булката била с рокля от Италия. Противно на суеверието, Гюзелев не само че видял роклята на булката, ами сам я избрал. След сватбата внесъл Анна-Мария в къщата на ръце. <br /> <br /> <br /> <br /> <strong>ДОСИЕ <br /> <br /> </strong>&bull; Никола Гюзелев е роден през 1936 г. в град Павликени. Той е един от най-изявените представители на съвременното оперно изкуство, заслужено спечелил прозвището &quot;Българският Шаляпин&quot;. Ученик е на световноизвестния педагог проф. Христо Бръмбаров. Едновременно с това Гюзелев е и отличен художник, завършил Софийската художествена академия и този факт вероятно също допринася за блестящата му артистична интерпретация на над 70 оперни персонажа, оставили своя отпечатък на повечето от най-прочутите оперни и концертни зали по света. В домовете си и тук, и в Италия, Гюзелеви притежават ценни картини, рисувани от класици и от самия него. Това прави още по-смешни твърденията, че е стигнал едва ли не до просешка тояга. <br /> <br /> &bull; Единият от синовете на световноизвестния бас - Явор Гюзелев, е признат за един от най-добрите художници илюстратори в света. Възпитаникът на Националната художествена академия в София започва кариерата си със сътрудничество на издателства като WALKER BOOKS &ndash; Лондон и SIMPLY READ BOOKS &ndash; Ванкувър. Гюзелев илюстрира книги за издателства в Берлин и Хамбург, в Тайпе /Тайван/. Картите ТАРО в негов вариант и графичният дизайн на вечните приказки се превръщат в истинска класика в Милано, Торино, Флоренция и Венеция. В списъка на илюстрациите му са книги на Карло Колоди и на Пушкин, на Сервантес, Дикенс и Братя Грим. Също и на автори като Оскар Уайлд и Джон Ръскин, на митологичните истории на Сократ и Микеланджело. А книгата &quot;Приключенията на Алиса в страната на чудесата&quot; с негови илюстрации се превърна в бум на световния книжен пазар. В Америка отличават изданието като &bdquo;една от най-блестящите визуални интерпретации на Алиса&rdquo;.<br /> <br /> <strong>СЪПРУГАТА НА ГЮЗЕЛЕВ ИМА ДВЕ НАГРАДИ ЗА ПОЕЗИЯ </strong>от Международния фестивал в Лече, Италия. Самият Гюзелев много се гордеел с нея и с това, че я наричат &ldquo;културен мост между Италия и България&rdquo;. Красивата дама наистина отдавна излезе от сянката на знаменития си съпруг и сама се изкова като личност. Тя е не само филмова артистка в международни филмови продукции, но и актриса в жив театър в Италия. Същевременно е продуцент и телевизионна водеща. Приятели са й хора от ранга на Микеле Плачидо и Саверио Валоне /син на Раф Валоне/, с когото устройва рецитали на български и италиански. <br /> <br /> <br /> <em><strong>Емона КЪНЧЕВА </strong></em>