Босът на Нова тв замесен в грандиозни измамнически схеми!

Французинът Дидие Щосел, чието име се превежда като "Ползващият чук", посредничи на скандалната агенция за рейтинги "Нилсен" да превземе чешкия пазар

Французинът Дидие Щосел, чието име се превежда като "Ползващият чук", посредничи на скандалната агенция за рейтинги "Нилсен" да превземе чешкия пазар

<em>Три международни скандала съпътстват международната пийпълметрична агенция &bdquo;Нилсен&rdquo;, която изпълнителният директор на &quot;Нова броудкастинг груп&rdquo; Дидие Щосел лансира като световен гигант. Преди месец тя придоби 51% от акциите на чешката компания &bdquo;Медиарисърч&rdquo; и така се настани и на българския пазар. От октомври Нова тв и останалите 16 канала в рекламното портфолио на групировката ще работят само с данните на &bdquo;Нилсен&rdquo;. </em><br /> <br /> &bdquo;Инвестицията на &quot;Нилсен&quot; е много добра новина за бъдещото развитие на пазара, защото установява 100% доверие в данните. С тяхното стъпване тук картината и динамиката на българския пазар се променя напълно. Сигурен съм, че сега много играчи на пазара ще преосмислят решението си с коя агенция да работят, защото вече е трудно да обясниш защо не работиш с компанията, световен лидер (с 6 млрд. долара оборот). CME (компанията собственик на bTV - бел. ред.) в Чехия работи с тях, а техният главен акционер (Time Warner), мисля, също ще работи с Nielsen в САЩ&quot;, заяви Щосел след сделката. Той отбелязва, че гледа с усмивка, когато някой се опитва да разпространява информация, че смяната на рейтинговата агенция е &quot;проект на &quot;Нова&quot;, тъй като &bdquo;Нилсен&rdquo; е компания със световна репутация, листвана на Нюйоркската фондова борса, и трябва да й се отдаде заслуженото доверие.<br /> Проверка на &bdquo;ШОУ&rdquo; обаче показа, че само в последните две години &bdquo;Нилсен&rdquo; е била обект на <br /> <br /> <strong>гигантски скандали </strong><br /> <br /> в Турция, Индия и Украйна. И на трите места става дума за манипулиране на данни. През март миналата година медиите в южната ни съседка гръмнаха с новината, че системата за телевизионни рейтинги в страната се е сринала. &bdquo;Нилсен&rdquo; бяха обвинени, че са разкрили самоличността на 2500 домакинства, оборудвани с техните пийпълметрични устройства. Вследствие на разкриването на данните, месеци наред местни продуцентски и телевизионни компании са изплащали на &bdquo;важните&rdquo; зрители щедри подаръци, за да гледат точно определени предавания. <br /> <br /> В края на 2012 година пък са били арестувани шестима служители на &bdquo;Нилсен&rdquo; в Турция, но информация за съдебни процеси още няма. В изявление на &bdquo;Нилсен&rdquo; се посочва, че са информирали властите за кражбата на данни още през септември 2012 г. &bdquo;Благодарни сме, че полицията води свое разследване. Компанията и служителите оказаха пълно съдействие на властите&rdquo;, се казва в изявлението. Пазарът в Турция още не може да се съвземе от този трус и да възстанови доверието в пийпълметрията, въпреки намесата на конкурента на &bdquo;Нилсен&rdquo; - TNS. Турция, с население от 70 милиона, вторият най-голям рекламен пазар в Източна Европа, след Русия. <br /> <br /> Няколко месеца след скандала при комшиите, гръмва втори &ndash; в Индия. Най-старата и авторитетна новинарска агенция в региона &bdquo;Ню Делхи телевижън&rdquo; заведе дело в Ню Йорк срещу &bdquo;Нилсен&rdquo;. В исковата молба се твърди, че компанията и индийският й партньор &bdquo;Кантар медиа рисърч&rdquo; са взимали подкупи в замяна на манипулиране на зрителските данни. В делото освен това се казва, че тази измама, освен в Турция, е извършвана още и на Филипините, и дори в САЩ. <br /> <br /> Влизането на &bdquo;Нилсен&rdquo; на пазара в края на 2013 г. в Украйна също е скандално, твърди руският &bdquo;Форбс&rdquo;. Според новата компания пазарният дял на тв канал &quot;Украйна&quot; внезапно е скочил с 20 пункта, в сравнение с данните на конкурента GfK. При другите канали разликите при изчислението на двете пийпълметрични агенции обаче са едва няколко десети от процента. В Украйна ръст от 1% на година, позволява на тв канал да печели по 4,5 млн. долара от реклама. <br /> <br /> <strong>Какво да говорим за внезапен ръст от 20%!... </strong><br /> <br /> В САЩ пък заради манипулациите на &bdquo;Нилсен&rdquo; вече се говори за държавна регулация в пийпълметрията. <br /> <br /> В същото време французинът Дидие Щосел заявява, че за пръв път в България започва да работи рейтингова агенция, &bdquo;която е собственост и е контролирана от един от световните лидери в този бизнес &ndash; измерването на телевизионна аудитория... Ако трябва да бъда директен &ndash; да, имаме по-голямо доверие в международна компания с доказана репутация, която да измерва нашите рейтинги, отколкото в ГАРБ&rdquo;.<br /> <br /> От ГАРБ веднага отвърнаха с припомняне на интервю на сегашния оперативен директор на Нова тв Вики Политова от времето, когато оглавяваше bTV. &bdquo;Нова тв се опитва да наложи своя алтернативна система за мерене на гледаемостта за втори път, което обяснява и настоящата им реакция. Иначе одитът ни показа две много важни неща - че системата на ГАРБ е добра и работеща, и че трябва да се направят някои подобрения в нея. Самите одитори потвърдиха, че е много задоволителна. Ще продължим да работим, без да се поддаваме на изкуствено създадения хаос. Преди години Нова тв отново инициира внедряването на алтернативна система - тогава ГАРБ, като така създаде неувереност в рейтингите. &quot;Медиарисърч&quot; е поредният опит. Изглежда Нова тв никога няма да се задоволи с официалната пийпълметрия на пазара, независимо коя е тя&rdquo;, каза тя през ноември 2013 г. <br /> Дидие Щосел не спира да говори за &bdquo;единна валута&rdquo; при рейтингите, която обаче му е нужна, за <br /> <br /> <strong>да разменя с рекламодателите по свой вкус</strong><br /> <br /> Той директно обяви, че настоява Нова тв да е първа сила на пазара. Вероятно смята, че така най-после ще &bdquo;избие&rdquo; 650-те милиона евро, които MTG дадоха на гръцката &bdquo;Антена&rdquo; за програмата. <br /> <br /> Всъщност французинът с германското име, което в превод означава &bdquo;Ползващият чук&rdquo;, съдейства на &bdquo;Нилсен&rdquo; да превземат чешкия рекламен пазар. Това се вижда и от Търговския регистър. Представителят на &bdquo;Медиарисърч&rdquo; за България е Иван Димов Генчев, който е управител на тв &bdquo;Европа&rdquo;, която пък е собственост на &bdquo;Меф Холдинг&rdquo;, Чехия, собственик и на чешкия канал &bdquo;Нова&rdquo;. <br /> <br /> Според официалната си визитка Дидие Щосел е роден във Франция, където живее 20 години. Следващите 20 лета той прекарва в Лондон като финансов брокер, а в един момент дори става главен изпълнителен директор на &quot;Инвестиционно банкиране&quot; към HSBC. Живял е няколко години в Азия. В България идва през 2005 г., когато купува музикалната тв ММ с компанията си Apace Media. През 2006 г. придобива каналите &quot;Диема&quot;, а година по-късно негов партньор става MTG. През 2008 г. двете компании придобиват Нова тв чрез общата си фирма &quot;Болкан медия груп&quot;. През 2009 г. Щосел става зам.-председател на борда на директорите на Нова тв, а от 1 септември 2012 г. е изпълнителен директор на &quot;Нова броудкастинг груп&quot;.<br /> <br /> Освен участието си в борда на директорите на &bdquo;Нова&rdquo;, Щосел е съсобственик на агенция за недвижими имоти &bdquo;Болкан адвайзърс&rdquo; и член на борда на директорите на &bdquo;Регионален фонд за градско развитие&rdquo; АД. В агенцията той е съдружник с жена си Галина Грудова, която е партньор и в агенцията за луксозни имоти &bdquo;Юник естейт&rdquo;. Във фонда, който се грижи за инфраструктурата на Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Русе и Плевен, партньори са му Мартин Заимов, &bdquo;Елана холдинг&rdquo; и &bdquo;Сосиете женерал експрес банк&rdquo;. В банката пък Щосел залага имотите от агенцията си всеки път, когато има нужда от едни 4 млн. евро. И всеки път целта на залога е да изкупи акциите на &bdquo;Апейс медия&rdquo;. Междувременно банката му позволява да купува с този кредит и недвижими имоти, стига изрично да е била уведомена за покупката. <br /> <br /> Името на съпругата на Щосел &ndash; Галя, е напълно непознато в медийните среди. Единствено майка й доби известна популярност, след като Дидие съобщи, че точно тя е настояла Кеворк Кеворкян да се появи в Нова телевизия с &bdquo;Всяка неделя&rdquo;. В същото време обаче Галина Грудова е известна в ъндърграунд средите. Майката на близнаци е свързвана с покойния бос от ВИС Райко Кръвта, който се беше специализирал в търговията с оръжие, наркотици и ВИП компаньонки. <br /> <br /> <strong>Надежда НЕНОВА</strong><br /> <br type="_moz" />