Асен Йорданов - светът го тачи, ние се свеним
Първият човек, стъпил на Луната, казва: От него както аз, така и всички американски летци сме се учили на авиация
Първият човек, стъпил на Луната, казва: От него както аз, така и всички американски летци сме се учили на авиация
<strong>Националният граждански комитет на авиационната общественост у нас в отворено писмо предлага да се даде името „Асен Йорданов” на международното гражданско летище София, без да се променят неговите кодови характеристики по ICAO и JATA. Много световни летища носят името на личност, не само свързана със страната, но и световноизвестна, с принос към човечеството. Без съмнение точно такава личност е Асен Йорданов. На 2 септември тази година се навършват 120 години от рождението му. </strong><br /> <br /> Миналата година чествахме 100-годишнината от конструирането на първия самолет „Йорданов-1”, който е признат за изобретение, а датата 15 август 1915 г. се счита за начало на българското самолетостроене.<br /> <br /> Асен Йорданов е почетен гражданин на Ню Йорк, а портретът му е в “Залата на славните” на Нюйоркското летище “Ла Гуардия”. Винаги е изтъквал, че е българин. В “Ер Спейс музеум” са изложени негови вещи и записки. В Земята Греъм в Антарктика има залив Асен Йорданов, а в София - улица на негово име.<br /> <br /> Асен Йорданов е роден през 1896 г. в София. Има четири сестри. Още от малък е любознателен „техничар”. Едва постъпил в училището за пилоти „Луи Блерио” в парижкото предградие Етан, и избухва Балканската война. 16-годишен заминава за фронта като доброволец в състава на аеропланното отделение край Свиленград. <br /> <br /> След Междусъюзническата война Асен завършва гимназиалното си образование и авиационното училище и заминава на южния фронт.<br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong><br /> Участва в 84 въздушни схватки и е награден с офицерски кръст „За храброст”</strong></span><br /> <br /> Подписаният през 1918-а Ньойски договор забранява България да има авиация, самолетите й са унищожени, личният състав е уволнен. <br /> И тогава се намесва съдбата. През 1921 г. Американският аероклуб обявява международен конкурс за обиколка на Земята със самолет. За победителите е обявена награда от 1 млн. долара. <br /> <br /> Правителството на Александър Стамболийски <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>отпуска 6 хиляди долара за участието на Асен Йорданов<br /> </strong></span><br /> и неговия колега и приятел Гаврил Стоянов. Двамата пристигат в САЩ, но конкурсът не се провежда… защото няма други чуждестранни участници, каквото е условието на състезанието! <br /> <br /> Впечатлен от бурното развитие на северноамериканските щати, Асен остава зад океана. Рине сняг (снегоринът е негово изобретение), учи английски език, работи в заводите на “Къртис” и се „издига” до чертожник в конструкторското бюро на компанията. Паралелно завършва аероинженерство, химия, физика и радиоинженерство. Става главен конструктор на “Къртис” и член на конструкторските екипи на “Локхийд”, “Дъглас”, “Пайпър”, “Боинг” и “МакДоналд”. <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong><br /> С негово участие са създадени “летящата крепост” Б-17, </strong></span><br /> <br /> изтребителите P-38 „Лайтнинг” и “Къртис Хоук” 81, бомбардировачите Б-24 и Б-29, както и легендарният транспортен самолет “Дъглас” DC-3<br /> <br /> По лиценз в Съветска Русия произвеждат „Ли-2”, който е основен самолет както на „Аерофлот”, така и на българските въздушни линии в продължение на десетилетия.<br /> <br /> Но може би най-голямата заслуга на Асен Йорданов е неговата книга „Вашите криле”. Методиката за летателното обучение е новаторска и е призната за най-добрата. За поколения авиатори тя е била и все още е настолна книга. От миналата година е преведена и на български език.<br /> <br /> - Това е букварът на авиацията – казва генерал Борис Бонев, професор, доктор на техническите науки, генерал-майор от авиацията и председател на Националния граждански комитет. – Книгата е издадена през 1937 г. (на английски език) и е призната за уникален учебник на авиаторите. Преведена е почти веднага на всички езици, които се говорят в развиващите авиацията страни. Това първо издание на български език е израз на моралния дълг и признателност на всички, свързани с авиацията, към нейния автор. Ние <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>нямаме право да скриваме съществуването на такива българи</strong></span><br /> <br /> Преди десетина години ген. Борис Бонев участва в Московския авиационно-космически салон. Точно когато идва неговият ред да се представи пред аудиторията от руски и американски авиоконструктори, професионалисти от най-висока класа, прелита един ДС-3. <br /> <br /> - Това много ме улесни – казва Бонев. - Разказах за връзката на конструктора на ДС-3 Асен Йорданов, автор на „Вашите криле” – Джорданов, както те го знаеха - и България. <br /> <br /> Информацията има неочаквано въздействие. Ръководителят на американската делегация възкликва –„С книгата „Вашите криле” ставах и лягах, учейки се на авиация през 1943 г. И тя остана мой верен спътник за цял живот”. А руският домакин скромно добавя: ”Ти през 43-та година, а аз още от 41-ва правех същото”. Руснаците първи превеждат книгата „Вашите криле” и я издават в 100-хиляден тираж (още по времето на Сталин). <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong><br /> Великите сили са се учили от нашия българин, а ние дори не сме издали книгата на родния му език – казва Бонев </strong></span><br /> <br /> Асен Йорданов се превръща в легенда, наричат го Асен Джорданоф - Джери. Всяка година в колежите и университетите в Съединените щати тренират по 20 000 пилоти, които избират “горещите книги” (девет) на Асен Джорданоф като „най-достъпни за начално четиво и инструктажно пилотиране”. Нийл Армстронг, първият човек, стъпил на Луната, казва: “От него както аз, така и всички американски летци сме се учили на авиация”. Какво по-голямо признание от това…<br /> <br /> След Втората световна война фирмите на Асен Йорданов фалират и той насочва работата си върху сигурността при автомобилите - един от създателите на въздушната възглавница е. Негово дело е и апаратът “Джордафон” – първообраз на днешния телефонен секретар, който осигурява и конферентна връзка.<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>За изобретението на своя чичо „далечни събрания” (конферентна връзка)</strong></span><br /> <br /> в предговора на „Вашите криле” на български език Петър Атанасов – син на една от сестрите на Асен Йорданов, пише: ”След съдебно решение на името на Асен Йорданов в САЩ разрешават включване на устройства за обмен на информацията в общата комуникационна мрежа, това, което днес наричаме интернет”.<br /> <br /> Националният граждански комитет на авиационната общественост предлага <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>не само летище София да носи името на Асен Йорданов, но да се постави и негов паметник в района</strong></span><br /> <br /> Мемориален кът да привлича интереса на пътниците на терминал 2. Вече има и експонати за него – Петър Атанасов е изпратил пръстена, с който Йорданов винаги е летял, и собствения му екземпляр от първото издание на „Вашите криле”, което вече е библиографска рядкост.<br /> <br /> По искане на българския пилот след неговата кончина през 1967 г. прахът му е разпръснат в небето. Сега, 120 години след рождението на Асен Йорданов, да му отдадем заслужена почит и признание, като го върнем – символично, в родината му, с която се е гордял през целия си живот и винаги е подчертавал, че е българин.<br /> <br /> <br /> <strong>Нели ДИМИТРОВА </strong><br />