Какво се случва след разрешението на саудитките да шофират?
Страната е пословично богата и също така пословично известна с липсата си на надежден обществен транспорт
Коланът е сложен, двигателят е запален, а Лулва Шалуб си слага слънчевите очила и се отправя навън. Преди година подобна рутина няма как да бъде част от живота на Шалуб. Напротив, това е нещо необикновено.
За последните 12 месеца обаче много неща са се променили, защото преди година Саудитска Арабия най-накрая разреши на половината от населението си да шофира, пише dnes.bg
Шалуб вече не просто си е купила собствената кола, а и има право да я шофира. Стъпка, която й дава независимост.
"Звучи като нещо разумно, което да може да направиш. Но в продължение на десетилетия жените тук си купуваха коли, имената им фигурираха в документите, но не бяха допуснати зад волана", обяснява Шалуб пред BBC.
Страната е пословично богата и също така пословично известна с липсата си на надежден обществен транспорт. Да притежаваш кола и да я управляваш тук е необходимост.
"Сега карам себе си до работа, върша ежедневните си задачи, срещам се с приятели в заведения и кафета, без да има нужда да чакам за частен шофьор или пък някой мъж роднина, който да ме закара", казва арабката.
Година след промяната, тя просто въвежда адреса в GPS системата, ако има нужда, и не е нужно да дава обяснения на някого къде отива.
След като Саудитска Арабия вдигна забраната за шофиране на жените, това се отрази не само на самочувствието и ежедневието им, а и на джоба им.
Доскоро по-богатите жени в кралството са давали около $670 на месец за частни шофьори. И това е цената без да се броят административните такси за документите на мъжете шофьори, идващи основно от азиатските страни.
Много семейства са плащали за визата, престоя, всички проверки и понякога дори шофьорските курсове.
Радост и гордост
12 месеца жените вече са зад воланите в Саудитска Арабия, но макар и промяната да се е отразила на търговците, които вече таргетират и жените, обществото трудно се нагажда.
Шалуб си спомня, че когато тя за първи път качила своя приятелка на предната седалка и трима свои колеги мъже на задната седалка, привлякла доста погледи. В крайна сметка, това не било обичайна гледка.
"Поне за мен, да виждам жените шофьори, е повод за гордост и радост", обяснява Шалуб.
Наскоро се случило майка й и брат й да си поръчат такси до летището в Джеда в 4 сутринта. Били доста изненадани, когато колата дошла, а шофьорът им се оказала млада жена.
Попитали я дали била притеснена да вози пътници по това време на нощта и дали някога е била заплашвана или тормозена. Младата шофьорка отвърнала, че се чувства в сигурност на пътя и има контрол да избере кои пътници да качи.
Шалуб също казва, че до сега не й се е случвало да бъде тормозена от мъжете шофьори на пътя.
"Всъщност, законът застана на страната на жена шофьор в друга част на страната наскоро, когато тя засне мъж, който й правеше сексуални намеци и публикува видеото в социалните мрежи", пише Шалуб.
В крайна сметка мъжът бил арестуван, глобен с $1 333 и осъден на 10 месеца затвор.
Шалуб отбелязва и някои негативи - шофьорските курсове за жени са все още доста малко. Има дори списъци с чакащи, които искат да се научат да шофират.
Но малките победи са важни, в страната, която макар и да разреши на жените да шофират, все още иска съгласие от мъжете им настойници, за да им разреши да излязат от страната.
И все пак, арабките се надяват, че така както извоюваха победата си да застанат на шофьорската седалка, ще успеят да отстоят и други победи.