Кошмарът "Тракия": Кой какво знаеше и защо се стигна до кървавия ужас! Премълчаните и скрити истини

Преди мелето са били подадени над 10 сигнала на телефон 112 за депото, окървавило Ихтиман

Над 10 сигнала са били получени на тел. 112 за горящото сметище край Ихтиман, пушекът от което предизвика верижните катастрофи, които вчера окървавиха магистрала „Тракия“. Те са започнали да постъпват още седем дни преди ПТП-тата, при които повече от 30 души пострадаха, а двама, в това число бебе, са с опасност за живота. Обажданията са били заради пожар и силно задимяване в района, както и за почти нулева видимост на пътя. 

Сметището е едно от над стоте опасни открити депа в страната, които от 8 години Еврокомисията настоява да бъдат закрити. От тях в момента в експлоатация вече са само 32, като това в Ихтиман не е сред тях. То се нарежда в редиците на закритите, но все още нерекултивирани депа, чийто брой е около 70. Те са във висящо положение, като не е ясно кой точно ги контролира. 

По принцип отговорност за откритите сметища носят кметовете, а екоинспекциите са длъжни регулярно да ги проверяват. В случая с Ихтиман обаче местната власт е категорична, че вече не носи отговорност. (Какво още стана ясно за кмета на Ихтиман може да видите ТУК). От екоинспекцията обаче твърдят точно обратното – че по закон кметът е този, който трябва да наблюдава обекта до края. Още по-абсурдното пък е, че макар да е известен факт, че сметищата са лесно запалими, пожарната няма никакви регулярни контролни функции над тях.

По информация на Агенция „Пътна инфраструктура“ причината за тежкия сблъсък край Ихтиман е именно задимяването рано сутринта в сряда. Ниската видимост на пътя е ключовият фактор, заради който се стига до три катастрофи и в двете посоки на магистрала „Тракия“ в един и същи участък.

Оказва се, че освен сигналите, подадени на 112, на 29 юни според собствените си твърдения сигнал за запалване на сметището, но към екоинспекцията е подал и кметът на Ихтиман Калоян Илиев. Местната власт започнала да засипва с пръст сметището, но според експертите в дълбочина е останало тлееше огнище, което през почивните дни отново е предизвикало пожар.

Изказване пред радио „Фокус“ на комисар Тошко Бързилов, началник на Националния оперативен център на ГД „Пожарна безопасност и защита на населението“, от неделя гласи, че „няма опасност за движението по автомагистрала „Тракия“ заради пожара на сметището. Не били предприети и мерки за обезопасяването на пътя.

Депото за отпадъци е било запалено още миналата седмица през нощта най-вероятно от роми, които ежедневно обикалят там в търсене на нещо ценно. Официалните причини са „самозапалване“ от високите температури. Пожарните екипи пък са пристигнали още в неделя сутринта и са започнали гасенето. Заради спецификата на терена обаче то можело да продължи още поне седмица.

Причината е, че сметището просто тлеело в дълбочина и никаква техника не можело да достигне до мястото на бедствието, тъй като щяла да пропадне. За това било предприето само обливане с вода. Това обаче не спирало задимяването.

Първоначално обявената причина за катастрофата беше лятна мъгла, която се стелела над пътя. Метеорологичната служба на БАН обаче отрекоха да са регистрирали такова явление в района на катастрофата.

Мъглите там не били рядкост, но не и по това време на годината и при тази метеорологична обстановка. На спътниковата снимка също не се виждала мъгла в района на Ихтиман. 

Повече конкретика внесе главният секретар на МВР Младен Маринов, който обясни пред БЛИЦ, че се проверява версията за задимяване от сметището като основна причина.

Интересен факт е, че сметището е трябвало да бъде проверено точно в неделя от РИОСВ, като акцията е била част от повече от 30 инспекции в района.

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ!

Източник: в. Монитор