Не е за вярване каква цена удари бюлетината за местния вот

За четири години цената на хартията скочила с 13%, ЦИК отделя малко над 6,121 млн. лева за изработването

Малко над 32 стотинки излиза цената на една бюлетина за местните избори на 27 октомври. Това стана ясно от доклада на ЦИК към обществената поръчка за изработката на самите бюлетини, изготвен след проведените преговори между изборната комисията и БНБ, която по закон е задължена да ги отпечата, уточнява в. Монитор.

На последния евровот през май бюлетината струваше 20 стотинки, а на президентските избори през 2016-та, а след това и на извънредните парламентарни през 2017 г. – малко над 18 стотинки.

Причината за реално двойния й скок пък се оказва драстичното оскъпяване на целия процес на отпечатване през последните няколко години – от цената на самата хартия, през инфлацията, до отказ на един от подизпълнителите да участва в процедурата, заедно с БНБ, поради краткото време и сложността на самите бюлетини.

От печатницата на БНБ изтъкнали, че цената на хартията се е увеличила с 13% и 7,6% инфлация от 2015 до 2019 година. По-високата цена била обоснована и от по-големия брой подизпълнители, които БНБ ще ползва, за да се справи с обема, срока и сложността на поръчката.
За тази цел от печатницата на БНБ ще ползват още шест други фирми, като обикновено се нуждаят от услугите само до две компании. ЦИК ще отдели за изработката на бюлетините малко над 6,121 млн. лева, като за първия тур ще са нужни малко над 19 млн.

Както „Монитор“ вече писа, за местните избори ще трябва да се отпечатат 2565 вида бюлетини. Точно 265 вида са тези за гласуване за общински съветници, също толкова са и за кмет на община.

В по-големите градове, каквито са София, Пловдив и Варна, гражданите трябва да изберат и кметове на райони. Този вид бюлетини са 35 вида. Най-много - около 2000, са бюлетините за гласуване за кмет на кметство.

Иначе ЦИК започна да събира и оферти за осъществяване на разяснителната кампания на вота, като предстои да сключи договор за социален маркетинг.

Това ще включва управление на съдържанието във фейсбук страницата на ЦИК, реклама във социалните мрежи - фейсбук, инстаграм и месинджър чрез спонсорирани постове, имиджова реклама, таргетиране към потребители.

За целта от ЦИК ще отделят малко на 16 000 лева, срещу които изпълнителят трябва да гарантира поне 2 500 000 импресии и 50 000 гледания на клип.

Фандъкова: Основни опоненти са ми популизмът и лъжата
Хората не очакват оправдания, а очакват да дадем решенията и да поправяме тези грешки и да вървим напред. Заставам пред хората с готови проекти, зад които стои много работа и ясни източници на финансиране“. Това заяви пред Нова телевизия столичният кмет Йорданка Фандъкова, която е кандидат за четвърти мандат.

„Моите условия като кандидат за кмет на София винаги са свързани с проектите за развитието на града. Никога средствата не идват даром. Трябва много да се работи, да се подготвят проекти и да се защитават и г-н Борисов отлично знае това", добави Фандъкова.

По думите й основните опоненти в тази кампания са популизмът, лъжата и манипулациите. Ще търси подкрепа от всички хора, които искат промяната и развитието на града да продължи с още по-бързи темпове.

Междувременно през уикенда от ДПС дадоха заявка, че искат да спечелят поне в още един областен град в Северна България.