Уелкъм ин Бългерия или иначе казано Изгубени в превод@

Според езика на социалните мрежи Николета Лозанова е „инфлуенсър“, мотелът на Азис има над 40 милиона „рийча“, а Гери-Никол тресе дупара с хаштаг #luxuryismylife

В началото на Фейсбук бяхме само събирачи на лайкове и знаехме, че ако сръчкаш някого, който не отговаря на рикуеста ти за приятелство, той може да ти отговори с доброто старо мълчание, което на езика извън компютърния монитор означава чисто и просто „разкарай се“. С еволюцията на мрежата от платформа за гръмки изказвания на редови комплексари и мост между позагубени във времето и континентите познати до мощен маркетингов инструмент в речника ни нахлуха доста нови термини.

Един от тях е „инфлуенсър“ и малко по-долу ще ви обясним какво се крие зад смисъла на думичката, която по-възрастните, но скарани с мишката интелектуалци могат да сбъркат с коварния грип, по-известен като Испанската болест. За да напомпате броя на последователите си в Инстаграм, трябва да използвате правилните хаштагове – те ще помогнат на потребителите да открият вашите снимки, ако те съвпадат с търсения предмет. Броят на споделянията в Туитър носи звучното име ретуит, а когато дадена тема или нейният субект пробият като херпес в стената на поне 30% от приятелите ви, то честито – те са станали вайръл. Ако ви мързи да питате Google или новия си едва напъпил колега стажант що са то понятия като LMS (Like My Status), хвърлете поглед към част от най-използваните термини от социалните мрежи по-надолу.

Инфлуенсър (Influencer)
Идва от глагола Influence, който на английски значи „повлиявам, оказвам въздействие“. Обикновено с такъв етикет се сдобиват хора, които имат сериозна фен база в социалните мрежи, а имиджът – от външния вид до посланията, които лансират, им позволява да формират вкусове и нагласи. Това, разбира се, се използва от бизнеса под формата на платени постове за лансиране на продукти или бартер, в който звездата тества дадена услуга и споделя с последователите си мнение за нея. Една добра дума или препоръка на даден бранд значи нов брой клиенти. Ярък пример за инфлеунсър, формиран от българската медийна действителност, е Николета Лозанова. От Мис Плеймейт, през футболната съпруга, на която таблоидите бързат да закачат фатален ореол, до водеща на папарашко предаване в национален ефир, Николета е модел, който може да продаде всичко. Дистрибутори на мигли, спрейове за тен и аксесоари за кученца спят пред вратата й, фитнес инструктори й плащат по 2000 лв. за пост, за да се щракне топлес с книгата им със съвети за съвършена коремна преса, а магазините за обувки падат в краката й като домино.

Хаштаг (Hashtag)

В кварталната градинка или училищния двор със сигурност ще видите група от по-„светнатите“ тийнейджъри, която споменавайки „хаштаг“ свива пръсти в импровизирани въздушни кавички и така маркира някой мега оригинален „авторски“ лаф като „Господ прощава, но махмурлука и аз не“. Тази народняшка мантра действително би могла да се пласира и в уеб пространството, а знакът #, който в IT технологиите се обозначава важна информация, може да я превърне в хаштаг и магнит за купонджии от по-горните класове. Комбинацията от четири чертички служи като етикет и превръща дадена тема в лесна за откриване от потребителите. Генезисът на думичката се крие в Туитър, но днес тя е осиновена от всички социални мрежи. Правилният хаштаг е невидимия гид, който отвежда хората до даден продукт или личност. Извън генерирането на интересно съдържание хаштага е ракетата носител за по-голям брой клакьори пред вашия профил. Според Webstagram има 20 супер популярни хаштага, чиято употреба е задължителна, ако искате егото ви да расте паралелно с цифрата на онлайн агитката ви - сред тях са #love, #instagood, #photooftheday, #fun и #selfie. Заветният знак за хаштаг се мъдри пред слоганът на всяка уважаваща себе си рекламна кампания, но пример за това как може да се превърне в част от градския фолклор у нас е Гери-Никол и тираджийският й химн „Яката дупара“ (#ЯкатаДупара). Освен с вещите си умения в туърка поп стралетката, която едва миналата пролет завърши училище, привлича в Инстаграм невръстните си фенове с послания от типа на #luxuryismylife („луксът е моят живот“).

Чек-ин (Check-In)
Всички сме го използвали на съответното гише на летището, където лелка с безизрана кашкавалена физиономия проверява изрядността на документа и билета ни. Терминът прохожда във Forsquare (социална мрежа са смартфони, базирана на местонахождението), но и Фейсбук доста го използва. Означава, че някой се е отбелязал или „чекнал“ на дадена локация и че в момента е там. Ако искате да погъделичкате ексхибициониста в себе си без да снимате чинията с храната си, да подскажете на глутницата си от ухажори колко дебел е портфейла на конкуренцията им, или просто да предизвикате завистта на кварталните си дружки от салона за маникюр, то „чек-ин“ е вашия код към воайорското щастие.

Вайръл (Viral)

Използва се когато съдържание, пост или друг вид информация предизвиква висок интерес и се разпространява бързо между потребителите чрез споделяне. Статус с вирален ефект значи публикация, която за кратко време достига до голям брой хора в социалните мрежи, чрез многократно шерване, ретуитване и т.н. Актуален пример – Мис Плеймейт 2017 Нора Недкова гостува в „Шоуто на Слави“ и в опит да защити злополучната Мис България Тамара Георгиева казва, че злобата на българина е накарала „толкова милиарди хора“ да напуснат страната. После уточнява, че е „био жена“ и няма грам силикон по себе си, а след това се впуска във философски размисли за тежестта на короната. Не сме броили броя на споделянията на видеото с интервюто й, защото със сигурност е ударил тавана на лятното кино.

Нотификейшън (Notification)
Ако сте част от аналоговото поколение, чиито първи досег с технологиите е бил шайбата на телефона, то думичка като „нотификейшън“ ще ви звучи или като вид кожно заболяване, или като неясна заплаха за военни действия. Най-близкия български аналог в случая е „известие“, но той се използва само от най-големите лаици в нета. Какво значи? Уведомяване на потребител (чрез съобщение или мейл) за някакво събитие, действие, взаимодействие в социалните мрежи. Ако сте последвали Ким Кардашиян, например, по всяко време на денонощието Фейсбук ще ви уведомява за всяка случайна вибрация, разклатила чашата с шампанско върху задника й.

Рийч (Reach)

Буквално значи „стигам, достигам“ и в контекста на маркетинга в социалните мрежи може най-общо да се разбира като брой на потребителите, които са видяли определено съдържание.

Organic reach (Органичен рийч) се използва за броят на хората, до които достига определено съдържание (например, споделени постове във Фейсбук) без то да е промотирано, или да е платена реклама за него. Ако Азис, например, търси спонсор за грандиозен клип, на среща с потенциалните си партньори той спокойно може да закове бюджетите им с изречението „Видеото към „Мотел“ има над 40 милиона реални гледания в YouTube, съответно рийч от същия брой домакинства.“

Меншън (Mention)
Споменаване на юзър в социалните мрежи. За да меншнете някого в свое откровение, парче или пиянска снимка с хранителен апокалипсис, обикновено трябва да изпишете кльомба пред неговото потребителско име. Споменатият потребител получава нотификация за менша.

Стена (Wall)
За феновете на „Игра на тронове“ споменаването на тази дума автоматично ги пренася на Вала – ледената стена, която пазеше обитателите на Вестерос от всички опасни елементи, дебнещи на север. За всеки човек, достатъчно голям, за да работи с телефон и интернет, обаче, това е „стена“, или пространството, в което публикувате съдържание. Съответно и вие можете да пишете по стените на вашите приятели, да споделяте снимки и видео. От там те могат да пишат коментари.

Фийд (Feed)
Началната страница, която виждате при влизане във Фейсбук съдържа «фийд“ (есенция) от всичко, което се случва в социалната мрежа (по-конкретно с вашите приятели и страници, които харесвате).

Лайк (Like)
Един щръкнал палец рейтинг повдига. Бутонът Like (“харесай”) във Фейсбук е универсална демонстрация на одобрение за всичко предложено по трасето – от намалени магнитни наколенки и спрей против гъбички на ноктите до позиция на президент и рецептите за кекс на холивудска знаменитост. Харесванията служат и за разпространяване на слуха за даден материал. Колкото повече лайкове събере даден пост, толкова по-широко разпространен ще бъде той във Фейсбук.

Таг и Ънтаг (Tag/Untag)
Прилага се в отбелязване на хора в снимките – иначе казано, поощрявате клюкарския елемент на Фейсбук или Инстаграм, правейки поименен разбор на лицата от компанията си. Логично, Untag е функция, която ви позволява да премахнете тага от снимката, ако смятате, че е неудачен и ви засрамва. Опцията за Tag може да се контролира през настройките и да се забрани.

Ънфренд (Unfriend)
Лекотата, с която бутона за разприятеляване влиза в употреба и руши мостове между хората, е плашеща. Казано на шлагерния език на „Сигнал“ „ънфренд“-бутона ще звучи като „Сбогом, дано си щастлива“ и изтрива от списъка с контактите ви даден потребител. От там и опциите да се свързва с вас през месинджър минават на командно дишане.

Събскрайб (Subscribe)
Добрата стара думичка „абонамент“ остана в ерата на модната библия от соца „Бурда“ и на първообраза на лайфстайл журналистиката „Паралели“. В социалните мрежи използваме subscribe и така следм плътно статусите, постовете и новостите както от потребителски профили, така и от бизнес страници. То е чудесен инструмент да се следи какво правят публичните личности и брандовете.

Шер (Share)
Не, не се оглеждайте за легендарната певица с арменски корен, която направи първите си стъпки в шоубизнеса в дует със съпруга си Сони, а днес инвестира милионите си в пластични операции. В сленга на социалните мрежи „шер“ бележи споделяно, както харесването на съответния статус.

АДАПТАЦИЯ КЪМ ВИРТУАЛНАТА РЕАЛНОСТ

Фейсбук нахлу и в Оксфордския речник

Ретуит като препратка или препечатване на чужда реплика/статус влезе в кратката версия на Оксфордския речник на английския език. Престижното издание отчете социалните мрежи като фактор във формирането на съвременната градска култура и реч и с термини като „woot”, с които онлайн изразяваме възторжен възглас, както и „noob”, което се използва за новобранец в дадена област. Речникът е обновен с общо 400 нови думи и сред тях се класира и абревиатурата OMG (“О, Боже мой“), използвана като емоционална реакция повсеместно от милиарди потребители онлайн.

Специалисти отбелязват, че през последните години се наблюдава ускорена еволюция на езика като не само се появяват нови думи, а и се видоизменя смисъла на старите. Конкретният пример тук, който авторите на коментара посочват е думата follower, която доскоро се употребяваше единствено в смисъл на „последовател”. Сега това е преди всичко термин за човек, проследяващ акаунти в социалната мрежа.

Източник: в. Монитор