Академик Арбатов разкри какви ще са последиците за Русия след катастрофата с Боинга
Има три варианта в кардинално променената обстановка, смята известният политолог
Западът побърза да вмени на Русия отговорността за свалянето на малайзийския пътнически Боинг-777 над източноукраинска територия, контролирана от опълченците, пише "Независимая газета". Окончателна яснота обаче ще има, щом приключи международното разследване под егидата на Международната организация за гражданска авиация (ИКАО), посочва изданието.
Трагедията на 17 юли кардинално променя структурата на украинския конфликт, бушуващ месеци наред - това е вече истинска война между Киев и силите, подкрепяни от Русия, коментират пред вестника западни наблюдатели.<br /> <br /> "Без съмнение ще се засилят гласовете за мащабни санкции срещу Русия, макар че досега европейските лидери се мъчеха да избягват по-нататъшната конфронтация с Москва", прогнозира всекидневникът.<br /> <br /> Помолен да коментира възможните последици за връзките на Русия със Запада, политологът акад. Алексей Арбатов, син на прочутият учен и политолог Георгий Арбатов, представя "три основни варианта".<br /> <br /> Ако стане ясно, че самолетът е свален от сепаратистите с получени от Русия ракети "Бук", предстои "нова вълна твърди санкции срещу Русия. Този път към тях ще се присъедини и ЕС".<br /> <br /> Ако обаче "въпросите, зададени от руския зам.-министър на отбраната Анатолий Антонов, поставят Киев в деликатно положение, очаквам промяна в позицията на Запада - по-малък натиск върху Москва и далеч по-силно въздействие върху Киев", разсъждава експертът.<br /> <br /> <a href="https://www.blitz.bg/index.php?news=280210" target="_blank"><span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>В събота, както БЛИЦ вече съобщи, Антонов отправи 10 въпроса към ръководството на украинските въоръжени сили на Украйна</strong></span></a>, като предложи Киев да информира международната общност за своите авиационни и зенитни ракети, за да могат експертите да се произнесат с каква система е бил свален пътническият Боинг. Засега властите в Украйна не са отговорили на нито един от тези 10 въпроса: <br /> <br /> <em>1. Украинските власти мгновенно определиха кой е виновен за трагедията и това, разбира се, по тяхно мнение са опълченците. Върху какво се основават тези изводи?<br /> <br /> 2. Може ли Киев официално да огласи всички детайли от използването на системите "Бук" и най-вече защо тези системи са на позиции там след като опълченците нямат самолети?<br /> <br /> 3. Какви са причините за бездействието на украинските власти по сформирането на международна комисия и кога тя ще започне да действа? Това очаква международната общност.<br /> <br /> 4. Готови ли са представителите на въоръжените сили на Украйна да представят на международни експерти документи за отчета на ракетите клас "въздух-въздух и "земя-въздух" от боекомплектите на зенитните ракетни комплекси? Това е много важен въпрос, който ще помогне да бъде определено какви системи са били използвани слещу малайзийския Boeing 777.<br /> <br /> 5. Ще бъдат ли предоставени на международна комисия данни от средствата за обективен контрол за движението на самолетите от ВВС на Украйна в деня на трагедията?<br /> <br /> 6. Защо украинските диспечери са допуснали отклонение на самолета на север, в посока на т.нар. антитерористична операция, която официален Киев провежда срещу народа в югоизточната част от своята страната?<br /> <br /> 7. Защо не е било затворено напълно за граждански самолети въздушното пространство над зоната на бойните действия? Още повече, че в този район е нямало пълно покритие на радиолокационните средства за навигация.<br /> <br /> 8. Може ли Киев да коментира съобщенията в социалните мрежи на испанския авиодиспечер, работещ в Украйна, че сваленият Boeing е бил съпровождан от два украински самолета?<br /> <br /> 9. Защо Службата за сигурност на Украйна започна да обработва записите от разговорите на украинските диспечери с екипажа на Boeing и данните от украинските радари без присъствието на международни представители?<br /> <br /> 10. Как са отчетени уроците от предходната аналогична кататрофа с руския Ту-154 над Черно море? Тогава ръководството на Украйна до последния момент отричаше причастността на украинските въоръжени към тази трагедия и едва след като представихме неопровержими факти, се разбра кой е истинският виновник за нея. </em><br /> <br /> Ако пък "ИКАО стигне до извода, че няма начин точно да установи причините за катастрофата и въпросът е изключително заплетен", "тежки санкции по сектори няма да има", но "Западът ще е склонен да вземе страната на Киев, а не на Москва" и "пукнатината между Русия и Запада ще се задълбочава", твърди академик Арбатов.<br /> <br /> Най-важното е никоя страна да не упражнява натиск върху комисията на ИКАО - безпристрастно разследване ще е в интерес най-вече на Русия, добавя той.<br /> <br /> Основните надежди на Русия са разследването да е независимо и резултатът - признат в света, изтъква и "Комерсант". Ситуацията около свалянето на Боинга в Украйна се превръща в ключов фактор за световната политика - от разследването зависи и бъдещето на отношенията между Русия и Запада, пояснява вестникът.<br /> <br /> Изводите на ИКАО няма да решат нещата - "несъгласната с тях страна или страни явно ще се втурнат да оспорват тези заключения. Същевременно натискът на Запада върху Русия ще расте при всяко положение", коментира от своя страна наблюдателят Сергей Ознобишчев.<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ</strong></span><br /> <br /> <br /> <br /> <br />