София, България
02 Апр. 2015, 09:36
99774 прочита
0 коментара
По повод очакваното официално пускане в експлоатация на отсечката на метрото от Летище „София” до метростанция „Цариградско шосе”, което най-вероятно днес ще стане с много фанфари и рязане на лентички, добре би било да видим събитието и от една по-различна гледна точка. Това се посочва в анализ на Гражданска инициатива за релсов и обществен транспорт.
Ето какво са пресметнали те от гледната точка на обикновения пътник, който твърде често страда най-много от зле построена, зле проектирана и неефективна инфраструктура: <br />
<br />
Какво ще бъде реалното време на придвижване само с метро?<br />
<br />
Слизайки от влака на Централна гара, заедно с целия багаж и разстоянието, което е поне 400 метра по права линия (а има и две стълбища – от перона на влака и до перона на метрото), времето за придвижване на един здрав човек, с нормално темпо, би било поне 5-6 минути. А след като слезем на метростанцията, средното време за чакане на мотриса (тъй като обикновено по 2-рия метродиаметър интервалът е 8 мин.), би било 4-5 минути.<br />
<br />
Само дотук, вече се натрупаха 9 минути. <br />
<br />
По разписание, в сайта на Метрополитен излиза, че влакчето ще пътува от метростанция „Централна ЖП гара” до метростанция „Сердика” 3,30 мин. Тъй като се качихме на 2-рия метродиаметър, ще трябва да се прекачим на метростанция „Сердика” на 1-вия метродиаметър. Само ходенето пеша из тунелите, без да се загубите (защото има и такава опасност), ще ви отнеме още 5 минути. Следва чакане на влака, средно – 3-4 минути. Предвид, че в час пик влаковете са през 2-3-4 минути, но извън този часови пояс, достигат 8-10 мин. като интервал. Дотук станаха минимум 21,30 минути, а още не сме потеглили за летището.<br />
<br />
Пропуснахме да споменем, че не всички влакове ще стигат до летището. Влаковете през един ще ходят и до „Бизнес парк София” в „Младост 4”, така че чакането може да се окаже и 6-7 и повече минути, но ние приехме, че имаме късмет. <br />
<br />
Качваме се благополучно на влакчето и продължаваме да си гледаме часовника. В сайта на Метрополитен, според разписанията се вижда, че от метростанция „Сердика” до метростанция „Цариградско шосе”, метрото пътува 20 минути. Тъй като ще има още 4 метростанции до летище „София”, залагаме поне още 12 минути пътуване. Достигаме до метростанция „Летище София - Терминал 2” и като прибавим още 2-3 минути ходене, за да стигнем до местата за чекиране на багаж, успяхме да се придвижим от Централна гара до Терминал 2 за около 56 минути. <br />
<br />
А какво да кажем за хората, които пътуват за Терминал 1?<br />
<br />
И за да не звучи като заяждане, отворете си страницата на https://tfl.gov.uk/ (Лондонското "ЦГМ") и вижте как се изчисляват времената за придвижване.<br />
<br />
Това не означава, че сме против метрото в София, но категорично смятаме, че то се изгражда така, че не се взима предвид най-важното - удобството на пътника.<br />
<br />
Това изключително ясно се вижда от изградената метростанция на летището, която вместо да е под терминала или долепена плътно до него (за да се спести време за ходене, а и възможността хората да се придвижват изцяло на закрито, а не да ги вали дъжд и сняг), е отдалечена на поне 30-40 метра от входа на летището.<br />
<br />
От друга страна, стигането от гарата до летището има и друг алтернативен маршрут - градска железница плюс метро. Реално при този вариант (както е почти в цяла Европа), директно пътувате от Перник, Банкя, Своге и влакът ви продължава след Централна гара до гара "Искър" да речем (тоест тук обслужвате цялата Софийска област, а не само град София). Ако пътническите влакове на БДЖ са на интервал дори 30 минути от всяка от дестинациите в най-натоварения участък от Централна гара до гара "Искър", влаковете могат да достигнат такт от 10 минути , времето за пътуване ще се скъси значително, още повече, че вече е изградена специална жп спирка "Дружба" между гара "Подуяне" и гара "Искър". <br />
<br />
Какво показва проучването ни?<br />
<br />
Ако влаковете на градската железница са през 10-15 минути (нещо съвсем естествено в час пик дори в страна като Чехия) от "Ларго"-то ще можем да стигнем абсолютно конкурентно с метро и градска железница за същото време, за което ще стигнем само с метро по първия метродиаметър до летището. И това не е непременно лошо и опасно. Това е друга алтернатива за гражданите и възможност общественият транспорт да привлече нови пътници и съответно шанс да намалеят пътуванията с личен автомобил. Само сътрудничеството между видовете обществен транспорт, а не фаворизирането на един единствен такъв за сметка на всички останали може да даде реалната алтернатива на тези, които пътуват към и от летище "София", е изводът в в анализа на Гражданска инициатива за релсов и обществен транспорт. <br />
<br />
<span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ</strong></span><br />
<br />
<br />
<br />
<br />
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
OЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Шоубизнес
Голяма драма в семейството на Драгана Миркович, тя моли да бъде оставена на мира
28 Март 2024, 22:05
Войните
Army Times: Ликвидират Зеленски, Малюк и Буданов след терористичния акт в Москва?
28 Март 2024, 20:50
Столица
В бежанския център в "Овча купел" гъмжи от въоръжени ченгета, ето какво става
28 Март 2024, 20:26
0 Коментара: