По повод очакваното официално пускане в експлоатация на отсечката на метрото от Летище „София” до метростанция „Цариградско шосе”, което най-вероятно днес ще стане с много фанфари и рязане на лентички, добре би било да видим събитието и от една по-различна гледна точка. Това се посочва в анализ на Гражданска инициатива за релсов и обществен транспорт.
Ето какво са пресметнали те от гледната точка на обикновения пътник, който твърде често страда най-много от зле построена, зле проектирана и неефективна инфраструктура: <br /> <br /> Какво ще бъде реалното време на придвижване само с метро?<br /> <br /> Слизайки от влака на Централна гара, заедно с целия багаж и разстоянието, което е поне 400 метра по права линия (а има и две стълбища &ndash; от перона на влака и до перона на метрото), времето за придвижване на един здрав човек, с нормално темпо, би било поне 5-6 минути. А след като слезем на метростанцията, средното време за чакане на мотриса (тъй като обикновено по 2-рия метродиаметър интервалът е 8 мин.), би било 4-5 минути.<br /> <br /> Само дотук, вече се натрупаха 9 минути. <br /> <br /> По разписание, в сайта на Метрополитен излиза, че влакчето ще пътува от метростанция &bdquo;Централна ЖП гара&rdquo; до метростанция &bdquo;Сердика&rdquo; 3,30 мин. Тъй като се качихме на 2-рия метродиаметър, ще трябва да се прекачим на метростанция &bdquo;Сердика&rdquo; на 1-вия метродиаметър. Само ходенето пеша из тунелите, без да се загубите (защото има и такава опасност), ще ви отнеме още 5 минути. Следва чакане на влака, средно &ndash; 3-4 минути. Предвид, че в час пик влаковете са през 2-3-4 минути, но извън този часови пояс, достигат 8-10 мин. като интервал. Дотук станаха минимум 21,30 минути, а още не сме потеглили за летището.<br /> <br /> Пропуснахме да споменем, че не всички влакове ще стигат до летището. Влаковете през един ще ходят и до &bdquo;Бизнес парк София&rdquo; в &bdquo;Младост 4&rdquo;, така че чакането може да се окаже и 6-7 и повече минути, но ние приехме, че имаме късмет. <br /> <br /> Качваме се благополучно на влакчето и продължаваме да си гледаме часовника. В сайта на Метрополитен, според разписанията се вижда, че от метростанция &bdquo;Сердика&rdquo; до метростанция &bdquo;Цариградско шосе&rdquo;, метрото пътува 20 минути. Тъй като ще има още 4 метростанции до летище &bdquo;София&rdquo;, залагаме поне още 12 минути пътуване. Достигаме до метростанция &bdquo;Летище София - Терминал 2&rdquo; и като прибавим още 2-3 минути ходене, за да стигнем до местата за чекиране на багаж, успяхме да се придвижим от Централна гара до Терминал 2 за около 56 минути. <br /> <br /> А какво да кажем за хората, които пътуват за Терминал 1?<br /> <br /> И за да не звучи като заяждане, отворете си страницата на https://tfl.gov.uk/ (Лондонското &quot;ЦГМ&quot;) и вижте как се изчисляват времената за придвижване.<br /> <br /> Това не означава, че сме против метрото в София, но категорично смятаме, че то се изгражда така, че не се взима предвид най-важното - удобството на пътника.<br /> <br /> Това изключително ясно се вижда от изградената метростанция на летището, която вместо да е под терминала или долепена плътно до него (за да се спести време за ходене, а и възможността хората да се придвижват изцяло на закрито, а не да ги вали дъжд и сняг), е отдалечена на поне 30-40 метра от входа на летището.<br /> <br /> От друга страна, стигането от гарата до летището има и друг алтернативен маршрут - градска железница плюс метро. Реално при този вариант (както е почти в цяла Европа), директно пътувате от Перник, Банкя, Своге и влакът ви продължава след Централна гара до гара &quot;Искър&quot; да речем (тоест тук обслужвате цялата Софийска област, а не само град София). Ако пътническите влакове на БДЖ са на интервал дори 30 минути от всяка от дестинациите в най-натоварения участък от Централна гара до гара &quot;Искър&quot;, влаковете могат да достигнат такт от 10 минути , времето за пътуване ще се скъси значително, още повече, че вече е изградена специална жп спирка &quot;Дружба&quot; между гара &quot;Подуяне&quot; и гара &quot;Искър&quot;. <br /> <br /> Какво показва проучването ни?<br /> <br /> Ако влаковете на градската железница са през 10-15 минути (нещо съвсем естествено в час пик дори в страна като Чехия) от &quot;Ларго&quot;-то ще можем да стигнем абсолютно конкурентно с метро и градска железница за същото време, за което ще стигнем само с метро по първия метродиаметър до летището. И това не е непременно лошо и опасно. Това е друга алтернатива за гражданите и възможност общественият транспорт да привлече нови пътници и съответно шанс да намалеят пътуванията с личен автомобил. Само сътрудничеството между видовете обществен транспорт, а не фаворизирането на един единствен такъв за сметка на всички останали може да даде реалната алтернатива на тези, които пътуват към и от летище &quot;София&quot;, е изводът в в анализа на Гражданска инициатива за релсов и обществен транспорт. <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ</strong></span><br /> <br /> <br /> <br /> <br />