Експерти разбиха мита, че със софийското метро ще се стига бързо от Централна гара до летището

Скептици правят сметки още преди да са зазвучали тържествените фанфари по откриването на новата линия

По повод очакваното официално пускане в експлоатация на отсечката на метрото от Летище „София” до метростанция „Цариградско шосе”, което най-вероятно днес ще стане с много фанфари и рязане на лентички, добре би било да видим събитието и от една по-различна гледна точка. Това се посочва в анализ на Гражданска инициатива за релсов и обществен транспорт.

Ето какво са пресметнали те от гледната точка на обикновения пътник, който твърде често страда най-много от зле построена, зле проектирана и неефективна инфраструктура: <br /> <br /> Какво ще бъде реалното време на придвижване само с метро?<br /> <br /> Слизайки от влака на Централна гара, заедно с целия багаж и разстоянието, което е поне 400 метра по права линия (а има и две стълбища &ndash; от перона на влака и до перона на метрото), времето за придвижване на един здрав човек, с нормално темпо, би било поне 5-6 минути. А след като слезем на метростанцията, средното време за чакане на мотриса (тъй като обикновено по 2-рия метродиаметър интервалът е 8 мин.), би било 4-5 минути.<br /> <br /> Само дотук, вече се натрупаха 9 минути. <br /> <br /> По разписание, в сайта на Метрополитен излиза, че влакчето ще пътува от метростанция &bdquo;Централна ЖП гара&rdquo; до метростанция &bdquo;Сердика&rdquo; 3,30 мин. Тъй като се качихме на 2-рия метродиаметър, ще трябва да се прекачим на метростанция &bdquo;Сердика&rdquo; на 1-вия метродиаметър. Само ходенето пеша из тунелите, без да се загубите (защото има и такава опасност), ще ви отнеме още 5 минути. Следва чакане на влака, средно &ndash; 3-4 минути. Предвид, че в час пик влаковете са през 2-3-4 минути, но извън този часови пояс, достигат 8-10 мин. като интервал. Дотук станаха минимум 21,30 минути, а още не сме потеглили за летището.<br /> <br /> Пропуснахме да споменем, че не всички влакове ще стигат до летището. Влаковете през един ще ходят и до &bdquo;Бизнес парк София&rdquo; в &bdquo;Младост 4&rdquo;, така че чакането може да се окаже и 6-7 и повече минути, но ние приехме, че имаме късмет. <br /> <br /> Качваме се благополучно на влакчето и продължаваме да си гледаме часовника. В сайта на Метрополитен, според разписанията се вижда, че от метростанция &bdquo;Сердика&rdquo; до метростанция &bdquo;Цариградско шосе&rdquo;, метрото пътува 20 минути. Тъй като ще има още 4 метростанции до летище &bdquo;София&rdquo;, залагаме поне още 12 минути пътуване. Достигаме до метростанция &bdquo;Летище София - Терминал 2&rdquo; и като прибавим още 2-3 минути ходене, за да стигнем до местата за чекиране на багаж, успяхме да се придвижим от Централна гара до Терминал 2 за около 56 минути. <br /> <br /> А какво да кажем за хората, които пътуват за Терминал 1?<br /> <br /> И за да не звучи като заяждане, отворете си страницата на https://tfl.gov.uk/ (Лондонското &quot;ЦГМ&quot;) и вижте как се изчисляват времената за придвижване.<br /> <br /> Това не означава, че сме против метрото в София, но категорично смятаме, че то се изгражда така, че не се взима предвид най-важното - удобството на пътника.<br /> <br /> Това изключително ясно се вижда от изградената метростанция на летището, която вместо да е под терминала или долепена плътно до него (за да се спести време за ходене, а и възможността хората да се придвижват изцяло на закрито, а не да ги вали дъжд и сняг), е отдалечена на поне 30-40 метра от входа на летището.<br /> <br /> От друга страна, стигането от гарата до летището има и друг алтернативен маршрут - градска железница плюс метро. Реално при този вариант (както е почти в цяла Европа), директно пътувате от Перник, Банкя, Своге и влакът ви продължава след Централна гара до гара &quot;Искър&quot; да речем (тоест тук обслужвате цялата Софийска област, а не само град София). Ако пътническите влакове на БДЖ са на интервал дори 30 минути от всяка от дестинациите в най-натоварения участък от Централна гара до гара &quot;Искър&quot;, влаковете могат да достигнат такт от 10 минути , времето за пътуване ще се скъси значително, още повече, че вече е изградена специална жп спирка &quot;Дружба&quot; между гара &quot;Подуяне&quot; и гара &quot;Искър&quot;. <br /> <br /> Какво показва проучването ни?<br /> <br /> Ако влаковете на градската железница са през 10-15 минути (нещо съвсем естествено в час пик дори в страна като Чехия) от &quot;Ларго&quot;-то ще можем да стигнем абсолютно конкурентно с метро и градска железница за същото време, за което ще стигнем само с метро по първия метродиаметър до летището. И това не е непременно лошо и опасно. Това е друга алтернатива за гражданите и възможност общественият транспорт да привлече нови пътници и съответно шанс да намалеят пътуванията с личен автомобил. Само сътрудничеството между видовете обществен транспорт, а не фаворизирането на един единствен такъв за сметка на всички останали може да даде реалната алтернатива на тези, които пътуват към и от летище &quot;София&quot;, е изводът в в анализа на Гражданска инициатива за релсов и обществен транспорт. <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ</strong></span><br /> <br /> <br /> <br /> <br />