Какво направи Израел с пленените в три войни стотици египетски танкове?
Основната част от оръжието е използвано, друга част е разменяна или отивала за свои групировки зад граница
По време на последните три войни и спецоперации израелската армия взима в плен от своите врагове тонове оръжие – танкове, бронетранспортьори, самолети, ракети. Сайтът Cursorinfo.co.il дава отговор на този въпрос. В него израелският експерт Шай Леви е направил разследване, което преоткрива съдбата на трофейното оръжие.
Част от въоръжението постъпило в елитни подразделения на израелската армия и е използвано при специални операции. Нерядко то е обслужвало косвено израелски интереси – с него въоръжавали приятелски сили или го разменяли. От някои образци техника успели да получат ценна информация, други просто са предадени в музеи.<br /> <br /> По време на войните с арабските съседи най-много са пленени танкове Т-54 и Т-55, бронетранспортьори БТР-50, БТР-60 и БМП-1. Част от тях са използвани от армията.<br /> <br /> На танковете, заловени по време на операция „Кадеш” през 1956 г., Шестдевната война през 1967 г. и Войната на Съдния ден през 1973 г., са заменени двигателите и оръдията. След модернизацията им е дадено название „Тиран” и са включени в армейски бригади, основно окомплектовани с резервисти: танкът Т-55 ставал Тиран-5, а Т-62 – Тиран-6.<br /> <br /> Трофейните танкове били толкова много, че 440-а танкова дивизия била окомплектована с Тиран-5. От Тиран-6 е съставена бригада действаща на север. Като цяло танковете „Тиран” стояли на въоръжение до 1990-те години.<br /> <br /> Когато израелтяните създали „Армията на Южен Ливан”, тя изцяло е въоръжена с оргинални танкове Т-55, а също така с трофейни пушки и автомати Калашников.<br /> <br /> Шай Леви подробно се спира на интересна история, свързана с трофейна бронетехника. По време на Войната на изтощение (война с малка интензивност между Египет и Израел през 1967-1970 г.) е проведена операция „Равив”, започнала късно вечерта на 8 септември 1969 г. Шест танка Тиран-5 и три БТР -50, камуфлирани като египетски, са натоварени на транспорт и в съпровождане от елитен спецназ са стоварени южно от Суец на египетския бряг. Танковете и бронетранспортьорите преодолели на собствен ход 70 км, унищожавайки срещнатата египетска техника, бункери и стражеви постове, причинявайки тежки щети на египетската армия. Унищожени са радари, следящи морето и въздуха, което облекчило последвалите операции на израелската армия.<br /> <br /> По пътя си израелските военни случайно срещнали египетски генерал. Той бил уверен, че пред него са свои машини и дори, когато танковете го смачкали заедно с автомобила му, той едва ли разбрал какво става.<br /> <br /> Десет часа след началото на операцията израелският флот прибрал войниците и техниката, и ги прекарал през Суецкия канал. Египетската армия загубила над 150 души убити и приблизително толкова единици техника. От израелска страна леко пострадал един войник.<br /> <br /> Що се отнася до пленените във войните десетки хиляди единици стрелково оръжие – автомати Калашников, снайперски карабини Драгунов, картечници и гранатомети, то израелтяните не заменили с тях своите автомати, но ги взели за някои свои елитни части. Например автоматът Калашников станал щатно оръжие на бойците от „Шаетет 13” (морският спецназ на Израел), основно заради устойчивостта към вода. С леките картечници „Калашников” и „Дегтярьов” въоръжили бойците от спецподразделенията „Егоз”, използвайки ги по време на рейдове в тила на врага заради възможността да намират трофейни боеприпаси. Снайперската карабина Драгунов постъпила в подразделенията „Яел” и други елитни части заради отличните й качества.<br /> <br /> Трофейни „катюши” (БМ-21), чиито ракети причинили не малко проблеми на населението в северните райони на Израел, също служили на еврейската държава. В края на 1960-те години в армията се появила батарея, окомплектована с трофейни ракетни установки, пленени в Шестдневната война. Батареята използвала два типа установки с калибър 240 мм (БМ-24) и 130 мм.<br /> <br /> Голям раздел от публикацията на Леви е посветена на самолетите. Авторът припомня историята с МиГ-23, дошъл като „подарък от небето”. Със самолета дезертирал сирийския пилот Басам Адел на 11 октомври 1989 г. Със самолета били извършени 18 изпитателни полета, като събраната информация позволила на израелските ВВС да установят неговите слаби места. След това самолетът попълнил музейна колекция.<br /> <br /> <strong>Екип на БЛИЦ </strong>