Около 40% от таксиметровите превози се извършват в сивия сектор и в много малка част от тези случаи се правят проверки на шофьорите. Това разказа в ефира на bTV бивш шофьор на такси, пожелал да остане анонимен. Той се отказал от работата си, защото нямал трудов договор.
&bdquo;Големите превозвачески фирми са изрядни към подизпълнителите &ndash; лизингополучателите. Връзката обаче се къса при назначаването на работниците под аренда,&rdquo; разказа мъжът.<br /> <br /> Бившият таксиметров шофьор пожела анонимност заради заплахи от страна на бившия си работодател. &bdquo;Работех без трудов договор, за фирма със седалище в &bdquo;Дианабад&rdquo;. Собственикът се казва Калин Иванов Патронски &ndash; лизингополучател на фирма, регистрирана на бул. &bdquo;Никола Габровски&rdquo; 1 в София. Има кафе в квартал &bdquo;Надежда&rdquo; и хранителен магазин. Типаж от 90-те години, действа с мутренски методи. Дойде вкъщи да ме заплашва, че му дължа нещо. Затова сигнализирах в НАП,&rdquo; разказа мъжът.<br /> <br /> &bdquo;Иска ми 785 лв., които са загуби от колата, която не е работила. Ако нямам трудов договор, защо ме притеснява?&rdquo; пита той.<br /> <br /> &bdquo;Заключвах се вкъщи, пращах децата в провинцията. Цитирам буквално: счупване на врат, хвърляне в морето, щял да продаде дъщеря ми за проститутка,&rdquo; призна шофьорът. По думите му, няма намеса от страна на полицията и прокуратурата, въпреки неговите сигнали.<br /> <br /> По думите му, голяма част от лизингополучателите са &bdquo;кухи&rdquo; фирми, регистрирани на името на необразовани и безимотни лица. Издаването на разрешителното за дейност струва между 150 и 500 лв.<br /> <br /> &bdquo;Лизингополучателят дава на лизингодателя част от парите, останалите си прибира в джоба,&rdquo; разказа още бившият таксиметров шофьор.<br /> <br /> &bdquo;Големите фирми превозвачи имат изисквания, изрядни са и са стриктни,&rdquo; отбеляза все пак шофьорът.<br /> <br /> &bdquo;Психо тестът се купува за 400 лв. Системата е изгнила. Трябват спешни мерки &ndash; най-напред таксиметровият шофьор да има трудов договор,&rdquo; подчерта мъжът, според когото в противен случай не е ясно чия е отговорността за безопасността на пътниците, а и за евентуалните щети към бюджета.<br /> <br /> &bdquo;Освен това лизингополучателите не са администратори на лични данни. За да започнеш работа при тях, преснимаш всичките си документи, те вземат личните ти данни и започват да злоупотребяват,&rdquo; допълни шофьорът.<br /> <br /> &bdquo;Предполагам, че в Държавната автомобилна инспекция (ДАИ) знаят. Когато трябва да се изкара разрешителното, ДАИ слага печат срещу държавна такса 5 лв. Негласно във всеки документ се слагат 5, 10, 20 лв., за да се удари печата,&rdquo; допълни мъжът.<br /> <br /> &bdquo;Зависимостите вървят от законодателя, до най-ниското ниво,&rdquo; подчерта той и препоръча на клиентите да преценяват добре, да бъдат &bdquo;малко психолози&rdquo; и да слизат от такси на 100-я метър, ако не са доволни от нещо.<br />