България е най-малко привлекателна за инвеститорите в търговия на дребно от всички осем страни в Централна и Източна Европа. Това показва индексът за привлекателността на страните, подготвен от британско-американската компания за пазарни проучвания PMR Publications, базирана в Полша, съобщи Kafene.
От една страна, отбелязва проучването, в България няма голям брой добре познати международни вериги от супермаркети, което прави страната привлекателна за нови участници в пазара.
И, въпреки, че хората, които живеят в градовете са вече 70% от населението, а половината от тях са в градове с населението над 100 хил. жители, тези предимства са засенчени от слаби макроикономически фактори в най-бедната страна на ЕС, показва проучването на PMR.
При съставянето на индекса, компанията е проучила пазара на дребно в България, Чешката република, Словакия, Унгария, Полша, Румъния, както и в Русия и Украйна, които са начело в класацията.
Основното предимство на Украйна и Русия над останалите страни в региона е големият брой градове с многобройно население, което е добро условие за развитие на търговията на дребно и създаване на хипермаркети.
В Русия има повече от 160 градове с население над 100 хил. жители. Поне 12 от тях имат население над 1 млн. души, а Москва и Санкт Петербург са дом съответно за 10 милиона и 4.5 милиона души.
Украйна, макар и с по-малко население от Русия, има пет града с население над 1 млн. души. Във всяка друга проучена страна, само столицата надминава 1 млн. с изключение на Словакия, където Братислава има едва 450 хил. жители.
Въпреки, че централноевропейските страни като Унгария, Чешката република и Словакия са малки, те са значително по-богати. /БЛИЦ