Българските фирми са доказали своите възможности и опит в пътното строителство през годините, за да отговорят на постоянно нарастващите изисквания от страна на държавата по отношение на техническата обезпеченост при изпълнение на договорите за поддържане на РПМ. С тази позиция излезе БЪЛГАРСКА БРАНШОВА КАМАРА "ПЪТИЩА"

Те са вложили значителен финансов ресурс, за да осигурят необходимата техника и материали, но при такова отношение на държавата са поставени в тежка икономическа ситуация и търпят големи загуби и изпадат в невъзможност да плащат заплатите на своите  работници.

Нарушени са основни принципи на управление на процесите в бранша и то при наличието на над 138 години традиции в пътната администрация.

Разчитаме на Вашата добросъвестност и Ви призоваваме да предприемете своевременни действия по разрешаване на поставените проблеми, изплащане на дължимите суми на всички фирми от бранша и адекватното управление и поддържане на пътната мрежа на България.

Ето какво съдържа позицията: 


Изх. № 21-И-26/13.08.2021 г.
ДО
ГОСПОДИН РУМЕН РАДЕВ
ПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
гр. София
бул. „Княз Александър Дондуков“ № 2

ГОСПОДИН СТЕФАН ЯНЕВ
СЛУЖЕБЕН МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ
гр. София
бул. „Княз Александър Дондуков“ № 1

ГОСПОЖА ВИОЛЕТА КОМИТОВА
СЛУЖЕБЕН МИНИСТЪР НА РЕГИОНАЛНОТО
РАЗВИТИЕ И БЛАГОУСТРОЙСТВО
1202, гр. София
ул. „Св.Св. Кирил и Методи“ № 17-19

ГОСПОДИН АСЕН ВАСИЛЕВ
СЛУЖЕБЕН МИНИСТЪР НА
МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ
1040, гр.София
ул. "Г. С. Раковски" 102

ГОСПОДИН ИВАЙЛО ДЕНЧЕВ
И.Д.ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
АГЕНЦИЯ “ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“
1606, гр. София
бул. „Македония“ №3


УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН РАДЕВ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ЯНЕВ,
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО КОМИТОВА,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ВАСИЛЕВ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ДЕНЧЕВ,

БЪЛГАРСКА БРАНШОВА КАМАРА "ПЪТИЩА" е създадена като сдружение с нестопанска цел за защита интересите на членуващите в него дружества и обединява усилията им за осъществяване на ефективна дейност при спазване разпоредбите на действащото законодателство.

Oбръщаме се към Вас, за да изразим крайната си тревога от създалото се тежко финансово състояние, в което се намират всички фирми от бранша и което поражда ескалиращо социално напрежение.

Липсата на всякакво разплащане за изпълнени и сертифицирани, а даже и фактурирани дейности /за които е внесен ДДС в бюджета/, по сключени договори с Възложителя /АГЕНЦИЯ ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА/, доведоха до негативни последици за фирмите, изразяващи се в блокиране на банкови сметки от страна на доставчици и подизпълнители, невъзможност за обслужване на кредити, лизингови договори, за плащане на заплати на своите служители и много други.

Съществува реална опасност от изпадане в неплатежоспособност и несъстоятелност на някои от тях, което ще има лавинообразен ефект за множеството доставчици и подизпълнители, като това ще доведе до освобождаване на голям брой квалифицирани работници, които допълнително ще натоварят социалната система, имайки предвид, че в пътния бранш са заети десетки хиляди работници.

Същевременно ИЗПЪЛНИТЕЛИТЕ извършват ежедневните си задължения по сключените договори за поддържане на РПМ. Всеки ден те поддържат екипи за реакция при ПТП, аварии и други извънредни случаи, осигурени са служители и експерти за изпълнението на дейностите по осигуряване на безопасни условия на пътуване по пътните участъци, поддържат превозни средства, осигурени с гориво и плащат всички необходими такси и данъци за движението им по РПМ, осигуряват инструменти, съоръжения, материали, и техническо оборудване, необходими за изпълнението на договорите за поддържане на РПМ.

ИЗПЪЛНИТЕЛИТЕ ежедневно влагат средства и ресурси, но в следствие липсата на разплащане, ВЪЗЛОЖИТЕЛЯТ поставя ИЗПЪЛНИТЕЛИТЕ в невъзможност да изпълняват задълженията си по строителство и поддръжка на републиканската пътна мрежа.

Това, заедно с липсата на възлагане от страна на АПИ, за извършване на дейности по поддръжка на републиканската пътна мрежа, критично влошава безопасността при пътуване.

Развитието на естествените процеси не може да бъде спряно, не навременното ремонтиране на повреди и деформации на, и без това амортизираната и остаряла на повечето места пътна настилка и пътни съоръжения, ще създаде предпоставки за настъпване на ПТП. Средствата за възстановяване на тази инфраструктура в последствие ще са многократно по-големи.

Растежът на дървета, храсти и треви в сервитута на пътя и особено при кръстовищата, възпрепятства видимостта при движение по пътните участъци. Непочистването на окопи, банкети и регули, възпрепятства оттичането на вода от пътното платно, което води до преовлажняване на пътното тяло и ускорява разрушителните процеси в него.

Постоянно се налага подмяна на деформирани предпазни огради /мантинели/, възстановяват се липсващи елементи от вертикалната сигнализация и пътна маркировка, защото това са дейности, пряко въздействащи на пътната безопасност и липсата им води до загуба на човешки живот.

Искаме да отбележим, че вече трети месец от страна на АПИ няма никакво възлагане на рутинни дейности по поддържане на РПМ, включващи описаните по-горе и то във време, подходящо за извършването им. Това води до необоснован престой на работна ръка, за която се плаща заплата, както и всички останали разходи, за да бъде осигурена техническата обезпеченост по договор.

Това ще доведе до факта, че при влизане в периода на зимно поддържане, пътната мрежа няма да бъде подготвена за това й състоянието и напролет ще е апокалиптично.

Дори и да бъдат възлагани дейности по текущ ремонт на пътната мрежа през есента, те ще се изпълняват масово при неблагоприятни за това климатични условия и отново негативите от обществото ще са за пътните фирми, а в действителност ще са резултат от лоши управленски решения на Възложителя по отношение на договорите за поддържане на РПМ. В момента трябва да бъдат осигурени необходимите количества техническа сол и други материали, за да бъде обезпечена дейността на зимно поддържане през зимния период, но това е силно застрашено, тъй като доставчиците имайки предвид ситуацията в държавата, изискват 100% авансово плащане, а фирмите нямат средства за това. Искаме да отбележим, че към този момент, АПИ дължи около 800 млн. лв. по фактурирани и сертифицирани дейности и още около 200 млн. лв. за неприети такива.

От направените срещи с ръководството на МРРБ, членовете на ББКП не получиха никаква яснота по отношение на бъдещите действия за управление и поддържане на РПМ и конкретни стъпки за решаване на поставените от бранша проблеми.

ИЗПЪЛНИТЕЛИТЕ имат желанието да спазват задълженията си по сключените договори, но липсата на възлагане на дейности от АПИ, както и на заплащането им, води до трудности, възпрепятстващи изпълнението на договора и ще създаде предпоставки за настъпване на ПТП, с материални щети, и непосредствени опасности за живота и здравето на ползвателите на пътната мрежа.

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА,

Българските фирми са доказали своите възможности и опит в пътното строителство през годините, за да отговорят на постоянно нарастващите изисквания от страна на държавата по отношение на техническата обезпеченост при изпълнение на договорите за поддържане на РПМ. Те са вложили значителен финансов ресурс, за да осигурят необходимата техника и материали, но при такова отношение на държавата са поставени в тежка икономическа ситуация и търпят големи загуби и изпадат в невъзможност да плащат заплатите на своите работници. Нарушени са основни принципи на управление на процесите в бранша и то при наличието на над 138 години традиции в пътната администрация.

Разчитаме на Вашата добросъвестност и Ви призоваваме да предприемете своевременни действия по разрешаване на поставените проблеми, изплащане на дължимите суми на всички фирми от бранша и адекватното управление и поддържане на пътната мрежа на България.

Декларираме, че при неизпълнение на поставените искания и липса на конкретни действия за решаване на поставените проблеми, сме готови да организираме незабавни протестни действия по законно установения ред по пътната мрежа на всички области в България.

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА УПРАВИТЕЛНИЯ СЪВЕТ НА
БЪЛГАРСКА БРАНШОВА КАМАРА „ПЪТИЩА“
ИНЖ. СТЕФАН ЧАЙКОВ