Страхът да не загубят клиентите си кара много български компании да не предприемат действия спрямо тях с надеждата, че потребителите и (бизнес или крайни клиенти) ще се разплатят.
&nbsp;Това заяви Полина Миткова-Тодорова, която е управител на фирма за управление на дългове, по време на представяне на съвместно изследване на компанията с международната агенция ИПСОС.<br /> <br /> Изследването показва, че за 2013 г. средно компаниите у нас дават 39.9 дни на бизнес клиентите си да се разплатят с тях. През 2012 г. средният период между получаването на фактурата и плащането е бил с една седмица по-къс - 32,7 дни.<br /> <br /> Компаниите у нас по-бързо събират вземанията си от крайни клиенти, като средният период това да се случи е 13,3 дни за 2013 г., при 20,2 дни за 2012 година. Това показва, че през тази година компаниите оказват много по-голям натиск върху крайните си клиенти, отколкото през миналата.<br /> <br /> Според изследването забавянето в плащанията от клиенти кара компаниите да увеличат разходите си за лихви, защото са принудени да търсят външно финансиране, ако искат да продължат дейността си. Това се случва в 40% от случаите. 12 на сто от анкетираните са отговорили, че забавянето на плащанията от контрагентите им ги обрича на фалит.<br /> <br /> В тази връзка голяма част от родните компании подценяват рисковете, които могат да предизвикат от несъбраните вземания. Това се вижда от ниския процент на фирмите, които имат вътрешни отдели или разписани практики в случаи на просрочени вземания от контрагенти.<br /> <br /> Българските компании също така късно осъзнават, че имат проблем, когато клиентите им не се разплащат с тях. Повечето от вземанията, които са дадени за събиране от различни видове специализирани агенции са просрочени между 1 и 2 години.<br /> <br /> Петрова посочи, че ако компаниите реагират до 6 месеца, след като не е получено плащане от техни клиенти, имат шанс да възстановят между 20 и 50% от вземанията си, но ако дадат за събиране задължения, които са на повече от 2 години, те не получават повече от 5% от стойността на фактурата./БЛИЦ<br />