Българският шивашки бранш е един от малкото у нас, които отбелязват подем в кризата, съобщава “Стандарт”.
Въпреки че основните ни пазари и поръчители са страни, които са сред засегнатите от финансовия колапс по света. Причината е в качеството и бързината, с които родните компании изпълняват поръчки, обясни председателят на БАПИОТ (Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил) Валерия Желева. <br /> <br /> Компаниите ни са майстори на така наречените флаш серии, които позволяват някои от дизайнерските концепции да са в магазините по света до десет дни след представянето им. Не можем да говорим за пряка конкуренция с Китай, защото ние заемаме друга пазарна ниша, обясни Жекова. <br /> <br /> Българските производители освен че изпълняват поръчките много бързо, гарантират изработването на малки серии с отлично и постоянно качество. Затова и известни марки разчитат на нас за поръчките си на връхни облекла, които са със сложна изработка, което естествено вдига и цените, обясни председателят на БАПИОТ. <br /> <br /> Само за един ръкав на мъжко сако например може да са нужни 20-30 операции. Страната ни печели и с географската си близост до основните европейски пазари и произвежда основно облекла, които се транспортират на закачалки. Азиатците за разлика от нас транспортират дрехите в контейнери, което крие рискове от повреждане на дрехите и налага допълнително гладене, което ги оскъпява.<br /> <br /> През последните години вече сме надскочили етапа на ишлемето. Родните фирми продължават да работят по поръчка и с модели на чуждите възложители, но за разлика отпреди години са им възложени повече дейности от работния процес - те разработват моделите, набавят материалите и аксесоарите, вместо да получават всичко наготово от централите в чужбина, обясни Жекова. <br /> <br /> Със съседна Турция, която често ни е сочена като конкурент, всъщност сме партньори, обясниха от БАПИОТ. От комшиите купуваме много от основните материали, защото нямаме производство у нас, което е причина и да не шием толкова дънки и тениски. <br /> <br /> Те пък разчитат на нас за изработката на предназначени за износ модели. Единственият сериозен проблем в бранша към момента е липсата на достатъчно добре подготвени кадри, особено от средния мениджърски ешелон, допълни Жекова./БЛИЦ<br /> <br />