Движещ фактор са евтините ноутбуци.
Българският пазар на персонални компютри отбеляза отлично четвърто тримесечие на 2008-а година, въпреки икономическата криза, която бушува в света, TechNews.bg. Продажбите на РС са нараснали с 39,6% за тримесечието спрямо същия период на миналата година, твърди доклад на IDC, разпространен от българския офис на глобалната компания за проучвания и анализи.

Ключов фактор за растежа са евтините мини-ноутбуци. Повечето основни доставчици са постигнали двуцифрен ръст, а като цяло пазарът на ноутбуци се е увеличил с 58.3% за тримесечието. Сегментът на настолните РС също се развива възходящо. Продажбите през четвъртото тримесечие са нараснали със 17% на годишна база. Анализаторите обясняват този резултат с няколкото големи публични търга.

През третото тримесечие на 2008-а продажбите на РС-та у нас се увеличиха със 72.6% спрямо същия период на миналата година, съобщи по-рано IDC. Ноутбуците продължават да отнемат дял от десктоп компютрите и през четвъртото тримесечие са достигнали 61.6% от целия РС пазар в България. Asus, HP, Toshiba, Acer и Lenovo формират челната петица с над 50% дял от общите продажби на РС.

Проникването на мини-ноутбуците в България е по-бързо, отколкото в останалите страни от Централна и Източна Европа, твърди IDC. През четвъртото тримесечие този клас компютри са съставлявали 8.6% от всички продадени РС у нас. В свой анализ от август миналата година IDC обяви, че по проникване на преносими компютри България има най-динамичен ръст в региона, подобно на западноевропейските пазари.

Мини-ноутбуците ще продължат да оказват натиск върху цените на останалите сегменти от РС пазара и да изяждат от техния дял. Същевременно обаче те ще допринесат за по-нататъшното разрастване на целия пазар, прогнозира IDC.

Тенденция през тримесечието е засилващото се партньорство на телекомуникационните оператори и доставчиците на РС. Телекомите ще се стремят да работят с по-голям брой доставчици на РС. Последните, от своя страна, ще гледат на телекомите като на нов канал за достигане до клиентите, коментира Евелин Стоев, анализатор в IDC България. /БЛИЦ