БЛИЦ пак е номер 1!
Маргарита Пешева и Васил Тончев прецакаха bTV
Зачестилите изследвания, проучвания и всякакъв подобен тип добре подплатени финансово оценки за определени онлайн медии, се превърнаха в добър повод да напомним – БЛИЦ отново е номер 1! За да не бъдем голословни, отбелязваме конкретни факти, които не би трябвало да са изненада за запознатите със съотношението на силите в глобалната мрежа.
Според абсолютно всички броячи – от българското “Тиксо” до набиращия все по-голяма скорост “Гугъл Аналитикс” БЛИЦ бие останалите информационни сайтове у нас в трите основни показатели – общ брой посещения, уникални посещения и импресии. През изминалия месец февруари новинарска агенция номер 1 достигна нови върхове – само на 28 февруари общият брой посещения според “Гугъл Аналитикс” са 184 749, уникалните - 95 420, а импресиите - 987 506!!! Още по-голямо е влиянието на БЛИЦ според “Тиксо”. Там общият брой посещения за февруари е 5 082 815, уникалните са 2 882 166, а импресиите - 24 804 359!<br /> <br /> За сравнение през същия период – сайтът 24chasa.bg, който се хвали с огромен екип от репортери, фотографи и какво ли още не, е регистрирал 2 775 311 уникални посетители, а импресиите са почти два пъти по-малко от тези на БЛИЦ – едва 13 844 709. Още по-назад в класирането пък са уж утвърдените на пръв поглед марки Dnevnik.bg и DarikNews.bg, а след тях се нареждат Standartnews.com, Trud.bg и News.bg...<br /> <br /> В същото време националното представително изследване на „Сова Харис”, поръчано и финансирано от фонд “Научни изследвания”, закопа сайта на bTV. Според данните на агенцията за интернет изследвания “Гемиус”, btv.bg обхваща 29.80 % от интернет аудиторията, според изследването на Васил Тончев пък посетителите на сайта на телевизията са 0,5 %. <br /> <br /> “Ние само реализирахме терена на изследването. Направихме интервютата на базата на готови въпроси, подготвени от екипа, поръчал изследването”, оправда собственикът на “Сова Харис” Васил Тончев странните резултати. За това агенцията е получили 10 000 лева от поръчителите на проучването фонд “Научни изследвания”.<br /> <br /> Според Тончев е напълно естествено <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>резултатите да не съвпадат с пазарните реалности, </strong></span><br /> <br /> защото отговорите изключително много зависят от начина на формулиране на въпроса. Например “Кои вестници регулярно четете” можело да означава както, че анкетираният чете един всекидневник веднъж в годината, така и веднъж всеки месец или пък си го купува всеки ден.<br /> <br /> По този начин от проекта “Пресата в условията на интернет и новите медии” излиза, че два от най-губещите по тираж и влияние всекидневници “Труд” и “24 часа” са лидери на медийния пазар, а много по-четеният “България днес” (на същата пресгрупа) е едва на 7-мо място с 8,3 % от аудиторията. “ШОУ” пък, който е с тираж от 160 000 броя, е десети с дял от 4,4 процента, след “Преса”, чийто тираж е малко над 30 000.<br /> <br /> “В България няма одит бюро по тиражите, което реално да измери как една печатна медия стои на пазара. Изследването ни е представително и има за цел да покаже тенденциите на пазара в новите условия”, категорична беше и Маргарита Пешева. <br /> <br /> Бившият член на СЕМ и преподавател по журналистика във Великотърновския университет изключително се възмути от очевидния факт, че проектът обслужва определени медии за сметка на други. “Как може да твърдите, че ние, които сме университетски преподаватели, може да имаме някакви интереси?! От “Сова Харис” видяха въпросите и ги приеха без възражения. Ако са смятали, че те няма да доведат до желания резултат – очертаването на тенденция, имаха пълната свобода да ги променят. Защо не са го направили?”, ядоса се Пешева на въпросите на “ШОУ”.<br /> <br /> Тя обясни, че изследването всъщност е <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>показало да колко са известни медийните марки, <br /> <br /> </strong></span>а не как те стоят в момента на пазара. <br /> <br /> Нито Маргарита Пешева, нито научният ръководител Милко Петров обаче можаха да обяснят разминаването в данните за сайта на най-популярната телевизия у нас.