След влизането ни в ЕС през 2007 г. у нас са внесени над 1 млн. употребявани автомобила. От тях 60% са стари и замърсяват повече околната среда. Новите автомобили са около 6-7%. Това стана ясно в студиото на предаването “Лице в лице” на bTV, в което участие взеха комисар Антон Антонов – началник-отдел “Пътна полиция” към ГДНП, Цветелина Цанева от Асоциацията на вносителите на автомобили, и Георги Янакиев – председател на Съюза на българските автомобилисти.
Те обсъдиха мерките за ограничаване на старите автомобили у нас и насърчаването на покупката на нови. &ldquo;Новите са около 7% и този процент си остава твърд&rdquo;, заяви Антон Антонов. Освен че замърсяват въздуха, старите коли причиняват повече катастрофи. Загиналите по пътища хора умират в стари коли, посочи Антонов. <br /> <br /> Не можем да дискриминираме бедните хора и да ги караме да купуват нови коли. Употребяваните коли не винаги са износени, обясни Цветелина Цанева. &ldquo;Никой не оспорва идеята за по-екологични и по-нови автомобили. Дори и държавата да се намеси, тя може да се намеси само в посока стимулиране на покупателната способност на гражданите&rdquo;, обясни тя.<br /> <br /> По-старите автомобили по-презумпция са по-опасни. &ldquo;Но ние може да говорим за идеалната, но в крайна сметка трябва да погледнем реалната ситуация&rdquo;, заяви Цанева и обясни позицията на асоциацията си, че трябва да се вземе предвид, че малкият и средният бизнес ползва стари коли и те са му необходими. А когато една стара кола е поддържана и редовно преглеждана, тя може да бъде доста по-безопасна. <br /> <br /> &ldquo;Не само външно трябва да се огледа колата. Особено от чужбина, това са автомобили с история&rdquo;, заяви Георги Янакиев. Той посочи, че от тази година има облекчение на някои такси за новите коли, като в някои случаи покупката се признава на собствениците за разход. <br /> <br /> &ldquo;Този пазар го има, но действително държавата трябва да се намеси, защото има резон, защото тези вредни газове са действително много&rdquo;, присъедини се и той към общото мнение. А то е, че по обективни причини автопаркът у нас драстично застарява, автокъщите се множат заради множеството коли, имащи нужда от поддръжка. И този фактор не може да се подмине, когато се изработват мерките за опазване на околната среда. Най-екологичните возила &ndash; електромобилите, си остават страшно скъпи и, въпреки някои преференции като право на паркиране, ползването им все още не е особено улеснено. <br /> <br /> В момента у нас продуктовата такса за автомобили над 10-годишна възраст е 240 лв. Въпреки това България е с най-ниска такса при регистрация в ЕС, обясни Янакиев. Той подари на водещия Димитър Цонев талон за пътна помощ за употребявана кола. &ldquo;Благодаря, но дано не ми се налага. И моята кола е употребявана&rdquo;, каза Цонев. <br /> &nbsp;