Експерти: Война между САЩ и Иран застрашава най-важния проток в света, ще пострадаме всички
Иран ще възпрепятства движението на кораби в Персийския залив и конкретно в Омрузкия проток - най-важният за световния петрол
Ключов път за световната петролна индустрия попадна във фокуса на международните медии през последната седмица, пише money.bg.
За втори път за последната половин година на фона на ескалацията в отношенията между САЩ и Иран след убийството на иранския командир Касем Сюлеймани.
Скоро след атаката, в която загина Сюлеймани, анализаторите от Eurasia Group излязоха с прогноза, че това ще вкара Вашингтон и Техеран в продължителен цикъл на ескалация.
Според експертите успоредно с това може да се очаква, че Иран ще възпрепятства движението на кораби в Персийския залив и конкретно в Омрузкия проток.
Разположен между Иран и Оман той представлява ключов морски път за износ на петрол от Близкия изток към другите световни пазари.
Отново той беше във фокуса на сътресенията между САЩ и Иран и през лятото на миналата година, пише CNBC.
Преди време от Енергийна информационна администрация (EIA) посочиха, че Омрузкият проток е най-важният път за световната петролна индустрия.
Доказателство за това е фактът, че през 2018 година дневно от там са преминавали по 21 милиона барела петрол на ден. Това се е равнявало на около 21% от глобалното потребление на суровината.
Затварянето на протока не е в интерес на никого
По думите на основателя на платформата за проследяване на танкери TankerTrackers Самир Мадани трафикът през протока засега е без особена промяна след убийството на Сюлеймани.
Експертът подчертава още, че Китай е най-големият вносител от региона.
"В резултат на това отношенията между Иран и Китай трябва да бъдат поддържани по същия начин и в бъдеще. Не мисля, че Техеран ще затвори протока", казва Мадани.
Нещо повече - 76% от петролът, който минава през Омрузкия проток, е за азиатските пазари. Най-големите купувачи са Китай, Индия, Япония, Южна Корея и Сингапур, които изкупуват 65% от транспортираната от там суровина.
"Ако има "схватки" в протока през следващите седмици, то напълното му затваряне не би било в интерес на никого", смята Мадани.