Големите туроператори искат мерки от държавата за привличането на туристи в България
Големите чужди туроператори настояват за мерки от държавата за привличането на повече туристи в България през следващата година. Това става ясно от среща на Асоциацията на инкаминг агенциите (AIA) със служебния министър на туризма Илин Димитров.
„Мерките са необходими за възстаноняването на пазари като Германия, Великобритания, Австрия, Полша, скандинавските страни и други, които през изминалото лято не успяха да достигнат нивата от преди пандемията заради войната в Украйна“, заяви за TravelNews Иван Грошев, председател на асоциацията, в която влизат представителствата на големите туроператори Jet2Holidays, DER Touristik, Schauland reisen, FTI, TUI, Alltours, Balkan Holidays UK и компаниите “Клуб Магелан” и “Гоу ту холидей”.
Според Грошев най-голям отлив на туристи заради войната се наблюдава от Германия и държавата трябва да предприеме мерки на този пазар и да поиска подкрепа от Европейската комисия. България е най-засегната заради близостта си с Украйна, докато например Гърция, Хърватия, Испания, Италия и други средиземноморски дестинации нямат този проблем, обясни той.
Туроператорите настояват за подновяване на програмата от 35 евро субсидия на седалка в авиокомпаниите за доведен турист през целия летен сезон на 2023 г. или да бъде по-висока от 60 евро на човек и да важи само за по-слабите месеци – май, юни и септември.
Министърът на туризма Илин Димитров обяви, че вече е изпратил запитване до ЕК във връзка с програмата. В допълнение той настоява субсидията да важи и за организираните групи с автобуси, като най-много такива туристи идват от Полша и съседните страни. При положение, че ЕК даде зелена светлина за мярката, тя трябва да бъде гласувана в бюджета на държавата за следващата година от новия парламент.
Асоциацията на инкаминг агенциите подкрепя увеличението на средствата за реклама на България от 100 млн. лв., каквато идея лансира министър Димитров. Действащият в момента бюджет от 18 млн. лв. е крайно недостатъчен, подчерта Иван Грошев.
Министърът е обяснил, че се подготвя законодателна инициатива, която да улесни дигиталния маркетинг и реклама на България в социалните мрежи, като туристическото ведомство да може да плаща директно без процедури по Закона за обществените поръчки. Министерството подготвя съвместно с Германската туристическа асоциация (DRV) експедиентски тур на журналисти, които да посетят страната ни. Засега обаче не се прави нищо на пазар Великобритания, който е най-големият за зимния сезон.
Туроператорите подкрепят още 9% ДДС за целия туристически сектор да се запази и през следващата година. От министерството обсъждат още идея за таван на природния газ или безакцизна нафта за хотелите в зимните курорти, която да залегне в бюджета на държавата за 2023 г.