Голяма придобивка: 100% магистрала „Струма“ от Кулата до София става готова на тази дата КАРТА
Брюксел постанови преди дни, че проектиране и строителство на платното от Кулата към София може да започне по така наречения Източен вариант
След близо 5 години забавяне строителството на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле най-сетне започва, съобщиха от регионалното министерство.
Това става възможно, след като Европейската комисия даде “зелена светлина” за проекта, който бе неколкократно спъван от зелени активисти с поредица от жалби, свързани основно с опазването на животинския свят във връзка с изграждането.
Брюксел постанови преди дни, че проектиране и строителство на платното от Кулата към София може да започне по така наречения Източен вариант, който финансисти, специалисти по пътна безопасност и непредубедени еколози определиха като най-безопасен. Той разделя трафика, като в посока Кулата движението остава по съществуващото трасе към границата.
То ще бъде ремонтирано и разширено в някои участъци, а движението към София се извежда извън Кресненското дефиле.
Петгодишното забавяне, дължащо се основно на еколози, желаещи да спрат проекта, обаче неизменно ще оскъпи довършването на магистрала “Струма”, категорични са експертите. Причината - инфлацията през последните пет години, поскъпналите двойно и тройно строителни материали и увеличаване на стойността на труда, пише "Труд".
Изпълнителите за изграждане на трасето извън Кресненското дефиле по Източния вариант бяха избрани реално още през декември 2019 г. и през юни 2020 г., а досега трасето от Гърция до българската столица можеше да бъде изцяло завършено, коментираха строителни експерти пред “Труд news”.
Трасето на участъка през Кресненското дефиле между Крупник и Кресна бе разделено на два участъка. Първият търг за трасето с дължина малко над 13 километра е спечелен от ДЗЗД “АПП Лот 3.2.1.”, в което влизат компаниите “Грома Холд”, “Европейски пътища”, “Водно строителство - Благоевград”, “Пътпроект” и “Вахостав-СК”. Стойността на контракта е почти 600 млн. лв. с ДДС.
Предвидени са 3 пътни възли, 3 тунела, 10 виадукта с обща дължина около 3,5 км, както и 3 броя надлези и подлези. Изпълнителят бе избран още през декември 2019 г., а договорът бе подписан заедно с този за следващия участък през април миналата година.
Изпълнител за втората отсечка е избран през юни 2020 г. Участъкът е с обща дължина 10,4 километра, но включва и още 5,5 км - обход на Кресна, който стартира през май 2023 г., за да не бъде загубен ОВОС-а за цялото трасе на Източния вариант. Договорът за втората отсечка е с ДЗЗД “АМ Струма - 3.2.2.”
В обединението влизат “ГБС - Инфраструктурно строителство”, “ЕПОС - Емпреза Португеза де Обрас Субтеранеас” и “Главболгарстрой Интернешънъл”. Стойността на договора е малко над 570 млн. лв. с ДДС. По трасето ще има още 4 тунела, 10 виадукта с приблизителна дължина около 3,6 км, 9 пресичания със селскостопански пътища.
На всички от строителния сектор е ясно, че цените на офертите, с които фирмите са кандидатствали през 2019 г. няма как да са същите и днес и е изключено магистрала “Струма” да бъде построена при същата цена.
Към момента обаче изпълнителите не са поискали оскъпяване на договорите, съобщиха в отговор на въпроси на Труд news от регионалното министерство.
“До момента в АПИ не са постъпвали искания за изменение на цената на договорите във връзка с приетата Методика за изменение на цената на договор за обществена поръчка в резултат на инфлация, приета с ПМС №275/13.12.2023 г.”, обясниха от Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Според измененията, приети в методиката в края на миналата година индексацията се случва веднъж на всеки три месеца след подадено заявление от страна на изпълнителите и обхваща и оферти, подадени и преди 2020 г. По този начин се гарантира, че победителите ще имат интерес да работят по спечелените поръчки и ще се минимизират загубите на евросредства.
Инфлацията само от началото на 2020 година насам до края на януари тази година е 32,7 на сто. Оскъпяването обаче зависи и от конкретното поскъпване на материалите и тежестта им в себестойността на проекта. Според експерти, чието мнение Труд news потърси реалното поскъпване на договорите трябва да е между 30 и 75 на сто според различните оценки.
До година става ясно за трасето в посока Кулата
В Кресненското дефиле в момента са поставени колчета, които пречат на изпреварването.
Магистрала “Струма” в посоката от Гърция към София ще бъде изцяло завършена след 4 години и 3 месеца, според подписаните договори с изпълнителите. “Срокът за изпълнение на проектирането е 8 месеца, а строителството на всеки от двата лота е 1286 дни - 43 месеца или 3,5 години”, съобщиха за “Труд news” от Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).
Все още не е ясна съдбата на магистралния път в посока от българската столица към Кулата. Към момента вариантите, които се обсъждат са няколко. На първо място - да се изпълни изцяло Източният вариант, според който трафикът към границата трябва да остане по съществуващия първокласен път през дефилето, като той се ремонтира основно и се разшири в определени участъци, които позволяват това чрез вземане на част от ската или пък дострояване над реката.
Вторият вариант, който се обсъжда е и второто платно в посока Гърция на магистрала “Струма” да бъде изведено извън Кресненското дефиле и да бъде изградено паралелно на това, което започна да се строи в посока София.
Експертите не са категорични кой е по-добрият вариант. Безспорно по-евтино е да се обнови и разшири съществуващото трасе, обясниха за “Труд news” експерти. Притеснението на специалистите идва от факта, че процесът може да се забави заради нови жалби на еколози. Както и от фактът, че трасето не позволява изцяло магистрален габарит по цялата си дължина между Крупник и Кресна. От друга страна така или иначе ремонт на първокласния път трябва да бъде направен, тъй като част от съоръженията и настилката са компрометирани от засиления трафик и се нуждаят от обновяване, за да бъдат безопасни, подчертаха пътни експерти.
Защитници има и на втория вариант - за извеждане на магистралата изцяло извън дефилето. Необходим е анализ, но може да се окаже, че изграждането на трасето в посока Гърция до новото може да се окаже не толкова скъпо. Още повече, че и към момента има изискване за дублиране на тунелите с поне едно успоредно съоръжение. Може директно тези аварийни тунели да се направят с по-голям габарит и да станат част от трасето в обратна посока, коментираха за “Труд news” специалистите.
В този случай обаче ще е необходим и нов ОВОС, а проектирането и всички необходими процедури ще отнемат поне 5-6 години, припомниха пътни експерти.
По-голяма яснота кой вариант ще бъде избран ще стане ясно до една година. “В инвестиционната програма на Агенция “Пътна инфраструктура” е предвидено през март 2024 г. да бъде обявена обществена поръчка за “Изработване на прединвестиционно проучване и проектиране, което да осигурява направлението София - Кулата, извън Кресненското дефиле”, обясниха от строителното министерство за “Труд news”. Поръчката трябва да бъде изпълнена в срок от 180 календарни дни или половин година. Индикативната є стойност е 1 милион лева, уточниха от МРРБ.
“Изготвянето на прединвестиционно проучване цели доказването на възможностите за изграждането на ново дублиращо пътно трасе на АМ “Струма” по направлението в посока Кулата, извън Кресненското дефиле, изясняване на пътните връзки със съществуващата пътна мрежа по направлението, извършване на геоложки проучвания и установяване на приблизителния размер на капиталните вложения и тяхната ефективност”, допълниха от министерството.
Битката бе за дълъг тунел в интерес на чужди фирми
Забавянето и оскъпяване на довършване на магистрала “Струма” се дължи основно на поредица жалби от страна на еколози и зелени активисти, които обаче според злите езици бяха насочени не за запазване на природата и животинския свят, а подчинени на чисто икономически интереси. Именно зелените настояваха за изграждане на дълъг тунел през Кресненското дефиле, въпреки че всички пътни инженери, специалисти по пътна безопасност, строители, финансисти, икономисти и непредубедени еколози бяха категорични, че това е опасно и освен това би съсипало екоравновесието в района.
Слухове твърдяха, че най-запалените екоактивисти като Тома Белев, Петко Ковачев и Петко Петков (бащата на Кирил Петков) получават финансиране за своите зелени проекти от швейцарски организации. Неслучайно бившият премиер повери на баща си решенията за строителството на магистрала “Струма” и се съветваше единствено с него относно бъдещето на аутобана, въпреки че разполагаше с експерти и помощта на инженери, строители, геодезисти, независими еколози.
Именно швейцарски строителни компании имаха интерес да построят въпросния дълъг тунел през Кресненското дефиле с дължина около 15 км и предлагаха съответната технология. Въпреки че този тунел би бил по-скъп, по-малко щадящ природата, щеше да отнеме повече време за изграждане, в случай на аварийни ситуации бе опасен и според експертите бе неподходящо да се изгражда в земетръсна зона, какъвто е районът на Кресна.
Доклад на Камарата на строителите в България още от 2015 г. алармира за рисковете при изграждане на дълъг тунел през Кресненското дефиле. Според тях подобно съоръжение ще заложи рискове пред гражданите и околната среда. Тунелът попада в една от най-сеизмично активните зони на Балканския полуостров и това може да се окаже сериозен риск за експлоатацията и ремонта на съоръжението, пише в доклада на КСБ. Те припомнят, че всеки месец забавяне на проекта се заплаща чрез дадените човешки жертви в пътно-транспортни произшествия.
При изграждане на дълъг тунел трафикът ще минава отново през Кресненското дефиле, но с много по-ниска скорост, заради ограничението в подобни съоръжения от 80 км в час, ще се образуват и задръствания. Само извозването и депонирането на инертните материали, които ще бъдат извадени при изграждането на подобен тунел с обем близо 6 млн. куб. метра, би отнело 5-7 години. За изграждането на дълъг тунел през Кресна ще са необходими и временни пътища през планината, които също ще нарушат значително екоравновесието в района.
Поддръжката на дълъг тунел би била много по-скъпа от тази на изграждане на Източния вариант. Което би означавало поскъпване на винетки и тол такси, за да има държавата достатъчно средства, за да поддържа тунела.
Губим европарите за аутобана след 2030 г.
Европарите за довършване на магистрала “Струма” трябва да бъдат разходвани до 2030 г., а трасето да бъде завършено. Причината е, че средствата за довършване на аутобана през Кресненското дефиле са отпуснати през този програмен период, който приключва през 2027 г., като по правилото n+3 страната ни разполага с още три допълнителни години за изцяло завършване на проекта.
Това към момента изглежда абсолютно възможноа, категорични са експертите. Според тях ако трасето в посока Гърция остане по съществуващия път, който да бъде ремонтиран и разширен в участъците, в които това е възможно страната ни няма да загуби еврофинансиране. Впоследствие, ако много държим да изведем и трасето на “Струма” извън Кресненското дефиле и в посока Гърция, можем да кандидатстваме за еврофинансиране от следващия програмен период.
Експерти продължават да твърдят, че разделянето на трафика в последната отсечка на “Струма” между Кресна и Крупник е най-щадящият природата и икономически целесъобразен вариант. Чрез него се намалява и риска от пътни инциденти и загуба на човешки животи.
Освен това този вариант дава възможност за значителна гъвкавост при експлоатацията на участъка, каквато в момента липсва. В случай на инциденти, аварии, природни бедствия или други събития, засягащи едното платно, движението ще може да бъде веднага пренасочено по другото. Това ще позволи бърза реакция на институциите, както и ще намали затрудненията и забавянията на трафика през това време, твърдят специалистите.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук