Гърцкият бизнес натиска Атина за ж.п. линия между Комотини и кърджалийското село Подкова

Гърция и България да започнат изграждането на железен път между Комотини и кърджалийското село Подкова. Това настояват представители на бизнеса и местните власти в писмо до правителството в Атина като една от 9-те мерки, които ще подобрят живота на хората в Северна Гърция, ще осмислят инвестициите и ще даден мощен тласък на туризма.

Федерацията на професионалните, занаятчийски и търговски асоциации организира семинар на тема "Пет години експлоатация на пътя Комотини – ГКПП „Маказа“ – Нимфея: очаквания и реалност", в който участие взеха и представители на местните власти, съобщава 24rodopi.com.
 
„Въпреки финансовите затруднения, подкрепете своя дом. Пазарувате евтини стоки в общините от другата страна на пункта, но бедността води също към бедност. Ще докарате бедността в Северна Гърция“, този апел към населението в района на Комотини отправиха участниците във форума. През граничния пункт „Маказа – Нимфея“ през 2017 година са минали 1 460 528 МПС-та.
 
Бизнесът в Северна Гърция се обръща към правителството в Атина с 9 искания, чието изпълнение щяло да преодолее негативите за местната икономика от отварянето на ГКПП „Маказа – Нимфея“. Едно от тях е изграждането на ж. п. линия „Комотини – Подкова“.
 
„Нямаме ж. п. връзка на север и това може да стане с 40-километров железен път между Комотини и Подкова“, твърди експертът Костас Кацимигас в доклада си за динамиката на гръцко-българското трансгранично сътрудничество и сравнителни анализи през призмата на геополитическите реалности и международните условия. „Нашите деца очакват от нас да бъде построен такъв път“, смята Кацимигас.
 
Темата за ж. п. връзката между последната българска ж. п. гара – Подкова, и Комотини се повдига за пореден път.
 
За да се съкрати още повече разстоянието от Солун до Русе, и български специалисти предлагат да се прокара ж.п. линия от гара Полиарно (край Комотини) до гара Подкова с дължина 65 км (33 км в Гърция и 32 км в България).
 
През 80-те години на миналия век български експерти също предлагат изграждането на маршрут Димитровград - Подкова - Комотини - Кавала/Александруполис, с изграждане на жп линия през прохода Маказа. И тогава, и днес обаче се отчита, че мегапроектът е пракалено скъп.
Кошмиите са на мнение, че финансирането трябва да е по Оперативните програми на Европейския съюз.
 
И в миналото се е планирало изграждането на железопътна линия през прохода Маказа, като се построил участъкът от Кърджали през Момчилград до село Подкова, на около 20 км преди седловината, отбелязват наши транспортни експерти. По време на Втората световна война тези планове са подновени, но не се стига до практически действия. Веднага след Втората световна война проходът е затворен окончателно за преминаване и са изградени оградни мрежи по границата ни с Република Гърция.