Иде краят на цяла една ера: Кварталните магазинчета умират!

Интернет и големите вериги задушават малките търговци 

Кварталните магазини сериозно намаляват през последните години. Основните причини за това са голямата конкуренция, която води до фалит на много от дребните търговци, както и онлайн продажбите. 

Търговските обекти за продажба на дребно в страната са 112 225 броя, сочат последните официални данни на Националния статистически институт (НСИ). За година те намаляват с 1365 броя.

Това не е много драстичен спад – броят на магазините се е понижил само с 1,22% за година. Но по-важното е, че тенденцията за спад в броя на магазините започва през 2012 г. и продължава досега. 

Така в рамките на шест поредни години магазините за търговия на дребно намаляват с над 20 хил. броя, или с малко повече от 15%. Реално обаче фалиращите магазини са много повече. 

Често на мястото на затворения магазин отварят нов в опита на хората да стартират собствен малък бизнес. Но тъй като общият брой на обектите за търговия намалява, явно фалиращите магазини в страната са повече от отваряните.

Намалява броят на магазините от всички сфери на икономиката, сочат данните на НСИ. 

Например общият брой на магазините за храни, напитки и тютюневи изделия се е понижил от 49 324 до 42 300 в рамките на шест години. За периода намалява броят както на неспециализираните магазини, в които се продават разнообразни храни, така и тези в които има само плодове и зеленчуци, хляб, месо, риба или алкохол. 

Най-голям спад обаче има в специализираните обекти за продажба на алкохолни и безалкохолни напитки и от 3043 те намаляват до около 2 хил.

При магазините за нехранителни стоки също има огромно намаление и броят им от 82 980 се свива до 69 925. В рамките на период от шест години броят на магазините за нехранителни стоки се понижава с над 13 хил., или с повече от 15%. 

Намаляват магазините за парфюмерия и козметика, текстилни изделия, дрехи, обувки и мебели.

При аптеките, обектите за продажба на коли и резервни части, както и на магазините за домашни електроуреди също има спад.

От една страна всичко това се дължи на ръста в онлайн продажбите. Всеки месец от НСИ отчитат сериозен ръст на търговията в интернет. Много хора предпочитат да поръчват стоки онлайн, което води до свиване на оборотите на традиционните магазини и много от тях са принудени за затворят. 

Другата тенденция на пазара на дребно е това, че хората все по-често пазаруват от големи магазини, в които има голямо разнообразие от стоки, и пред които могат да спрат с колата. 

Това води до намаляване на продажбите в малките квартални магазини. В резултат общият брой на търговските обекти на дребно намалява, въпреки че през годините доходите на хората и оборотът в търговията на дребно като цяло да нарастват.